ناتوانی آمریکا و ناتو در برابر چین و روسیه

هنگامی که روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک روسیه ملحق کرد ناتو نتوانست هیچ اقدامی انجام دهد؛ اگر چین هم تایوان را به خاک خود ملحق کند ناتو تحرکی نخواهند داشت. این بی‌تحرکی ناتو از وجود اختلاف ها و شکاف ها در ناتو و همچنین شکست خفت بار آمریکا در افغانستان ناشی می شود.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود نوشت، «جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا و دولت وی همزمان با دو چالش راهبردی روبرو است که احتمال دارد به جنگ سردی منجر شود که قابلیت تبدیل شدن به جنگ گرم را هم دارد. نخستین چالش استقرار حدود ۹۰ هزار نیروهای نظامی روسیه و صدها تانک و سامانه موشکی در مرزهای اوکراین است. دومین چالش هم این است که چین تهدید کرده است که برای بازگرداندن تایوان به چین به این منطقه حمله خواهد کرد و نیروهای زمینی و دریایی این کشور خود را برای این هدف آماده خواهند کرد. 

این در حالی است که آمریکا و همپیمانان اروپایی آن در دریای سیاه یک مانور مشترک برگزار کردند. همچنین آمریکا و همپیمانان آن به ویژه ژاپن، کره جنوبی و استرالیا در دریای چین در نزدیکی مرزهای دریایی چین هم رزمایش دیگری را برگزار کردند. برگزاری این مانورها خشم روسیه و چین را به دنبال داشت. این دو کشور در عکس العمل به مانورهای آمریکا و همپیمانان آن در آب های منطقه ای چین، یک مانور مشترک برگزار کردند که دارای این پیام برای واشنگتن بود که ائتلاف چین و روسیه تنگاتنگ و راهبردی است و دو کشور برای هرگونه درگیری نظامی آماده هستند. 

آمریکا و همپیمانان اروپایی برای آنکه بتوانند دولت اوکراین را تحریک کنند که از روسیه فاصله بگیرد و به اتحادیه اروپا و ناتو نزدیک شود در اوکراین به بحران دامن زدند. مسکو  پس از این اقدام آمریکا و همپیمانانش، عکس العمل قاطعانه و زودهنگامی نشان داد و شبه جزیره کریمه را به خاک روسیه ملحق کرد.

هیچ کسی به دنبال جنگ نیست، اما به نظر می رسد روسیه و چین به دلیل در اختیار داشتن سلاح های مدرن از جمله موشک های مافوق صوت و شناورهای هسته ای پیشرفته و دیگر سلاح ها از هیچ جنگی هراس ندارند. 
این روزنامه فرامنطقه ای در بخشی پایانی گزارش خود آورد: هنگامی که روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک روسیه ملحق کرد ناتو نتوانست هیچ اقدامی انجام دهد. اگر چین هم با حمله به تایوان این کشور را به خاک خود ملحق کند ناتو تحرکی نخواهند داشت. این بی تحرکی ناتو تنها به دلیل وجود اختلاف ها و شکاف ها در سازمان به ویژه پس از خنجر زدن آمریکا به فرانسه درباره فروش زیردریایی به استرالیا نیست بلکه این بی تحرکی از شکست ننگ‌آور آمریکا در افغانستان ناشی می شود.

پایان/

۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۶
کد خبر: 14405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =