آمریکا و اروپا در مقابله با ایران به آخر خط رسیده اند

واعظ آشتیانی می‌گوید طرف غربی می‌داند که با اتلاف وقت و تاخیر در تصمیم‌گیری زیان می‌کند لذا ناگزیر است که تصمیم خود را گرفته و خواسته‌های ایران را بپذیرد.

به گزارش تحریریه، طرف‌های مذاکره کننده برا مشورت با پایتخت‌های خود وین را ترک کرده و گفته‌اند که دوشنبه آینده برخواهند گشت. البته برخی نیز مثل امانوئل مکرون به این بازگشت امیدی نداشته و از ثمربخش نبودن مذاکرات می‌گویند. اینجا در تهران اما تحلیلگران خوشبین هستند و اعتقاد دارند که ایران مواضع دقیق و به‌جایی را اتخاذ کرد و این طرف غربی است که باید تصمیم بگیرد.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا یکی از همین تحلیلگران است. او در گفتگویی گفت: «کشورهایی مثل آمریکا و اروپا به نظر من به آخر خطر رسیده‌اند. یعنی هر چه که می‌توانستند انجام داده‌اند. هر پلنی که بوده یا به قول خودشان هر گزینه‌ای که روی میز داشتند را رو کرده‌اند لذا اینکه در شرایط فعلی اتلاف وقت کنند، به زیان خودشان است.»

وی افزود: «ایران از این اتلاف وقت استفاده می‌کند و خودشان هم معترف هستند که اگر وقت کشی بشود ایران به مسائل هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و از این بابت ابراز نگرانی می‌کنند. حتی در هفته گذشته یک مقام روسی گفته بود که امریکا آماده کنار گذاشتن تحریم‌ها است».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «آنها به این واقعیت رسیده‌اند که ایرانی که قبلا تحلیل می‌کردند و ایرانی که برخی از درون ایران به آنها نشان می‌دادند، واقعیت ندارد. امریکایی‌ها و اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کلنجار رفتن با ایران سودی برایشان ندارد.»

 واعظ آشتیانی تاکید کرد: «ایران شرایط را خوب سنجیده، مقتدر عمل می‌کند و با تیزبینی اتفاقاتی که در غرب رخ می‌دهد را رصد کرده و احساسی برخورد نمی‌کند. مثل فارغ از مسائل سیاسی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به موضوع نگرسته و برداشت می‌کنم که اروپا و امریکا تمایل به توافق دارند. حتی وزیرخارجه آنها اخیرا اشاره کرده بود که آماده مذاکره هستیم.»

وی همچنین گفت: «ایران هم اعتقاد دارد که تحریم‌ها اعم از برجامی و غیربرجامی باید لغو شود. اینکه مذاکره را ابتدا حول محور برجام انجام دهند و دنبال ورود سایر موضوعات هم باشند، دیگر جایگاهی ندارد و موجب اتلاف وقتی است که به نفع ایران و به زیان آنها است.»

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن ابراز خوشبینی به ثمربخشی این دور از مذاکرات گفت: «به نظر من در این شرایط آنها ناگزیر هستند تصمیم خود را گرفته و خواست‌های ایران را بپذیرند. چراکه قطعا مقام رسمی روس بدون مطالعه نگفته که آمریکایی‌ها آماده برداشتن تحریم‌ها هستند. قطعا فعل و انفعالاتی حادث شده که بخشی از آن هویدا و بخشی هم هویدا نیست. به باور من اگر ما با همین ظرافت و تیزبینی جلو برویم ، نتیجه مذاکرات مثبت خواهد بود.»

منبع: فردا

پایان/

۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 14620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =