رشد حیرت انگیز اقتصاد ایران در 1401

معاون وزیر اقتصاد مدعی شد دستیابی به رشد ۸ درصدی اقتصاد که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هدفگذاری شده نیاز به رعایت الزاماتی از جمله کنترل تورم دارد.

به گزارش تحریریه، قوامی معاون وزیر اقتصاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: رشد ۸ درصدی اقتصاد یکی از اهداف دولت‌ها در برنامه‌های مختلف توسعه و همچنین بودجه های سالیانه بوده است .

او افزود: رشد تورم و رشد هزینه‌های دولت از علل تحقق نیافتن رشد ۸ درصدی اقتصاد در بودجه است. طی زمان هرچه تورم افزایش یافته شاهد کاهش رشد اقتصادی بوده ایم.

قوامی بیان کرد: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱  برای مهار تورم هدفگیری کرده و همچنین  رشد هزینه ها را محدود کرده است.

این مقام مسئول گفت: سرمایه گذاری دولت تاثیری در رشد اقتصاد ندارد و هرچه سرمایه گذاری خصوصی بیشتر باشد رشد بیشتری در اقتصاد خواهیم داشت. تاثیر سرمایه گذاری بخش خصوصی بر رشد اقتصادی بیشتر از سرمایه گذاری دولت است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: رشد ۸ درصدی اقتصاد شدنی است اما با رعایت الزاماتی که مهمترین آن کنترل تورم و کسری بودجه است.

قوامی ادامه داد: بعد از برجام رشد اقتصادی به یکباره به ۱۲ درصد رسید که به دلیل ظرفیت های خالی بود که یک دفعه استفاده شد. اما رشد یکباره و نزول سریع آن سودی ندارد و پایداری در رشد اقتصادی ثبات اقتصاد را به دنبال دارد.

او افزود: یکی از عوامل مهم در رشد اقتصادی بهره وری است. دولت سیزدهم مبانی را بر اصول درستی پایه گذاری کرده است و در لایحه بودجه  توجه به مفهوم بهره وری شده است بر همین اساس کیفیت بودجه ریزی تغییر  یافته و برنامه محور شده است. دولت در بودجه ۱۴۰۱ ترمزدستی رشد هزینه ها را کشیده است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد:  عامل دیگر برای رشد اقتصادی، عدم استقراض از بانک مرکزی است. ما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ، ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم. دولت تلاش کرده با محدود کردن هزینه‌ها به  عدم استقراض از بانک مرکزی پایبندد باشد و در صورت محقق نشدن درآمدها اوراق منتشر کند.

او افزود: درآمد مالیاتی هم از چند کانال افزایش می یابد. بخشی از افزایش درآمد مالیاتی  به دلیل تورم است اما  بخش زیادی هم از طریق  کاهش فرار مالیاتی و شناسایی پایه های جدید مالیاتی محقق می شود.

قوامی گفت: عدم استقراض از بانک مرکزی، مهار تورم، بودجه بدون کسری و کنترل هزینه ها مسیر تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد را هموار می کند.

 پور ابراهیمی  رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تغییراتی رخ داده که رویکرد دولت را به سمت تصمیمات بهتر نشان می‌دهد و اقدامات خوبی در بودجه انجام گرفته، اما کافی نیست.

پورابراهیمی گفت: تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد در بودجه ۱۴۰۱ سخت است و الزامات رسیدن به این رشد مبتنی بر اقدامات دولت است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر دولت با نظرات مجلس درباره بخش هایی که در بودجه ۱۴۰۱ لحاظ نکرده است موافقت کند، مجلس ناترازی بخش بودجه ای که آثار و پیامدهای منفی دارد را به حداقل می رساند.

منبع: yjc

پایان/

۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 15100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      بنده خدا ... باید بره دکتر