پیش خور شدن ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار ارز دارو در دولت قبل

۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار ارز دارو در دولت قبل پیش خور شد.

به گزارش تحریریه، گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد 8 میلیارد دلار منابع ارزی برای خرید کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی، روغن، دارو و تجهیزات پزشکی در پنج ماه اول سال‌جاری پیش‌خور شده است به‌طوری که انحراف شدید عدد و ارقام تخصیص ارز دولتی این روزها حواشی و نگرانی‌هایی را در زمینه حذف ارز 4200 تومانی دارو و گرانی آن ایجاد کرده است. از این مبلغ حدود 2 میلیارد و 600 میلیون دلار با بهای 4 هزار و 200 تومان برای واردات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده بود

پیش‌خور شدن منابع ارزی واردات دارو گلایه‌های رئیس سازمان غذا و دارو را نیز در پی داشت. بهرام دارایی در پاسخ به سؤال «ایران» که سیاست دولت و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی درباره ارز 4200 تومانی دارو چیست؟ می‌گوید: ارز 4200 تومانی دارو فعلاً برقرار است و هر میزان ارز که در اختیار ما قرار بگیرد داروهای در اولویت را وارد می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ارز دارو در دولت قبل مصرف شده است در عین حال تأکید می‌کند: دولت و بانک مرکزی برای تأمین ارز خرید دارو در تلاش هستند، به هر حال منابع ارزی که در بودجه سال 1400 برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی درنظر گرفته شده بود به اتمام رسیده و هر زمان ارز در اختیار سازمان غذا و دارو و شرکت‌های وارد کننده قرار بگیرد با در نظر گرفتن اولویت داروهای بیماران خاص، صعب‌العلاج و مزمن، واردات دارو و تجهیزات پزشکی «اولویت یک» با ارز 4200 تومانی تا پایان سال ادامه دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت جدید از همان روزهای آغاز کارش با منبع خالی ارز 4200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی از جمله دارو و تجهیزات پزشکی مواجه است.توزیع رانت، افزایش فساد و فروش کالاها به قیمت دلار روز در بازار و مهم‌تر از همه اتمام منابع ارزی 8 میلیارد دلاری در نیم سال اول موجب شد رئیس جمهور لایحه‌ای را به منظور حذف ارز 4200 تومانی به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد که البته با قید فوریت برای این لایحه رأی نیاورد.

ارز دولتی باید بتدریج حذف شود و یارانه‌ها با سازوکار درستی در دست اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار بگیرد.

پایان/

۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
کد خبر: 14313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =