زیان‌دیده‌ترین بخش صنعت از همه‌گیری کرونا

ارزیابی سازمان ملل حکایت از ان دارد که دوسال همه گیری کرونا ضرر بیش از ۴ هزار میلیارد دلاری را به صنعت گردشگری تحمیل کرد.

به گزارش تحریریه، شیوع دو ساله ویروس کرونا بر بسیاری از کسب و کارها در جهان تاثیر منفی داشته و آنها را دچار آسیب های فراوانی کرده است. یکی از مهمترین عرصه های متضرر از ویروس کرونا صنعت گردشگری بود.

اعمال ممنوعیت از سوی دولت ها در کنار محدودیت های اجتماعی و هراس مسافران باعث شد چرخ های این صنعت از حرکت بایستد و بسیاری از کسب و کارهای مربوط به مسافرت و توریسم به نوعی زمین گیر شوند. مدیران این صنعت در کشورمان نیز ارقام مختلفی را در این زمینه بیان می کنند و حتی برخی آن را ۳۰ هزار میلیارد تومان می دانند.

 پایگاه خبری تحلیلی «Modern Diplomacy» نوشت همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۱ حدود ۲ تریلیون دلار برای گردشگری جهانی هزینه داشته باشد.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO) چند روز قبل ضمن بیان این خبر اعلام کرد که همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ به دلیل درآمد از دست رفته به این صنعت آسیب وارد کرد و آن را در وضعیتی شکننده و ساکن قرار داد.

سازمان ملل، زیان سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری جهان را نیز معادل همین میزان عنوان کرد و مدعی شد بخش گردشگری بیشترین آسیب را از بحران بهداشتی درمانی متقبل شد.

علیرغم پیشرفت‌های موجود، گزارش سازمان ملل هشدار داد که نرخ نابرابر واکسیناسیون در سراسر جهان و ظهور سویه‌های جدید COVID-۱۹ ممکن است محدودیت‌های سفر جدیدی را به برخی کشورها تحمیل کند. ظهور نوع Omicron ده‌ها کشور را به بازگرداندن محدودیت‌ها برای ورود، یا تاخیر در تسهیل قوانین سفر و ضرورت آزمایش COVID-۱۹ سوق داده است؛ همین امر به تردید مسافران فصل تعطیلات در سراسر جهان دامن زده است.

جهش قیمت نفت و اختلال در زنجیره تامین جهانی نیز بر این موضوع تاثیر داشته است. بر اساس آخرین داده های UNWTO، انتظار می رود که ورود گردشگران بین المللی در سالجاری بین ۷۰ تا ۷۵ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ باشد. این کاهش مشابه با سال ۲۰۲۰ ارزیابی شد.

این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل تصریح کرد گرچه میزان گردشگری در ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۱ افزایش ۵۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ داشت اما این میزان ۶۴ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ بوده است.

«زوراب پولولیکاشویلی» دبیر کل سازمان جهانی گردشگری اعتقاد دارد داده‌های سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ دلگرم‌کننده است. با این حال، ورود توریست هنوز ۷۶ درصد پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری است و آمارها در مناطق مختلف جهان پرنوسان است.

وی افزود که برای کسب اطمینان از رونق گردشگری باید از دسترسی به واکسیناسیون، هماهنگی رویه‌های سفر، استفاده از گذرنامه های دیجیتالی واکسیناسیون برای تسهیل سفر حمایت شود.

پایان/

۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 15133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =