جریمه تخلف از سرعت مجاز از ۵۰۰ هزار تومان تا 10 میلیون تومان

کمترین میزان جریمه برای تخلف ۱۰ کیلومتری از سرعت مجاز از حداقل حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع می شود و در سرعت های بالاتر تا ده ها میلیون تومان نیز می رسد.

به گزارش تحریریه، کشور آلمان به نظم و دقت در انجام امور و رعایت دیسیلین و قانون از سوی مردم این کشور معروف است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که اجرای بدون تبصره و تبعیض قانون از سوی دولت باعث شده است تا مردم این کشور در طول دهه های گذشته به افرادی قانونمند و دقیق تبدیل شوند.

نمونه بارز این قانونمندی در روش رانندگی و رعایت قوانین پلیس قابل مشاهده است. گفتنی است دولت برلین نیز قوانین محکمی را برای برخورد با متخلفین وضع کرده است.

میز سبک زندگی تحریریه، در بخش اول یک گزارش تطبیقی به مقایسه میزان جرایم برای تخلف سرعت غیرمجاز تا ۳۰ کیلومتر در دو کشور ایران و آلمان پرداخته است. 

تخلف سرعت غیرمجاز تا ۳۰ کیلومتر در ایران 

قوانین راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران تخلف از سرعت مجاز را در دو بخش تقسیم بندی کرده است: 

میزان تجاوز از سرعت مجاز - مکان تخلف  کلان شهرها، مراکز استان ها، جاده های بین شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی       سایر شهرها       روستاها و راه های روستایی   
تجاوز از سرعت مجاز (تا ۳۰ کیلومتر در ساعت)

۶۳۰,۰۰۰ ریال

(کمتر از ۲ یورو)

    ۴۵۹,۰۰۰ ریال ۳۱۵,۰۰۰            (کمتر از ۱ یورو)  
تجاوز از سرعت مجاز(بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت)

۲,۱۰۰,۰۰۰

حدود ۶ یورو

۱,۸۹۰,۰۰۰

ریال

۱,۰۵۰,۰۰۰ ریال 

کمتر از ۳ یورو

تخلف سرعت غیرمجاز تا ۳۰ کیلومتر در  آلمان 

*جریمه سرعت غیرمجاز بیش از ۱۰ کیلومتر بر ساعت در داخل محدوده شهری ۱۵ یورو معادل ۴۶۵ هزار و ۴۰۵ تومان و در خارج شهر ۱۰ یورو معادل ۳۱۰ هزار و ۲۷۰ تومان است.

*جریمه سرعت غیر مجاز از ۱۱ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت در داخل محدوده شهری ۲۵ یورو معادل ۷۷۵ هزار و ۶۷۵ تومان و در خارج شهر ۲۰ یورو معادل ۶۲۰ هزار و۵۴۰ تومان است.

*جریمه سرعت غیر مجاز از ۱۶ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت در داخل محدوده شهری ۳۵ یورو معادل یک میلیون و ۰۸۵ هزار و ۹۴۵ تومان و در خارج از شهر ۳۰ یورو معادل ۹۳۰ هزار و۸۱۰ تومان است.

*جریمه سرعت غیر مجاز از ۲۱تا ۲۵ کیلومتر بر ساعت در داخل محدوده شهری ۸۰ یورو معادل ۲ میلیون و۴۸۲ هزار و۱۶۰ تومان و در خارج شهر ۷۰ یورو معادل ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۸۹۰ تومان است. این سرعت غیرمجاز یک امتیاز منفی برای راننده به همراه خواهد داشت.

*جریمه سرعت غیر مجاز از۲۶ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت در داخل محدوده شهری ۱۰۰ یورو معادل ۳ میلیون و۱۰۲ هزار و ۷۰۰ تومان و در خارج شهر ۸۰ یورو معادل ۲ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۱۶۰ تومان است. این سرعت غیرمجاز یک امتیاز منفی برای راننده به همراه خواهد داشت.

