سایه «رزمایش سپاه» و «قطعنامه ۲۲۳۱» بر سر دور هشتم مذاکرات

رزمایش سپاه و استفاده از موشک های بالستیک در این مانور در آستانه دور هشتم مذاکرات وین نه تنها پاسخی به تهدیدات رژیم صهیونیستی بود بلکه حاکی آن است که ایران نیز در اقدامی متقابل، همانند غرب از اهرم «فشار» در کنار «درهای باز دیپلماتیک» بهره گرفته است.

به گزارش تحریریه، مذاکرات وین بعد از وقفه ای چند روزه، امروز دوشنبه ششم دی ماه در حالی برگزار می شود که چشم انداز روشنی برای دستیابی به توافق دست کم در این روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ قابل تصور نیست. برخلاف دور هفتم مذاکرات که سه سند پیش نویس ایران محور مذاکرات و بحث ها به شمار می رفت، به احتمال قوی در دور جاری مسائل حاشیه ای همچون تنش های ایران و اسرائیل و رزمایش سپاه، بر مذاکرات سایه بیافکند.

تنش‌های لفظی بین مقام‌ های رژیم اسرائیل و ایران در هفته‌های اخیر اوج گرفته است و وزیر دفاع اسرائیل از آمادگی این رژیم برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران سخن گفت. رسانه‌های اسرائیل نیز گزارش کردند که «بنی گانتز» دولت بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به ایران آگاه کرده است.

اگر چه اختلاف اسرائیل و تیم بایدن بعد از مدتی رسانه ای شد اما تهدیدات رژیم صهیونیستی هم در سطح کلام و هم در عرصه میدانی بدون پاسخ نماند. 

در حالی که پیش از این رسانه‌های اسرائیل از برنامه‌ریزی نیروهای دفاعی این رژیم برای شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بودند در آستانه مذاکرات، سپاه پاسداران در جریان رزمایش در جنوب کشور، حمله به مرکز اتمی «دیمونا»ی اسرائیل را شبیه‌سازی کرد. گفته می شود این حمله توسط نیروی هوافضای سپاه «با استفاده از ۱۶ فروند موشک بالستیک و ۵ فروند پهپاد انتحاری» تمرین و شبیه‌سازی شده است.

زمانی که بحث موشک بالستیک و مسائل نظامی مطرح می شود بلافاصله مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ از ذهن می گذرد؛ قطعنامه ای که بر این قبیل موشک های ایران محدودیتی ۸ ساله تعیین کرده بود که هنوز آن موعد سر نیامده است.

آمریکا که به برجام پشت کرد اعضای اروپایی اتحادیه که کوچکترین قدمی برای رفع تحریم ها برنداشتند اینک با رزمایش سپاه فرصت را مناسب می بینند تا مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ را به ایران گوشزد و تهران را به خودداری از تولید و کاربرد موشک های بالستیک وادار کنند.

در واکنشی دیگر به این رزمایش، وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای در سایت خود اعلام کرد که پرتاب موشک‌های بالستیک نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است و از ایران خواست هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.

در واکنش به بیانیه وزارت خارجه بریتانیا، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اما موضع‌گیری بریتانیا درباره رزمایش موشکی سپاه پاسداران را رد کرد و گفت چنین «موضع‌گیری‌ها و اظهارات، مداخله در امور داخلی ایران به حساب می‌آید.»

لازم به ذکر است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند. مقامات ایران اما همواره اعلام می کنند که موشک‌های تولیدی‌ این کشور قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌ ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

از نگاه کارشناسان نظامی و استراتژیست ها، آن دسته از موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند با موشک‌های بالستیکی که خرج انفجاری و سرجنگی معمولی دارند، از ساختار مشابهی برخوردار هستند و هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت این دو نوع موشک بالستیک در «کلاهک» یا «سرجنگی» -WARHEAD- آنهاست که می‌تواند «هسته‌ای» و یا معمولی باشد.

رزمایش سپاه و استفاده از موشک های بالستیک در این مانور در آستانه دور هشتم مذاکرات وین می تواند به عنوان ابزار فشار تهران بر غرب برای امتیازگیری ارزیابی شود. اینگونه استنباط می شود که ایران نیز در اقدامی متقابل، همانند غرب از اهرم «فشار» در کنار «درهای باز دیپلماتیک» بهره گرفته و نشانه ای از انعطاف یا عقب نشینی به چشم نمی خورد.

پایان/

۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 15396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 2
      چه اصراریه که بگید غرب از موشک های تکنولوژی دهه 90 ما میترسه؟ موشکی از 100 پایی هواپیمای مسافربری تشخیص نمیده (شایدم داده) کلی بچه بی گناه پرپر کرده بترسن چرا به شعور مخاطب توهین می کنید این حرف ها دیگه مصرف داخلی هم نداره آقازاده