دروغ بزرگ جریان رانتی درباره مرغ 48 هزار تومانی/ دولت و مجلس وارد عمل شوند

دروغ بزرگ جریان رانتی درباره قیمت مرغ 48 هزار تومانی و مقابله با حذف دلار 4200 نشان می دهد که منافع ملی در حال قربانی شدن به اسم افزایش قیمت مرغ است.

به گزارش تحریریه، از فعالان صنف مرغ که به رانت دلار 4200 تومانی دسترسی دارند تا واردکنندگان نهاده های دامی با جوسازی و ارائه آمارهای دروغین درباره گران شدن قیمت مرغ تلاش می کنند جلوی حذف و خنثی سازی بمب مخرب ارز ترجیحی را گرفته و آنرا به عنوان منبع تمام نشدنی رانت و ویژه خواری در اقتصاد کشور نگاهدارند و با جوسازی رسانه های وابسته؛ اعمال فشار بر دولت را آغاز کرده اند. 

در همین رابطه یک کانال تلگرامی به نام آقای اقتصاد(@Mr_Economy) آمارهایی غیرواقعی منتشر کرد که میز بازار تحریریه را واداشت در این باره تحقیقات میدانی کرده و گزارشی را با هدف روشنگری مردم و نمایندگان مجلس منتشر کند. 

در گزارش این کانال تلگرامی که رسانه های جریانی منطق آنرا قبول دارند، آمده است:

  •  مرغ زنده درب مرغداری از 19 هزار و 700 تومان به 33 هزار و 316 تومان یعنی 69 درصد افزایش خواهد داشت.
  • مرغ مصرف کننده با 55 درصد افزایش قیمت از 31 هزارتومان به 48 هزار تومان می رسد.
  • تخم مرغ از 22 هزار و 600 تومان به 39 هزار و 70 تومان یعنی 73 درصد افزایش خواهد داشت.
  • تخم مرغ براساس شانه ای 1.9 کیلوگرم از 43 هزار تومان به 74 هزار و 228 هزار تومان و 73 درصد افزایش خواهد داشت.

میز بازار تحریریه با مراجعه به سایت علی بابا قیمت های جهانی مرغ برزیلی که با سایر تولیدکنندگان جهانی اختلاف قیمت اندکی دارد را یافته است که تقدیم مردم و نمایندگان مجلس که بودجه سال 1400 را در دست بررسی دارند، می کند. تا مبادا متاثر از فضای ارعاب مبتنی بر اطلاعات ساختگی باعث وارد آمدن زیان سنگین به اقتصاد کشور و حفظ دلار 4200 تومانی شوند. لازم به ذکر است که در جریان بودجه سال 1400 که در همین ایام در سال 1399 در جریان بود، جریان های رانتی در موضوع حذف ارز ترجیحی تاکید داشتند که باید به تدریج حذف شود و حالا پس از یک سال و درحالیکه قانون بودجه سال 1400 آنرا تنها برای 6 ماه قانونی دانسته است 3 میلیارد دلار بیش از قانون به آن اختصاص داده و به دنبال حفظ آن با بند تکراری "نباید آنرا یک باره حذف کرد" هستند و بار دیگر می خواهند به ارجاع به آینده نامعلوم، تداوم ویژه خواری را عملیاتی کنند.  

مراجعه به سایت علی بابا برای خرید مرغ نشان می دهد(اینجا) که قیمت هر کیلو مرغ به شرط خرید 28 تن به بالا بین 540 تا 600 دلار یعنی هر کیلو 54 سنت تا 60 سنت معادل ریالی 13 هزار تومان تا 14 هزار و 500 تومان است. مشخص نیست که جریان های رانتی که مرغ را از برزیل و ترکیه با تناژ بالای 100 هزار تن وارد کرده اند چرا مدعی خرید با قیمت 2 دلار هستند و درحالیکه با دلار 4200 تومانی خریداری کرده اند؛ یعنی هر کیلو 2268 تومان تا 2520 تومان قیمت دارد؛ چرا در میادین میوه و تره بار با قیمت 20 هزار تومان(در دوران روحانی 25 هزار تومان) عرضه می شود؟ حتی اگر با قیمت 2 دلار هم وارد کرده باشند که با دلار 4200 تومانی خریداری شده است، قیمت آن در بندعباس 8400 تومان است که تا رسیدن به خرده فروشی به 10 هزار تومان می رسد که با 25 هزار تومان و 20 هزار تومان فاصله زیادی دارد. 