البته ممکن است که برخی از مخاطبان انتقاد کنند که چرا به متغیرهایی همچون سطح درآمدی و رفاه یا کیفیت جاده و خودروهای دو کشور توجه ندارید. تنها باید گفت در همه کشورهای جهان جان افراد دارای اهمیت و اولویت است و نباید بازیچه متخلفینی اندک شود. در جامعه ایرانی هم در خیابان ها کمتر از ۲۰ درصد رانندگان متخلف هستند اما همین تعداد اندک موجب خطرات فراوان، خسارت های سنگین جانی و مالی و بی‌اعتبارشدن جامعه و قوانین  کشور در ذهن یک گردشگر خارجی می شود.

نکته تاسف بار اما این است، بااینکه امسال میزان تورم اعلامی دولت حدود ۵۰ درصد و تورم احساس شده از سوی مردم نزدیک به ۲۰۰ درصد بوده است اما دولت در حمایت آشکار از متخلفین و افراد بی توجه به قوانین کشور میزان جریمه را برای سال ۱۴۰۱ تنها ۵ درصد افزایش داده است.

همچنین به یاد داشته باشید که حداقل دریافتی در ایران ۳۲ میلیون ریال (حدود ۱۰۰ یورو) و حداقل دریافتی در آلمان بیشتر از ۱۰۰۰ یورو است. در این شرایط هم نمی توان تناسبی معقول را میان میزان جرایم در ایران و آلمان یافت.

ادامه دارد... 

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 15107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 2
      سرعت بالای 110 جریمه سنگین باید داشته باشد و با وضعیت خودرو و جاده ما حداکثر سرعت حتی در ازاد راهها باید 110 باشد و حتی خودروها باید طوری طراحی شوند که نتوانند بالای 110 سرعت پیدا کنند برای کاهش تصادفات ما نیازمند احداث قطارهای سریع السیر هستیم به نحوی که استفاده از خودروی شخصی توجیح نداشته باشد با سرعت بالای 350 کیلومتر این سیستم حمل و نقل حتی نیازی به هواپیما نخواهیم داشت
    • علی اصغر قاسم پور IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      1 0
      البته اون یورو به پول بی ارزش شده ما این قد زیاد میشه. مطلب دیگه بر می گرده به موضوع تبعیض که فرق بین ما و اوناست. اونها بسیار قانونمندن و پای بند به قانون و این جزو مرام و منششون شده، اما در امعه ی ما چی؟ اشکال همین جاست. در جامعه ی ما متأسفانه تبعیض یک امر عادی و نهادینه شده و گویا استثنا از دیگر ناهنجاریهاست و حتی بدتر از اون رشوه، این موضوعات هم در لفافه صورت می گیره، برای همین وضع خوب نمیشه. از قدیم هم این مسائل بوده و مگر کار ریشه ای خوب بشه و بساطش برچیده بشه. گر چه وجهه ی ظاهر کار خیلی شکل قانونی و رسمی داشته باشه.
    • ام.ایس IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      1 0
      یه زمانی خیلی ها با خر و شتر و اسب میرفتن مسافرت و حتی 6 ماه تو راه بودن براشون چیز عجیبی نبود و عادی بود ، اما با گسترش تکنولوژی ، بزرگ شدن شهرها و نیاز انسان به ارتباطات سریع ، نیاز به مرکبهای سریعتر احساس شد و این سرعت روز بروز افزایش پیدا کرد، اینکه تو دوران پیشرفت اجتناب ناپذیر تلکنولوژی حرف از محدو د کردن سرعت ، و بستن و فیلتر کردن و ... بزنیم به نظرم فرار از انجام وظیفه است به جای این کارها باید با افزایش کیفیت خودرو ها و جاده ها و همچنین آموزش صحیح رانندگان از تکنولوژی عقب نمونیم، شاید برای داخل شهر یا نهایت رفتن به شهرهای اطراف سرعت 110 یا 120 کیلومترو زیاد بدونید اما زمانی که قراره 1000 کیلومتر راه طی کنید این سرعت میشه لاکپشتی، باید راههایی درست بشه که بشه با سرعتهای بسیار بالا حرکت کرد...