چرا امارات از خرید سلاح آمریکایی پشیمان شد؟

چشم پوشی امارات از توافق خرید جنگنده فوق پیشرفته اف ۳۵ و پهپاد به ارزش ۳۵ میلیارد دلار از آمریکا به این دلیل است که در این توافق محدودیت های بسیاری برای امارات در نظر گرفته شده و درواقع این سلاح ها در جنگ های رژیم اسرائیل قابلیت استفاده ندارند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی نوشت، امارات روز سه شنبه مذاکره با آمریکا درباره قرار داد ۲۳ میلیارد دلاری برای خرید جنگنده فوق پیشرفته اف ۳۵ آمریکایی، پهپادها و دیگر تجهیزات را تعلیق کرد. پیشنهاد فروش ۵۰  جنگنده فوق پیشرفته اف ۳۵ به امارات در پایان دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» و پس از توافق «آبراهام» داده شد، اما «بایدن» پس از راهیابی به کاخ سفید بخشی از توافق فروش این جنگنده ها به امارات را به دلیل طولانی شدن حمله امارات و عربستان به یمن به حالت تعلیق در آورد. 

روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا نوشت: تهدید دولت امارات درباره چشم پوشی از توافق خرید جنگنده فوق پیشرفته اف ۳۵ و پهپادها به ارزش ۳۵ میلیارد دلار به این دلیل است که در این توافق شرایط امنیتی بسیار سختی درباره حفظ اسرار مربوط به این جنگنده ها و فناوری های پیشرفته آن ها در نظر گرفته شده است تا از جاسوسی چین در این زمینه جلوگیری شود. 

همه قراردادهای فروش سلاح آمریکا به کشورهای عربی دارای شروطی سخت و محدودیت های زیادی هستند که این در عمل کشورها به راحتی نمی توانند این سلاح ها را مورد استفاده قرار دهند. چندی پیش آمریکا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، اردن و مصر به عنوان برجسته ترین مشتریان سلاح خود را مجبور کرد تعهد بدهند از این سلاح ها و جنگنده ها در جنگ علیه رژیم اسرائیل استفاده نمی کنند.

از طرف دیگر آمریکا همه این سلاح ها را از دور کنترل می کند. اکنون پس از امضای توافق آبراهام میان امارات و رژیم اسرائیل، آمریکا از شرط استفاده نکردن از این سلاح ها علیه اسرائیل چشم پوشی کرده و به جای آن شرط ها و محدودیت های سخت دیگری را اعمال کرده است که برپایه این شرط ها نباید اسرار فناوری های این سلاح ها در دست چین بیفتد. همچنین آمریکا، امارات را مجبور کرد تا پایگاه نظامی چین که به طور سری در نزدیکی ابوظبی در حال ساخت است، برچیده شود. 

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: کشورهای عربی حاشیه خلیج دیگر اسرائیل را به عنوان دشمن خود به شمار نمی آورند. بلکه این کشورها، چین، ایران و شاید روسیه را دشمن خود محسوب می کنند اما همه سلاح های پیشرفته  و جنگنده‌های آمریکایی و فرانسوی و تجهیزات الکترونیک آنها هم نمی توانند با وجود موشک های بالستیک دقیق ایران و همپیمانان آن در لبنان و عراق و یمن و نوار غزه  در میدان های نبرد اقدامی را انجام دهند. زنمونه این موضوع را در اسرائیل که دارای سلاح های پیشرفته آمریکایی است می بینیم که نتوانسته است در هیچ یک از جنگ های خود پیروز شود.

این جنگنده‌های آمریکا مانع از شکست حقارت بار اسرائیل در جنگ لبنان و نبرد «شمشیر قدس» غزه نشدند. این شکست ها نهادهای نظامی اسرائیل را خوار و ذلیل کرده و رعب و وحشت را در دل شهرک نشینان افکنده است.

پایان/

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 15057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =