بازی آمریکا با مهره اسرائیل در مذاکرات هسته ای

برخلاف تصور عمومی، تیم جو بایدن در عمل نشان داده که همچنان به کارآمدی ابزار تحریم در مقابل تهران خوشبین است و سعی دارد از طریق مهره تهدیدات رژیم صهیونیستی، تهران را به انجام خواسته های کاخ سفید متقاعد سازد.

به گزارش تحریریه، دور هفتم مذاکرات وین با فراز و فرودهایی روز دوشنبه ۲۶ آذرماه پایان یافت و دیپلمات ها به پایتخت های خود بازگشتند تا در آینده ای نزدیک و به احتمال قوی پیش از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی دور هشتم گفت وگوها را استارت بزنند.

درباره برایند و نتایج دور هفتم نیز لازم به ذکر است که در آن دور پیشرفت ملموسی در گفت وگوها حاصل نشد و دو سند با عناوین «لغو تحریم‌ها» و «اقدامات هسته‌ای» به عنوان مبنای کار روی میز غربی ها قرار گرفت؛ سندهایی که بسیاری از غربی ها آن را غیرواقعی و تلاش ایران برای بازگشت به روز نخست خروج آمریکا از برجام ارزیابی می کنند.

در پیوند با مفاد سند پیشنهادی ایران، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین توضیح داده که دو سند یادشده مبنای فعالیت حاوی توافقات شش دوره قبل علاوه بر چند درخواست تیم جدید مذاکره‌کننده ایرانی است.

نکته مهم در این جریان، استفاده آمریکا از اهرم های فشار بر ایران برای کسب امتیاز یا دست کم عقب راندن تهران از مطالبات خود است. برخلاف تصورات عمومی، تیم بایدن در عمل نشان داده که همچنان به ابزار تحریم در مقابل تهران خوشبین است و در این مدت نیز شاهد چندین تحریم فرد و نهاد ایرانی به بهانه های مختلف بودیم.

ایالات متحده اما برای فشار بر ایران از مهره های دیگری نیز سود می جوید و آن مهره رژیم صهیونیستی است؛ رژیمی که در دوره نتانیاهو و اینک نیز در دوره بنت به شدت با احیای توافق هسته ای قبلی مخالف است. خرابکاری های هسته ای آنها نیز به نقل از «نیویورک تایمز» نتیجه معکوس داده و تهران را در آستانه بمب اتم قرار داده است.

اگر چه به باور ناظران، تهران از «آستانه ای شدن» نه تولید بمب اتم بلکه امتیازگیری از طرف مقابل را هدف قرار داده اما طرف غربی به ویژه آمریکا نگران تداوم و گسترش فعالیت های هسته ای ایران و گذر غنی سازی فراتر از ۶۰ درصد هستند.

«جیک سالیوان» کمتر از دو هفته قبل درباره اهمیت برجام گفته بود: «یک ایران مسلح به سلاح اتمی در همراهی با نیروهای نیابتی‌ اش خطر بزرگ‌تری نسبت به ایران بدون سلاح هسته‌ای خواهد بود. بنابراین تصمیم ما این است که اطمینان حاصل کنیم آنها هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند و دیپلماسی بهترین راه است.»

دیدارهای دیپلماتیک مکرر بین مقامات واشنگتن و تل آویو در آستانه و حین مذاکرات وین نیز از این نگرانی نشان دارد. کاخ سفید روز دوشنبه ۲۹ آذر، اعلام کرد که سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، طی هفته جاری سفری به اسرائیل خواهد داشت تا با مقامات این کشور درباره ایران و شماری از مسائل دیگر رایزنی کند.

به موازات برگزاری نشست های هسته ای وین، مقامات رژیم صهیونیستی بارها مراکز هسته ای ایران را به حمله نظامی تهدید کرده اند؛ نبردی که به باور ناظران حتی در صورت وقوع، بازنده آن طرفی جز تل آویو نخواهد بود. پراکندگی مراکز هسته ای ایران، توان نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی، گستردگی پهنه سرزمینی کشورمان، آسیب پذیری اسرائیل چه به طور مستقیم چه از طریق گروه های نیابتی مورد حمایت ایران باعث شده که تهدیدات مقامات اسرائیل همواره از سطح کلام و شعار فراتر نرود و تنها به خرابکاری های جزیی بسنده کنند.

«رانن برگمن» و «پاتریک کینگزلی» دو روزنامه‌نگار «نیویورک‌تایمز» به تازگی در گزارشی با افشای اینکه «مقامات دفاعی اسرائیل نسبت به تهدید حمله به ایران تردید دارند» نوشته‌اند: اسرائیل تهدیدکرده است که درصورت نیاز، اقدام نظامی خواهدکرد تا برنامه هسته ای ایران را نابود کند. اما مقامات دفاعی می گویند اسرائیل این توانایی را ندارد،حداقل به این زودی.

 درک همین واقعیت نیز باعث شده است آمریکا تا جایی با سران تل آویو همراهی کند که تهدیدات آنها جنبه لفظی و هشداری داشته باشد تا با این ترفند مانع عبور غنی سازی ایران از مرز ۶۰ درصدی و بکارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته تر شوند. اگرچه اسرائیل چه در دوره ترامپ و چه دوره بایدن در پی کشاندن آمریکا به رویارویی نظامی با ایران و انداختن هزینه مواجهه با تهران بر دوش کاخ سفید بوده اما کاخ سفید از ورود به هر باتلاق دیگری در خاورمیانه وحشت دارد.

پایان/

۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 15287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =