یک مدیر ایرانی و یک مدیر ترکیه ای باعث شدند اقتصاددانان شاخ در بیاورند

یک مدیر ایرانی و یک مدیر ترکیه ای با مواضع و سخنان خود باعث شده اند اقتصاددانان شاخ در بیاورند.

به گزارش تحریریه، نورالدین نباتی وزیر خزانه داری ترکیه چندی پیش راهکارهای عجیبی را برای مقابله با تورم ارائه کرد که باعث بهت کارشناسان شد. شنونده، به خصوص اگر یک اقتصاددان باشد با شنیدن چنین سخنانی گمان می کند که با یک دوربین مخفی و شوخی طرف است، اما طنزی در کار نیست و البته مختص ترکیه هم نیست. زیرا در یک نمونه وطنی شاهد ایراد سخنانی کمابیش مشابه از طرف معاون وزیر صمت هستیم.

نورالدین نباتی وزیر خزانه دری ترکیه گفت:

1) تورم یک پدیده فرهنگی است که برای غیر ترک ها قابل درک نیست.    

2) تورم یک اختلال روانی عمده است.

3) از طریق اپلیکیشنی که پایین ترین قیمت کالاها را پیدا می کند، تورم را شکست خواهیم داد.

در نمونه داخلی سازی شده و وطنی، عباس تابش معاون وزیر صمت گفت: بنگاه های اقتصادی قبل از هرگونه تغییر قیمت کالاهای مشمول قیمت گذاری پیشینی باید مستندات لازم را به سازمان حمایت ارایه کنند تا به صورت کارشناسی بررسی و تصمیم گیری شود. هرگونه افزایش قیمت خودسرانه غیرمنطقی است و از تولیدکنندگان انتظار می رود که مطابق مقررات تعیین شده اقدام کنند. افزایش قیمت کالاهایی که مشمول قیمت پیشینی هستند، بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است و اگر بدون مصوبه تنظیم بازار و بررسی کارشناسی اسناد، نسبت به افزایش قیمت این کالاها اقدام شده باشد باید آنرا اصلاح و به قیمت های سال 1400 برگردانند.

وی کالاهایی که مشمول قیمت پیشینی هستند را لبنیات پر مصرف، شیرخام، حبوبات، گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، قند و شکر، کودهای شیمیایی پایه، روغن خام و تصفیه شده خوراکی، دانه های روغنی، نهاده های دام و طیور، گندم، آرد، نان، برنج، رب گوجه فرنگی، کنسرو تن ماهی، دارو و مکمل های دام و طیور، ماکارانی، دارو و تجهیزات پزشکی، انواع خودرو، انواع شوینده، یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، کاغذ مطبوعات، چاپ و تحریر، روغن موتور، لاستیک خودرو، انواع پوشک و دستمال کاغذی، خدمات پزشکی، درمانی، تشخیصی و آزمایشگاهی، حمل و نقل بار و مسافردرون و برون شهری و عوارض جاده ای و بندری، اعلام کرد.

در ترکیب کالاهای ادعایی وزیر صمت عملا چیز زیادی باقی نمانده است و فراتر از آن، اگر می شود با دستور قیمت ها را به سال 1400 بازگرداند، به این مقام بلندپایه صنعتی توصیه می شود قیمت ها را به 1390 باز گرداند. 

جای خالی تورم در رجزخوانی معاون!

معاون محترم وزیر صمت برای تورم در افزایش قیمت ها نقشی قائل نیست و صرفا به دنبال حساب کشی از تولیدکنندگان و فروشندگان خرد می گردد. یعنی خلق روزانه 4 هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط بانک ها اثری بر تورم ندارد، اما تولیدکننده بی نوای ایرانی که باید به دهها نهاد موازی و متقاطع پاسخ دهد باعث و بانی تورم است. 

در این نگاه، مفهومی به نام بازار رقابتی وجود خارجی ندارد تا توسط سیاستگذار اعمال شود و به دنبال آن تولیدکنندگان ایرانی؛ مانند تولیدکنندگان در اقتصادهای موفق؛ به دنبال اعمال حداکثر کیفیت و حداقل سود باشند تا منافع مصرف کننده در بستر یک اقتصاد رقابتی افزایش یابد. 

ادعای پنهان در رجزخوانی معاون وزیر صمت این است که، وزارت صمت که در فهم بدیهی ترین مسائل درمانده است، تیم هایی در اختیار دارد که با بررسی اسناد دهها هزار واحد از تولیدکنندگان ایرانی می توانند قیمت بهینه را بهتر از سازوکار بازار استخراج کنند. 

فراوانی تاکید بر "لزوم کاهش قیمت ها بدون اینکه کاری به کاهش تورم داشته باشند" در اظهارات مقام های عالیرتبه ایرانی حقیقتا نگران کننده است، زیرا نشان می دهد که اصولا از ماوقع اطلاعی ندارند و به طور شرطی شده در حال رجزخوانی در برابر افزایش قیمت کالاها و خدمات هستند. 

این گروه موثر در اداره کشور انتظار دارند تا روزی 4 هزار میلیارد تومان پول از نوع بدکیفیت ترین از طریق بانک ها به اقتصاد تزریق شود، اما کسی به بانک ها کاری نداشته باشد، اما لشکری از مقام های دولتی و موثر در سیاستگذاری؛ مدام علیه افزایش قیمت کالاها سخنرانی کنند. کاری که در 33 سال اخیر انجام شده و به طور خستگی ناپذیری در حال ادامه پیدا کردن است. 

باید از نورالدین نباتی وزیر خزانه داری ترکیه و عباس تابش معاون وزیر صمت ایران بابت شاد کردن فضای خشک بحث های اقتصادی تشکر کرد. 

پایان/

۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 18226

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 0
      یک مدیر عرب آفریقایی هم ادعا کرده علت آلودگی محیط زیست عدم اجرای احکام اسلامی در بهره برداری از منابع استراتژیک زیر زمینی است که انفال محسوب می شوند.او معتقد است شاید اگر کشورهای اسلامی منابع زیر زمینی مانند آب و نفت و گاز را که در اسلام جزو انفال محسوب می شود به صورت عادلانه تقسیم کنند مشکل و اختلافی پیش نیاید.
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 0
      “باید از نورالدین نباتی وزیر خزانه داری ترکیه و عباس تابش معاون وزیر صمت ایران بابت شاد کردن فضای خشک بحث های اقتصادی تشکر کرد.” عالی :)))