تصویر قیمت مرغ در سایت علی بابا

این ذی نفعان از رانت بی سابقه دلار 4200 تومانی؛ پس از حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال 1400 مجددا فعال شده و به دنبال تثبیت رانت و غارت منابع ارزی کشور با اسم رمز مرغ 48 هزار تومانی هستند و تا 1 ماه پیش از مرغ 100 هزار تومانی صحبت می کردند. اگر با مراجعه ساده به بازار بین المللی می توان با قیمت های بسیار کمتر خریداری کرد، در صورت ورود دولت و خرید با تناژهای صدها هزار تنی چه قیمتهای بهتری می توان یافت؟ اینکه نهادهای کارشناسی و نظارتی کشور حداقل وظایف خود را انجام نداده و باعث وارد آمدن زیانهای سنگین به منافع عمومی می شوند نشانه نقص در ساختار حکمرانی کشور است که باید برای اصلاح آن چاره جویی شود. 

حتی اگر ذی نفعان دلار 4200 تومانی و یا دولت اقدام به خرید سینه مرغ از بازارهای جهانی کنند به عدد 3 تا 4 دلار می رسند که با قیمت 100 تومانی فاصله زیادی دارد و ظاهرا ضعف کارشناسی کشور و عدم قاطعیت مسئولان باعث ایجاد وضعیتی شده است که نتیجه آن نابود شدن 70 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای کنترل قیمت مرغ است که کل مصرف کشور نزدیک با 2 میلیون تن است و می توان آنرا با 1 میلیارد و 200 میلیون دلار تا 2 میلیارد دلار وارد کرد. 

این رانت حیرت آور در حوزه دارو و گندم نیز وضعیت مشابهی دارد. به طوریکه به اسم دارو، تجهیزات پزشکی و مواد زیبایی چند برابر نیاز کشور وارد کرده و به کشورهای همسایه قاچاق می کنند. با خرید گندم ارزان از کشاورز ایرانی و یارانه دادن به گندم تراریخته خارجی، به بزرگترین واردکننده گندم جهان تبدیل شده ایم و گندمکاری کشور در معرض نابودی قرار گرفته است. 

پایان/

۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 15399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهندس غنی پور IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      1 1
      کاملا درست است من بارها برای کشورهای دیگر در عملیات خرید مرغ منجمد بوده ام حتی از کیسون آمریکا میتوان مرغ کیلویی پنجاه سنت آنهم بصورت سی ای اف یعنی تحویل کشور مقصد خریداری نمود. کشور ما در دست عده ای مسئول بی سواد و تخصص و عده ایی رانت خوار بی مسئولیت قرار گرفته است.
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 0
      فکر میکردیم دولت جدید یا ق.ق جدید دست این دزدان بیت المال رو قطع میکنه ولی زهی خیال باطل. خدا ظهور حضرت رو برسونه فقط
    • حسن ابراهیمی US ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 0
      این چیزی که گزاشتین اشتباهه با یک جستجوی ساده میشه فهمید که قیمت مرغ تو دنیا ۱/۶ تا ۲ دلار هست.
      • GB ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
        0 0
        شما لینک بذار ببینیم قیمت مصرف کننده با مالیات و کشورش مهمه وقتی برزیل داره این قیمت میفروشه صادراتی و ایران تو بحرانه دیگه دولت مالیات رو مرغ که نمیتونه بگیره
    • GB ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 0
      دولت به جای پرداخت دلار ۴۲۰۰ مرغ منجمد وارداتی با دلار ۳۰ تومن وارد کنه کیلویی ۲۷۰۰۰ تومن بفروشه تازه ۵۰٪ سود میکنه سود حاصل رو بده تولید کننده واقعی داخلی و مرغ رو با خمین قیمت ازشون بخره و مرغ تازه رو بفروشه ۳۰ تومن برای مصرف کننده رانتی هم باشه باید به تولید کننده برسه نه آقازاده در ضمن قیمت تمام شده مرغ داخلی با ذرت و دارو آزاد ماکسیمم ۱۸/۰۰۰ تا ۲۰/۰۰۰ هست
    • GB ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 0
      البته به شرطی قیمت ۱۸/۰۰۰ تا ۲۰/۰۰۰۰ تموم میشه که دولت واردات ذرت و سویا رو کامل آزاد کنه و دوباره رانت نوارها برای تامین ذرت معیشت ملت رو به گروگان نگیرن باید دولت ذرت و سویا با دلار آزاد بریزه توی بازار که هر تولید کننده بتونه به راحتی بخره و مرغ تولید کنه و صادراتش آزاد کنه
    • شاهین IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 0
      هزینه ارسال و حمل و نقل و نگهداری حساب نکرده
    • یه ایرانی IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      فقط یه چیز رو توش موندم چرا بجای گرفتن جلوی رانتخواران که سه قوه انقلابی هم تشکیل شده دنبال حذف 4200 برای مقابله با اونها هستند؟؟؟؟ مردمو چی حساب کردید؟؟؟