چه کشورهایی غیر از ایران دلار جهانگیری دارند؟

ایران از سال 1397 دارای دلار جهانگیری شده است، اما چه کشورهایی غیر از ایران دلار جهانگیری دارند؟

به گزارش تحریریه، ایران از سال 1397 تاکنون دارای نظام دو نرخی ارز و یا همان دلار جهانگیری معادل 4200 تومانی است و برای حفظ این میراث بیش از 65 میلیارد دلار را در دوره ای که مدعی است در تنگنای ارزی قرار دارد هزینه کرده است. اما ایران تنها نیست و کشورهای دیگری نیز وجود دارند که فکر می کنند می توان بر یک کالا چند قیمت سوار کرد!

بر اساس آخرین اطلاعات صندوق بین‌‏المللی پول، در میان ۱۸۹ اقتصاد جهان، فقط ۱۲ کشور دارای نرخ ارز دوگانه هستند که شامل کشورهای ارمنستان، باهاما، بروندی، اریتره، غنا، عراق، قرقیزستان، مالدیو، سائوتومه و پرنسیپ، سودان جنوبی، سوریه و ایران می شود. اما همه کشورها این سم مهلک را به اقتصاد خود تزریق نکردند و در سال ۲۰۲۰ ارزش پول ملی بسیاری از اقتصادها در برابر دلار تضعیف شد و این موضوع در تعدیل نرخ ارز رسمی اکثر آنها هم لحاظ شد. 

اما ایران از یک نظر استثنا است، زیرا در میان کشورهای منتخب، شامل ترکیبی از اقتصادهای در حال توسعه همسایه، منطقه و جهان، شاهد افزایش نرخ ارز رسمی البته به‌استثنای اقتصاد ایران هستیم که با احتساب سال ۲۰۲۱، سه سال متوالی است که نرخ ارز رسمی آن بدون تغییر ۴۲۰۰ تومان در برابر هر دلار باقی مانده است.

پایان/

۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 14463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =