کابوس اسرائیل از سیگنال های مثبت وین

چند روزی است که از آغاز دور هفتم مذاکرات هسته ای در پایتخت اتریش می گذرد. این نخستین دور از گفتگوها در دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی به شمار می رود که اینک در هتل کوبورگ وین در جریان است.

به گزارش تحریریه، در روزهای اخیر هراس مقامات رژیم صهیونیستی را نسبت به احیای برجام می توان به وضوح مشاهده کرد. همانند گفت وگوی تلفنی «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که در این مکالمه، ایران را به باج خواهی اتمی متهم کرد و خواهان توقف فوری مذاکرات هسته‌ای در وین شد.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از دفتر نخست وزیر اسرائیل نوشت: بنت با اشاره به گزارشی که به نقل از آژانس منتشر شده به وزیر خارجه آمریکا گفته ایران به باج گیری اتمی به عنوان تاکتیکی برای مذاکره ادامه می‌دهد و این باید با توقف فوری مذاکرات و اجرای گام‌های سختگیرانه قدرت‌های جهانی پاسخ داده شود.

این نخستین بار نیست که مقامات رژیم صهیونیستی، تهران را به باج گیری اتمی متهم می‌کند. پیش از شروع مذاکرات فعلی ، نخست وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی که در توییتر هم آن را منتشر کرد، خطاب به کشورهای 1+4 و آمریکا گفته بود ایران به دنبال باج خواهی اتمی است و نباید تحریم های آمریکا را علیه این کشور رفع کرد.

از نگاه ناظران، هراس مقامات تل آویو به ویژه شخص اول این رژیم ارتباط مستقیمی با سیگنال ها مثبت مخابره شده از پایتخت اتریش دارد؛ سیگنال هایی که از سوی تیم هسته ای ایران، مقامات اروپا و «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مخابره شده اند.

ترس دیگر صهیونیست ها از حضور فعال و جدی ایران در میز مذاکره است. تهران که تا کنون بر لغو یکجا و تمامی تحریم ها اصرار می ورزید، گویی با چند طرح ابتکاری قدم در وین گذاشته است. «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات وین پنجشنبه (۱۱ آذر/۲ دسامبر) و همزمان با چهارمین روز مذاکرات اعلام کرد که ایران متن پیشنهادی خود را تحویل داده است.

به گفته وی، ایران دو متن را که حاوی دیگاه‌های مقامات کشورمان در مورد «برداشته شدن تحریم‌ها» و «بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای» است برای بررسی به طرف مقابل داده و منتظر پاسخ است.

نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی همچنین در پی اعلام مواضع مقامات اروپا در خصوص پیشرفت گفت وگوها رو به فزونی گرفته است. «رویترز» در دومین روز مذاکرات احیای برجام به نقل از این دیپلمات‌های اروپایی نوشت «تاکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش‌نویس متن توافق تکمیل شده است».

آخرین تیر بر پیکر مقامات رژیم صهیونیستی را مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زد که در گفت‌وگو با شبکه «فرانس ۲۴» اظهار کرد: ایران و آمریکا به دنبال توافق موقت نیستند و خواهان بازگشت به اصل توافق برنامه اقدام جامع مشترک، برجام در سال ۲۰۱۵ هستند و امکان دستیابی به چنین توافقی وجود دارد.

وی بر ادعای چند روز پیش مقامات اسرائیل مبنی بر غنی سازی 90 درصدی ایران خط بطلان کشید؛ اتهامی که همزمان با ازسرگیری مذاکرات از سوی صهیونیست ها رسانه ای شد. گروسی در پاسخ به این ادعا، گفت: تنها کسی که در تاسیسات هسته ای ایران حضور دارد آژانس است و آژانس می تواند بگوید ایران غنی سازی ۹۰ درصدی ندارد.

غنی سازی بیش از 90 درصدی به منزله دستیابی ایران به بمب اتم به شمار می رود، در حالی که تهران در صدد بهره گیری منطقی از غنی سازی به عنوان ابزاری برای چانه زنی و کسب امتیاز در مذاکرات بهره می گیرد. از این رو تا کنون تنها به غنی سازی 20 و 60 درصدی اقدام کرده است.

از نگاه تحلیلگران «آستانه ای شدن» اگر چه برای ایران یک مزیت و فرصت برای کسب امتیاز در پشت میز مذاکره به حساب می آید اما تولید و کاربرد بمب اتم به همان اندازه زیان بار و زمینه ساز اجماع بین المللی علیه ایران است. ضمن اینکه مسئولان جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر فتوای رهبری همواره هر گونه تلاشی برای تولید و کاربرد این نوع سلاح نامتعارف و کشتار جمعی را رد کرده و طی سال ها مذاکرات هسته ای، صداقت خود را نیز ثابت کرده اند.

پایان/

۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 14580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =