اوکراین، گرفتار در میان بازی قدرت‌ها

ابراز تمایل روسیه و آمریکا برای حل بحران در شرق اروپا، اوکراین نگران است که به مهره ای در بازی سیاسی میان روسیه و آمریکا تبدیل شود.

به گزارش تحریریه، به نظر می رسد که آمریکا آماده مذاکره با روسیه برای کاهش تنش بر سر اوکراین، و مسکو نیز خواستار پایان دادن به سیاست های گسترش به شرق ناتو و عادی سازی وضعیت است. پایگاه تحلیلی خبری «گلوبال ریسرچ» در گزارشی عنوان داشت که مسکو پیش‌نویس طرح هشت ماده‌ای حاوی تضمین‌های امنیتی را ارائه کرده است که در صورت پذیرش غرب، به کاهش تنش‌ها در اروپا و رفع بحران بر سر موضوع اوکراین منجر می‌شود.

خواسته های کاخ کرملین شامل پایان دادن به روند عضویت اوکراین در ناتو، محدود کردن استقرار نیروها و تسلیحات آمریکایی در نزدیکی مرزهای روسیه و بازگشت به وضعیت قبل از سال 1997، یعنی قبل از گسترش ناتو به شرق است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد اگرچه ضرب‌الاجلی برای آغاز مذاکرات برای کاهش تنش‌ها وجود ندارد، اما مسکو می‌خواهد مذاکرات را بدون تأخیر و بدون توقف آغاز کند.  

وی تأکید کرد که این سخنان اولتیماتومی برای طرف غربی نیست اما نشان می دهد که مساله برای روسیه جدی است و نباید هشدارهای مسکو دست کم گرفته شود.

تحلیلگران می گویند این سخنان در عمل به معنی هشدار هستند زیرا نشان می دهد نادیده گرفتن درخواست مسکو برای گفت و گو می تواند منجر به واکنش نظامی یا بحرانی شبیه بحران موشکی کوبا در سال 1962 شود.

درخواست مسکو برای گفتگو در حالی است که یک سرباز اوکراینی روز جمعه در جریان درگیری در دونباس کشته شد. کی‌یف در حال تجمیع نیرو و استقرار سیستم‌های تسلیحاتی جدید است و همزمان غرب روسیه را به دلیل استقرار تعداد زیادی از سربازانش در مرزهای اوکراین مورد انتقاد قرار می‌دهد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز به «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود هشدار داد که اگر به اوکراین حمله کند «تحریم‌هایی را که روسیه تاکنون ندیده است» اعمال می کند.

 روزنامه «گاردین» انگلیس اما پیشنهادات روسیه را تهاجمی دانست و نپذیرفتن آن را محتمل ارزیابی کرد زیرا آن را تلاشی برای رسمی شدن حوزه نفوذ جدید روسیه بر اروپای شرقی می داند.

در حالیکه روزنامه چاپ لندن حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات را تهاجمی می داند، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت: دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم این کار را برای کاهش بی ثباتی انجام دهیم، در هر صورت ما این کار را با مشارکت و هماهنگی با متحدان و شرکای اروپایی مان انجام خواهیم داد.

یک مقام ارشد کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که واشنگتن با بخش هایی از پیشنهاد مسکو مخالف است، اما مایل است در مورد محتوای آن بحث کند.

کرملین هم تردید دارد که پیشنهاد آنها پذیرفته می شود یا خیر، اما آن را دریچه ای برای مذاکرات می داند. روسیه این امید را دارد که به وضوح این خواسته خود را گفته است اگر ناتو به تجاوز به حوزه نفوذ و منافع امنیتی مسکو در شرق ادامه دهد، کاخ کرملین از پاسخ نظامی استفاده خواهد کرد. 

از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که واشنگتن مذاکرات با مسکو را مورد بررسی قرار دهد، زیرا این کشور نیز می خواهد منابع بیشتری را برای به چالش کشیدن چین در آسیا-اقیانوسیه به جای مشغله در اروپای شرقی در دست داشته باشد.

پایان/

۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
کد خبر: 15237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =