سنگ بزرگ روسیه جلوی پای ایران در مذاکرات

پیشنهاد جدید نماینده روسیه برای از بین بردن سانتریفیوژهای پیشرفته ایران بدون هیچ فشاری بر غرب برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه تهران، یادآور ضرب‌الملل پارسی «شریک دزد و رفیق قافله» است؛ ظاهرا اینبار هم مسکو در مذاکرات هسته‌ای برای دریافت امتیازات بیشتر در حال اجرای آن است.

با ازسرگیری مذاکرات وین، بار دیگر این سوال از ذهن می گذرد که آیا روسیه به عنوان یکی از اعضای برجام واقعا در پی احیای این توافق نیمه جان است یا در جریان مذاکرات، اهداف دیگری را جستجو می کند؟

تازه ترین موضع گیری «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بدبینی را نسبت به این بازیگر همسایه افزایش داده است. او روز دوشنبه ۲۲ آذر (۱۳ دسامبر) در مصاحبه با خبرگزاری روسی «تاس» گفت: مذاکرات احیای برجام درحال پیشرفت است اما به کندی پیش می‌رود و یکی از مشکلات حاد آن سانتریفیوژهای پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای ایران است.

اولیانوف در ارتباط با گزینه‌های مختلف در ارتباط با حل مشکل گفت: «سانتریفیوژهای غنی‌سازی ایران یا باید از بین برده شود، یا به خارج از کشور منتقل شود یا در انباری تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نگهداری شود.»

لازم به ذکر است که ایران تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام همچنان به تعهدات خود پایبند مانده بود و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ همزمان با یکسالگی این رخداد بنابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی از تعهدات خود در ۵ گام عقب نشست.

بنابراین به تدریج غنای ۳.۶۷ درصدی مندرج در برجام به ۲۰ و سپس ۶۰ درصد رسید و همچنین تهران به تدریج از سانتریفیوژهای نسل اول فاصله گرفت. به طوری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۰ آذر اعلام کرد که ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته «آی‌آر ـ ۶» (IR-۶) در تأسیسات فردو در نزدیکی قم را آغاز کرده است.

اگر چه آمریکا یکجانبه توافق را ترک و سه کشور اروپایی نیز تنها به طرح سازوکارهای بی سرانجام اکتفا کردند اما به راستی نقش روسیه در دور زدن تحریم چه بود؟

هرچند برخی بر این باورند روسیه برای یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ به احیای برجام نیاز دارد اما در این مدت تلاش قابل مشاهده ای برای دور زدن تحریم ها نشان نداده و به حمایت سیاسی از توافق بسنده کرده است.

از نگاه ناظران، روسیه همواره از رویارویی ایران و آمریکا بهره بهره می برد و عادی شدن روابط ایران با اتحادیه اروپا و آمریکا به مذاق کاخ کرملین خوش نمی آید.

کارشکنی های روسیه را می توان از فایل افشا شده «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه قبلی کشورمان دریافت. در یک فایل صوتی که اوایل امسال منتشر شد، ظریف در مصاحبه با «سعیدلیلاز» کارشناس اقتصاد از کارشکنی روسیه در مذاکرات برجام سخن به میان آورد و در بخشی از این مصاحبه با اشاره به کارشکنی روس‌ها درباره برجام گفت: «هدف روس‌ها این بود که توافق هسته‌ای انجام نشود». به گفته ظریف «آنها وقتی دیدند ما داریم به توافق می‌رسیم شروع کردند به ایجاد مانع.»

ظریف در این فایل صوتی جنجالی اظهار کرد: روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد شروع کردند به طرح پیشنهادهایی جدید. در این مرحله روسیه و فرانسه پیشنهاد دادند که ایران هر ۶ ماه یکبار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد. یعنی ایران مجبور بود هر شش ماه یکباربا ۵ عضوثابت و ۱۰ عضو غیرثابت شورا مذاکره کند تا برجام تمدید شود.

یکی از موضوعات بحث برانگیز به عکس یادگاری وزرای خارجه ایران و ۱+۵ برمی گردد یعنی زمانی که برجام امضا شد؛ عکسی که وزیر خارجه روسیه در آن دیده نمی شد. به گفته ظریف روسیه در هفته آخر امضای برجام حداکثر تلاشش را کرد که برجام به نتیجه نرسد. او در همین زمینه به عکس مشهور وزرای خارجه کشورها پس از برجام اشاره کرد که در آن وزیرخارجه روسیه غایب است.

روسیه پس از چهار روز به اظهارات ظریف واکنش نشان داد و وزارت امورخارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به فایل صوتی ظریف اعلام کرد روسیه موضع رسمی ایران را در نظر می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت کشورش براساس برخی «اظهارات نسنجیده یا غیرقابل قبول» عمل نمی‌کند.

طرح جدید روسیه برای از بین بردن سانتریفیوژهای پیشرفته ایران با بزرگترین مشکل ارزیابی کردن بحث سانتریفیوژها، بدون فشار بر غرب برای لغو تحریم های ظالمانه، یاد آور ضرب الملل «شریک دزد و رفیق قافله» در زبان فارسی است.

پایان/

۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 15067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 17
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • سعید IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      6 1
      نماینده روسیه یه غلط اضافی کرد سانتریفیوژهای ایران نه نابود میشن و نه به خارج از ایران منتقل می شوند فقط در داخل ایران می مانند و سلام .
    • ناصر IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      2 2
      به همین دلیل بود که امام میگفت نه شرقی نه غربی ولی متاسفانه الان مسئولین ما فقط شرقی پرست شدن
    • CA ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      4 0
      دقيقا، بهتر نيست با خود امريكا مذاكره كنيد ، روسيه نميذاره توافق بشه ، تازه تو سطح بعد چين رو هم داريد كه از امريكا بدتر هست،
    • علی اصغر از تهران IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 1
      ایران هر چی در گیر امریکا و اسرائیل باشد به نفع شوروی است
    • مرتضی IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      2 4
      سلام گل گفتی،حیف که مسئولان ما مشکل دارند و کشور را از پیشرفت باز می دارند و گرنه همان جمله معروف امام باید باشد نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی ایران
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      مشخص است که روسیه از ایران به عنوان ابزار برای امتیاز گرفتن از عرب است و ایران هرگز نباید به روسیه به عنوان یک دوست نگاه کند ایران در جهان تنهاست حتی عراق ولبنان و سوریع و فلسطین ایران را ابزاری نگاه میکنند
    • ایرانی IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 1
      بیچاره ظریف منظورش تز دوستان میدانی همین افعی بود ایران بتید با آمریکا مستقیم گفتوگو کند
    • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      3 2
      ظریف دمت گرم خوب دستشون رو رو کردی عامل عقب ماندگی ایران روسیه هست
    • Ali bey IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      5 1
      روسیه در تمامی اعصار به ایران از پشت خنجر زده است دوستی با روس، دوستی خاله خرسه است.
    • bahmanib IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      آسیبهای وارده به ایران ازسوی روسیه و انگلیس همیشه بیشتر از آسیبهای وارده از سوی آمریکا بوده است و تاریخ گواه این مطلب است و لازم است که دست اندر کاران ایرانی بسیار ماهرانه عمل کنند .
    • الامان IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      این پوتین عوضی قبلا از سران کا گ ب شوروی بوده واز اعقاب کسانی است که درزمان جنگ تحمیلی ایران وعراق هم مشغول وهمکاری برعلیه ایران بوده این روسیه همیشه ودرطول تاریخ به هرشکل وحکومت وسیاستی بوده به هر طریقی بالاخره زهر خودراریخته ولی متاسفانه مادرس عبرت از تاریخ را باید همواره تکرار کنیم تاکی خداعالم است.
    • محمد IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      کم کم به این حقیقت میرسیم که اقای ظریف سیاستمداری پخته و وطن پرست میباشد متاسفانه روسها از موقعی که بنده در دبیرستان تاریخ را به ما درس میدادند تا مغز استخوانم اتیش گرفتم و حقیقت امر همیشه از پشت ان هم در مواقع بزرگ و پیشرفت بزرگ ایران به ایران و مردمش که در وضعیت بد اقتصادی زندگی میکنند خنجر زدند از فرش قرمز برای دریای خزر و کوتاه امدن جهت الحاق اذرباییجان این همسایه زیرک شمالی و به اصطلاح شرقی را به مثابه انداخته شده از دماغ فیل کرده با این اوضاع غرب و مخصوصا انگلیسیها و امریکاییها هم همطراز روسها هستند یعنی منافع خودشان در برابر قحطی گرسنگی و کشتار ملل دیگر برایشان یک پشیزی ارزش ندارد
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      ضربه ای که روسیه به ایران زده آمریکا نزده چراباید به اینها اعتماد کرد.
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      واقعا من نفهمیدم ای روسیه چه خیری براملت ایران وایرانی دارد،واقعا اگه بجا روسیه رابطمونو با امریکابهترمیکردیم الان وضعمون بهترنبود،چهل سال هورده ازانقلاب میگذره روسیه بقول خودش دوست همسایه کشورمان است،ولی نه تواقتصاد نه رفاه مردم نه تو صنعت هیچ خیری براما نداشت،مثلامابه چی ای کشورمنفعت طلب دلهوش کردیم،حالاکه اون توفکرمنفعت خودشه چراولش نمیکنیم،حداقل بچسبیم به دوتاکشورکه بدردمردم ورفاه حال ای ملت بدبخت بخوره
    • ن.خ IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 1
      یاد جمله‌ ی معروف امام افتادم آمریکا بد انگلیس بدتر و شوروی (روسیه) بدتر از هر دو . ۴۰ سال گفتیم مرگ بر آمریکا وضعمون روز ب روز بدتر شد ۴ روز هیچی نگیم سکوت کنیم ببینیم چی میشه . مسئولین خودشون شناسنامه آمریکایی دارن ب مردم میرسن میگن آمریکا اخه
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      خو اینا نمفهمن روسیه و چین صد پله بدتر از آمریکا هستن اگر میخواید مذاکره بجایی برسه مذاکره مستقیم آدم زنده که وکیل وصی نمی‌خواد
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      ملاقات بایدن باپوتین درمسله اوکراین کاملا مشخص است مسولین خارجی مادر خوابند