تصمیم‌های اردوغان سرمایه‌گذاران کوچک را نابود کرد

نوسانات یک هفته اخیر لیر ترکیه و حتی افزایش ارزش موقتی آن هم باعث شد تا مردم عادی و سرمایه گذاران کوچک از تغییر نرخ پول ملی لطمه ببینند و ضررهای هنگفتی را متحمل شوند.

به گزارش تحریریه، رسانه های غربی عنوان داشتند افزایش بی سابقه ارزش لیر ترکیه در اوایل این هفته خریداران اخیر ارزهای خارجی را غافلگیر کرد و دولت اذعان کرد کسانی که بیشترین آسیب را متحمل شدند سرمایه گذاران کوچک و تازه وارد بودند.

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد، «نورالدین نباتی» وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه، در مصاحبه مستقیم با شبکه تلویزیونی محلی NTV گفت: «زمانی که نرخ برابری لیر به دلار کاهش یافت و به حدود ۱۵، ۱۶، ۱۷ لیر در هر دلار رسید، ارزهای خارجی همچنان خریداری می شدند. این خریداران چه کسانی بودند؟ مطمئنا سرمایه‌ گذاران بزرگ نبودند. هر سرمایه‌دار باهوشی می‌ دانست که اوضاع به نوعی در ترکیه تغییر خواهد کرد. پس، چه کسی ضرر کرد؟ مثل همیشه سرمایه گذاران کوچک. اکنون آنها به فکر ضررهای خود هستند.»

لیر در ساعاتی از اواخر دوشنبه با رشدی ۳۳ درصدی برخی از ضررهای سنگین خود را جبران کرد. دلیل این رشد معرفی ابزارها و راهکارهای جدید سپرده گذاری توسط «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بود که از پس انداز کنندگان در برابر کاهش ارزش پول محافظت می کند. اردوغان اعلام کرد که دولت از سپرده‌ گذاران محلی در برابر هرگونه ضرر ناشی از کاهش ارزش در برابر ارزهای خارجی حمایت می‌ کند. شایان ذکر است که نرخ سپرده‌ این کشور از ۱۷ تا ۱۸ درصد در هفته گذشته به بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت.

لیر در طول هفته به ادامه روند افزایش ارزش خود ادامه داد و پس انداز کسانی را که در تلاش برای محافظت از قدرت خرید، دارایی خود را به دلار و یورو انباشته بودند، از بین برد.

داده های رسمی منتشر شده در روز پنجشنبه نشان داد که سپرده های ارزی مردم ترکیه در هفته منتهی به ۱۷ دسامبر، آخرین هفته سقوط لیر، ۵.۴ میلیارد دلار خالص افزایش یافت. لیر در ۱۷ دسامبر به ارزش ۱۶.۴۱ در هر دلار بسته شد و روز دوشنبه قبل از صحبت اردوغان به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۸.۳۶۳۳ سقوط کرد.

نباتی در مصاحبه چند روز قبل خود به شهروندان ترکیه گفت: «ما به آنها هشدار دادیم و گفتیم این یک حباب است. ما بارها به آنها گفتیم که خرید نکنند.»

از دست رفتن میلیاردها دلار سرمایه مردم ترکیه نشانه مداخله اعلام نشده دولتمردان این کشور در ارزش لیر است.

این وزیر که در اوایل دسامبر توسط اردوغان منصوب شد، به نظر می ‌رسید به نحوی تایید کرد که دولت مداخله ‌ای در بازار برای تقویت لیر داشته است. وی در پاسخ به این سوال که آیا موسسات دولتی اقدام به فروش ارزهای خارجی می کنند، گفت: ترکیه می تواند و قدرت استفاده از تمام ابزارهای موجود را دارد.

علیرغم افزایش های هفته جاری، لیر همچنان ۲۶ درصد ضعیف تر از ۲۳ سپتامبر است؛ زمانی که بانک مرکزی به درخواست اردوغان شروع به کاهش نرخ بهره کرد. این ارز در میان ارزهای بازارهای نوظهور، با افت ۳۷ درصدی بدترین عملکرد را در برابر دلار در سال جاری داشته است.

پایان/

۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 15405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      دقیقا مثل کاری که شما با ملت میکنین فقط پول دارها پولدارتر وبی پولها بی پول تر میشن همه آتون از یک قماشین
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 0
      کی میتونست پیش بینی بکنه شب بخوابه صبح پاشه حرفی بزنه که اینقدرم اثر گذار باشه !