سایه سنگین پهپادهای یمنی بر سر ابوظبی و دبی

امارات نگران است که انصارالله یمن به سوی منطقه المهره پیشروی کرده و فاصله خود را با امارات نزدیک تر می کند. چندی پیش سرهنگ «یحیی سریع» سخنگوی انصارالله نیز اماراتی ها را تهدید کرد که فهرستی از پایگاه های امارات را در ابوظبی و دبی به عنوان هدف احتمالی حمله های در نظر گرفته است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «العهد» لبنان در گزارش خود درباره تحولات یمن و نگرانی های امارات نسبت به این تحولات نوشت، ابوظبی بسیار نگران است که منطقه المهرة یمن به کنترل انصارالله در آید. با این وجود امارات به مناطق سواحل جنوبی یمن به ویژه عدن و مناطق غربی آن به ویژه باب المندب و برخی جزایر توجه ویژه ای کرده است. اما اماراتی ها برخی از مناطق را خالی کرده اند زیرا آنها در این مناطق ضربات نظامی سختی را متحمل شده اند و انصارالله طی یک عملیات اطلاعاتی دقیق توانسته است آن ها را عقب براند. 

اماراتی ها به طور آشکار و سری برای آغاز مذاکره تلاش می کنند. آنها به دنبال مذاکره با ایران و دیگر کشورهای منطقه هستند. آنها از مصر خواسته اند با وساطت خود بر روی انصارالله یمن، تاثیر گذارد. آنها با سوریه هم وارد مذاکره شده اند. این در حالی است هر روز بر دامنه نگرانی های امارات به دلیل تحولات مارب و پیشروی انصارالله در این شهر افزوده می شود.

امارات نگران است که انصارالله یمن به سوی منطقه المهره پیشروی کند و با رسیدن به این شهر در نزدیک عمان فاصله خود را با امارات کمتر کند. سرهنگ «یحیی سریع» سخنگوی انصارالله چندی پیش اماراتی ها را تهدید کرد. او گفت ما فهرستی از پایگاه های امارات در ابوظبی و دبی را به عنوان هدف احتمالی حمله های خود در اختیار داریم. کوچک ترین اقدام نظام امارات می تواند هزینه های بسیاری برای آن به دنبال داشته باشد.

تارنمای العهد افزود: ابوظبی از مقاصد انصارالله آگاهی دارد. درست است که رهبران انصارالله خواهان افزایش دامنه درگیری ها در منطقه نیستند، اما چندماه پیش گروهی از پهپادهای یمنی در حریم هوایی امارات به پرواز در آمدند و به ابوظبی و دبی رسیدند. آنها سپس به یمن برگشتند بدون اینکه پدافند هوایی امارات بتواند به این موضوع پی ببرد. انصارالله با این اقدام خود پیام های آشکاری را به امارات ارسال کرد. پس از آن امارات با وساطت ایران ارتباط سری با انصارالله برقرار و اعلام کرد که به دلیل ترس از خشم سعودی نمی تواند به طور مستقیم با صنعاء گفت و گو کند. اما خواهان پایان جنگ در یمن است. 

در ادامه نیز طی دو هفته گذشته امارات از طریق رهبران حزب کنگره در صنعاء به طور رسمی به انصارالله اطلاع داد که به زودی از الحدیده چشم پوشی خواهد کرد و نیروهای جنوبی همپیمان آن به منطقه المخاء عقب نشینی خواهند کرد و بدون جنگ الحدیده را رها خواهند کرد. امارات به طور مستقیم اقداماتی را انجام خواهد تا از سراسر یمن خارج شود و اگر این کشور به همکاری با اسرائیل در دریای سرخ، دریای عرب و جزیره ها پایان دهد این اقدام مورد پسندی است.

 تارنمای العهد در بخش پایانی گزارش خود آورد، این تحولات نشان می دهد یمن وارد مرحله جدیدی از درگیری هدفمند شده که عربستان، امارات و آمریکا در آن ناکام مانده اند. همه تحولات در میدان های نبرد و سیاست نشان می دهند حتی اگر نیروهای آمریکا و رژیم اسرائیل به طور مستقیم هم وارد نبرد با انصارالله یمن شوند احتمال تغییر موازنه قدرت در یمن ناممکن است.

همگان به این نتیجه رسیده اند که سراسر منطقه وارد مرحله جدیدی از موازنه می شود. 

پایان/

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۲
کد خبر: 14234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =