گفتگو| اما و اگرهای رشد هشت درصدی در بودجه 1401

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که برای رسیدن به رشد هشت درصدی، به سه هزار و 400 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت، منابع مورد نظر در مجموع به دو هزار و 562 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش تحریریه، بودجه سال 1401 اولین سند مالی است که دولت سیزدهم آن را تدوین کرده است. بودجه نشان دهنده اهداف و تعیین کننده شاخص‌های کلان اقتصادی در سال آینده است. کسری بودجه به عنوان یکی از دلایل اصلی تورم در کشور شناخته می‌شود و در صورتی که این مهم در بودجه به درستی کنترل نشده باشد وضعیت سال‌های گذشته تکرار خواهد شد. از همین جهت است که اگر دولت بخواهد براساس اهدافی که مطرح کرده، تورم و نقدینگی را کنترل کند، ابتدا باید سند مالی یک ساله خود که همان بودجه است را به درستی تنظیم کند. در حال حاضر برخی مباحث پیرامون بودجه مطرح شده است از همین جهت و برای بررسی جزئیات بیشتر بودجه سال آینده با محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم.

رشد هشت درصدی مبنای لایحه بودجه 1401

زنگنه گفت: براساس آنچه که خبر داریم، رشد اقتصادی هشت درصد را در بودجه سال آینده مبنا قرار دادند و بعد برای هر یک از وزارتخانه‌ها و استان‌ها سهم قرار دادند و مشخص شده که هر کدام از دستگاه‌ها چه اقداماتی را باید انجام دهد. دولت برای تحقق این رشد 8 درصدی سرمایه‌گذاری در حدود سه هزار و 400 هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

وی ادامه داد، سازمان برنامه و بودجه برآوردی انجام داده است که براساس نیازی که به سرمایه‌گذاری از منابع بانک‌ها، بازار سرمایه، بودجه عمومی دولت، منابع داخلی شرکت‌های دولتی، صندوق توسعه ملی نفت، منابع آورده بخش خصوصی و منابع خارجی استفاده کند و برای هر کدام سهمی قائل شده‌اند.

به گفته این عضو  کمیسیون برنامه و بودجه، برهمین اساس برای بانک‌ها 907 هزار میلیارد تومان، بورس و بازار سرمایه 560 هزار میلیارد تومان، 160 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت، 272 هزار میلیارد تومان منابع داخلی شرکت‌های دولتی، 360 هزار میلیارد تومان (1.5 میلیارد دلار) صندوق توسعه ملی نفت، 181 هزار میلیارد تومان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی نیز 120 هزار میلیارد تومان (800 میلیون دلار) در نظر گرفته شده است. شاید بتوان 800 میلیون دلار مشارکت خارجی را از طریق تهاتر انجام داد اما تحقق سهم بخش خصوصی محل ابهام است. کل منابع در نظر گرفته شده که برآورد سازمان برنامه و بودجه است به دو هزار و 562 هزار میلیارد رسیده که برای رسیدن به رشد هشت درصدی کافی نبوده و 899 هزار میلیارد تومان کسری دارد.

تردید در تحقق رشد هشت درصدی/لایحه بودجه نیامده کسری دارد؟

وی افزود، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که ما برای رسیدن به رشد هشت درصد به سه هزار و 400 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت (با فرض تحقق تمام منابعی که در بالا ذکر شد) منابع مورد نظر در مجموع به دو هزار و 562 هزار میلیارد تومان می‌رسد و این به معنای 899 هزار میلیارد تومان کسری است. این مسئله خود برآورد هشت درصد را با تردیدهایی مواجه می‌کند و این کسری باید برای رسیدن به هدف مورد نظر تامین شود. در این برنامه مدل اقتصاد و رشد تنها مبتنی بر سرمایه‌گذاری در تظر گرفته شده که مربوط به همان مدل‌های کلاسیک رشد در اقتصاد است.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، الزاما نیاز نیست که مدل رشد را مبتنی بر سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم. کاهش هزینه‌ها و افزایش بهروری از دیگر مواردی است که می‌توان برای رسیدن به رشد اقتصادی از آنها بهره گرفت. بخشی از رشد اقتصادی سهم صادرات است و در این بخش می‌توان از ظرفیت‌های خدمات فنی‌مهندسی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد. این اقدامات شاید به سرمایه مالی کمتری نیاز داشته باشد چراکه مبتنی بر سرمایه انسانی عمل می‌کنند.

سه سناریو دولت برای رشد اقتصادی 1401

زنگنه با بیان اینکه، در برنامه تعیین شده برای رشد اقتصادی سال 1401 چند سناریو در نظر گرفته شده است‌، گفت: در صورتی که دولت بتواند کل سه هزار و 400 هزار میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز را تامین کند، برآورد رشد اقتصادی هشت درصدی و یک میلیون شغل نیز ایجاد خواهد شد.

وی افزود، در سناریو دوم، در صورتی که دو هزار و 900 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شود، میزان رشد اقتصادی 6.7 درصد و ایجاد شغل آن 760 هزار خواهد بود. در سناریو سوم و در صورتی که دو هزار و 560 هزار میلیارد تومان انجام شود، رشد اقتصادی پنج درصدی و اشتغال حدود 550 تا 580 هزار نفری خواهیم داشت. دولت براساس این مدل، به هزینه دستگاه‌ها و استان برگشته است. به عنوان مثال در این مدل جدید دولت، هر استان مکلف شده که سهم خود را در حوزه بهروری و سرمایه‌گذاری انجام دهد.

پایان/

۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
کد خبر: 15131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارمند FR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
      0 0
      چرا دولت عدالت محور فوق العاده خاص را به همه کارکنان نمیدهد بنظر می رسد کسانیکه مظلوم نمایی می کنن (پرستاران) و انانکه در کف خیابان بودند(معلمان) باج می دهد و این عدالت نیست