اگر می خواهیم قیمت خودرو گران نشود، باید به مردم یارانه بدهیم!

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت در پاسخ به اینکه مردم از افزایش قیمت خودرو ناراضی‌اند، گفت: مردم از تورم و گرانی ناراضی هستند، اما این گرانی فقط در صنعت خودرو اتفاق نیفتاده، بلکه در همه کالاها، محصولات و خدمات احساس می‌شود.

به گزارش تحریریه، «سهیل معمارباشی» مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت در پاسخ به اینکه مردم از افزایش قیمت خودرو ناراضی‌اند، گفت: مردم از تورم و گرانی ناراضی هستند، اما این گرانی فقط در صنعت خودرو اتفاق نیفتاده، بلکه در همه کالاها، محصولات و خدمات احساس می‌شود.

این مسوول وزارت صنعت تاکید کرد: اگر به دنبال آن هستیم که خودرو گران نشود، باید به مردم یارانه بدهیم و این یارانه نباید از جیب سهامداران خودرو پرداخت شود.

وی یادآوری‌کرد: سهام خودروسازان در بورس لیدر سایر سهام‌هاست و کل بورس از قیمت سهام آنها تاثیر می‌پذیرد، بنابراین با زیان‌ده شدن خودروسازان روی بازار سهام نیز تاثیر می‌گذاریم.

معمارباشی افزود: حتی اگر به صورت قانونی نیز به مساله نگاه کنیم، نمی‌توان به شرکتی که عمده سهامش متعلق به بخش خصوصی است (سایپا کمتر از ۱۷ درصد و ایران خودرو حدود ۵.۳ درصد سهامش دولتی است) تکلیف کرد، زیرا این مسیر به اقتصاد، صنعت و مردم آسیب می‌زند.

 وی اظهار داشت: اگر خودروساز بتواند با قیمت‌گذاری مناسب محصولات خود به افزایش تیراژ بپردازد، آن‌گاه اکثر مردم فرصت آن را خواهند داشت که خودروی مورد نیازشان را به‌طور مستقیم از خودروسازان بخرند، اما اتفاقی که امروز افتاده درصد کمی از مردم با شرکت در قرعه‌کشی و با چاشنی شانس، محصولات را به قیمت کارخانه‌ای تحویل می‌گیرند و بقیه مردم باید با قیمت‌هایی گزاف از بازار تهیه کنند.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت ادامه‌داد: بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد افرادی که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند، پس از سه ‌ماه خودروهایشان را فروخته‌اند و نشان‌دهنده آن است که عمده افراد برای کسب مابه‌التفاوت قیمتی در قرعه‌کشی شرکت کرده‌اند.

معمارباشی ابراز امیدواری کرد: با ورود ستاد تنظیم بازار، رویه فعلی اصلاح شود و در نهایت منفعت آن به مردم برسد، به‌طوری که خودرو مستقیم به دست مردم برسد، کیفیت خودرو بهبود یابد و رابطه خودروساز و قطعه‌ساز به گونه‌ای اصلاح شود که خودروساز بتواند استانداردهای کارخانه‌ای مد نظر را اعمال کند.

وی تاکید کرد: اکنون وزارت صنعت متولی صنعت خودرو است و اگر این صنعت نیازمند جراحی است باید وزارتخانه به انجام آن بپردازد، اما در عین حال مستلزم پیش‌نیازهایی است و ستاد تنظیم بازار باید بتواند تصمیمی بگیرد تا خودروسازی را از این وضعیت بیرون بیاوریم.

پایان/

۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 14603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • خانم هاشمی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 6
      سلام ما شهریور ۹۹یک ماشین تیبا ثبت نام کردیم آذر ۱۴۰۰ باید تکمیل وج کنیم با سود مشارکت ۶درصد هنوزهم دعوت نامه آذر ماه صادر نکردن اگه دوباره افزایش بخوره چکار کنیم از کجا بیارم به خدا با پول وام و پول رهن خونه و پول کارگری جون دادن شوهرم این پول جور کردیم اگه دوباره افزایش بخوره دیگه نمیتونیم تکمیل وج کنیم ما تمام زندگیمو جمع کردیم تا این پول جور کردیم اگه دوباره افزایش بخوره دیگه نمیتونیم تکمیل وج کنیم آقا رئیس جمهور به داد ما برس صدا ما را بشنو خواهشن
    • علی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 9
      سلام ۱۵ ماه انتظار بکشی بعد با این همه گرانی ها کارخانه اگه بعد نتوانی تکمیل وج کنی آقا به خدا بیکار هستم تو خرج خونه و کرایه موندم یک ماشین ثبت نام کردم هنوز هم دعوت نامه برام نیامده خواهشن افزایش قیمت نداشته باشید خواهشن
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      باشه به حرفت فکر میکنم !!!
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      2 0
      خدابزرگه روله ایشالا با قیمت سیصد میلیون تکمیل وجه کنی نتونی بازار دوبرابر بفروشی به حق پنج تن انصرافشوبزنی
    • بهروز IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      یارانه خودرو باید به همه مردم داد نه دلالها یک شبه 100میلیون برنده میشن دلالی که برای ثبت نام خودرو 50 نفر ثبت نام میکنند تا یکی برنده بشن این واقعا ظلم به مصرف کننده واقعی
    • 30 بار قرعه کشی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 12
      مصرف کننده واقعی از افزایش قیمت خودرو راضی هستند اما دلال ها راضی نیستند چون میخاهند از اب گل الود ماهی بگیرند.
    • جانباز IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      6 0
      شما خییلی خیلی بی خود کردین از طرف ملت حرف میزنین هیچ کالایی قابل مقایسه با خودرو نیست مردم وما حاظریم نون شب نداشته باشیم خودرو داشته باشیم که وسیله امرار معاش هستش
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      آقای معمار باشی شما چرا ارزش پول ما که سال ۹۹ دادیم رو حساب نمیکنید بخاطر سود ناچیز ۱۰۰برابر افزایش دادید اون پول بانگ میزاشتم ۲۰درصد سود میداد نباید افزایش برای سود دارها باشه ۳بار تا الان خوردن ولی به نظر من معمار باشی پرت کنن بیرون
    • اسی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 1
      متاسفم برای مسئولینی که همیشه از ثروتمندان حمایت می‌کنند.به نام فقرا انقلاب کردید به کام ثروتمندان شد
    • اسی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      چند گرفتید از خودرو سازها حمایت می‌کنید.
    • اسی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      همه مسئولین کشور ما شدن دلال
    • اسی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      شما ها که دم از خدا می‌زدید چقدر زود خدا رو فراموش کردید بترسید از خشم مردم
    • من IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      چه جذبه ای داشته مادر عروس 👎🖐🏿
    • من IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      چقدر ما بد بخت شدیم ، هر خبری که منتشر میشه با یارانه در ارتباط است آخه کله پوک ها با خودتون چی فک کردید اصلا ما چه گناهی کردیم آخه کله پوکی مثل تو شده مسئول؟ چرا هیچ کس از ما حمایت نمیکنه