ادعای تازه آمریکا؛ چین سلاح کنترل مغز تولید می‌کند

چین تصمیم خزانه داری ایالات متحده برای قرار دادن ۳۴ شرکت و موسسه چینی در لیست سیاه را محکوم کرد و اتهامات مربوط به ساخت سلاح های «کنترل مغز» را کاملا بی اساس خواند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری راشاتودی نوشت، کاخ سفید چند روز قبل اعلام کرد ۳۴ نهاد چینی ازجمله آکادمی علوم پزشکی نظامی چین (AMMS) را به لیست سیاه خود اضافه کرده است و این نهادها از خرید هرگونه فناوری ایالات متحده منع شدند.

قبل از این اقدام آمریکا، لیست سیاه مورد نظر واشنگتن شامل بیش از ۲۶۰ شرکت چینی از جمله سازنده محبوب گوشی های هوشمند هوآوی را شامل می شد که اکنون تعداد آن ها به نزدیک ۳۰۰ مورد افزایش یافته است.

چین تصمیم خزانه داری ایالات متحده برای قرار دادن ۳۴ شرکت و موسسه چینی در لیست سیاه را محکوم کرد و اتهامات مربوط به ساخت سلاح های «کنترل مغز» را کاملا بی اساس خواند.

سفارت چین در واشنگتن، این تصمیم ایالات متحده را محکوم و تاکید کرد همه اقدامات لازم برای محافظت از تجارت و منافع چین را انجام می دهد. این سفارت در بیانیه خود اعلام داشت که توسعه بیوتکنولوژی چین همیشه برای رفاه بشر بوده و ادعاهای ایالات متحده آمریکا کاملاً بی‌اساس است.

این اقدام باتوجه به اظهارات «جینا ریموندو» وزیر بازرگانی ایالات متحده صورت گرفت که پیش از این چین را به توسعه بیوتکنولوژی برای «حمایت از ارتش چین» با «سلاح‌های کنترل مغز» متهم کرده بود.

طبق این گزارش، بهانه ای که ریموندو به آن اشاره داشت به موضوع مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ چین ارتباط داشت و ادعا شده که پکن از فناوری پیشرفته برای اعمال کنترل ذهنی بر اعضای گروه های اقلیت های قومی و مذهبی استفاده می کند.

کاخ سفید و متحدانش دولت چین را به نقض حقوق بشر این گروه قومی متهم کرده اند. در همین راستا واشنگتن بازی های زمستانی ۲۰۲۲ در چین را با ادعای جنایت علیه بشریت تحریم دیپلماتیک کرد. پکن صریحا این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد غرب از مسائل داخلی این کشور برای اهداف سیاسی سوءاستفاده می کند. 

علاوه بر این در چند روز گذشته، واشنگتن چهار شرکت دارویی چینی را هم تحریم کرد. ایالات متحده این شرکت ها را مسئول قاچاق فنتانیل و سایر داروهای ممنوعه به ایالات متحده عنوان کرد.

پایان/

۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۷
کد خبر: 15120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =