انتقاد شدید مدیرعامل ساپکو به نمایندگان مجلس

مدیرعامل ساپکو با بیان اینکه حداقل 65 درصد قیمت تمام شده خودرو مواد اولیه است، گفت: این در حالی است که برخی از مواد اولیه را بالاتر از قیمت جهانی خریداری می‌کنیم.

به گزارش تحریریه، عادل پیرمحمدی امروز در گردهمایی سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی کشور که در هتل المپیک برگزار شد، گفت: در کل دنیا ویترین صنعتی هر کشوری صنعت خودروسازی یا صنعت هوایی آن کشور است.

وی با انتقاد از اینکه هر کسی بلندگویی در دست بگیرد و صنعت خودرو را خراب کند، نتایج خوبی نخواهد داشت، افزود: حال خوب مردم با رشد اقتصاد رقم می‌خورد و اگر این را با پوست و گوشت و استخوان خود درک کرده‌ باشیم می‌توانیم  برای آن چاره‌ای داشته باشم و فرقی هم نمی‌کند که در کدام پست باشیم.

مدیرعامل ساپکو بیان داشت: رشد اقتصادی حاصل دو موضوع یکی بحث اشتغال و دیگری هم بهره‌وری است.

وی با اشاره به اینکه موبایل وارد کشور می‌شود، گفـت: به ازای هر موبایل 500 دلار هزینه می‌شود و بنابراین برای واردات آن باید نفت را صادر کنیم یعنی نفت را با بشکه‌ای 70 دلار صادر و به ازای واردات هر موبایل باید 500 دلار بدهیم.

پیرمحمدی اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند کاری برای مردم انجام دهند باید در زمینه تولید قدم بردارند تا در محور تولید، رشد اقتصادی اتفاق بیفتد و حال مردم هم خوب شود و خودرو جزئی از این تولید است.

مدیرعامل ساپکو اظهار داشت: یک زمانی در دنیا استقلال در مواد اولیه بسیار مهم بود اما این ترکیب اکنون در دنیا نیست بلکه هر کشوری که بتواند محصول را تولید و صادر کند برنده است.

وی بیان داشت: 23 صنعت مادر از جمله پتروشیمی، نفت و بانک‌ها به صنعت خودرو خدمات می‌دهند و این‌ها همگی وابسته به این محصول هستند اگر این لوکوموتیو بایستد همه صنایعی که به آن خدمت رسانی می‌کنند خواهد ایستاد.

پیرمحمدی بیان داشت: نزدیک 90 درصد فولاد آلیاژی در داخل تولید می‌شود و سال گذشته 501 هزار دستگاه خودرو تولید شد و فولاد آلیاژی آن را در داخل تولید کردیم و لذا این از برکت حرکت لوکوموتیو صنعت خودرو بوده است لذا اگر بخواهیم در رابطه با قیمت خودرو از حرکت بایستم، یعنی اینکه ما از محصول حمایت نکرده‌ایم و از مواد اولیه حمایت کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: حداقل 65 درصد  قیمت تمام شده محصول مواد اولیه است و قیمت این 65 درصد در دست تامین کننده قطعه است و این در حالی است که ما بالاتر از قیمت جهانی آلومینیوم خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل ساپکو با اشاره گلایه‌مندی  مجلس از صنعت خودرو، گفت:می‌گویند چرا ما مباحث مربوط به قیمت دلار و واردات قطعه و این مسائل را مطرح می‌کنیم.  از سهم 2 هزار دلاری که به ازای هر قطعه واردات قطعه و مواد اولیه صورت می‌گیرد سهم خودروساز و قطعه‌ساز 33 درصد بیشتر نیست، مواد اولیه فولادها، پتروشیمی و سایر مواد اولیه مثل فلزات گرانبها است که بالای 180 دلار فلزات گرانبها قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: 33 درصد واردات مربوط به قطعات الکترونیک است و در مورد این بخش کار خاصی در کشور انجام نشده است. متاسفانه استراتژی توسعه صنعتی در کشور نداریم.

مدیرعامل ساپکو با انتقاد از برخی از نمایندگان مجلس افزود: اگر برخی نمایندگان مجلس در رابطه با خودرو اطلاعاتی ندارم ما آنها را راهنمایی می‌کنیم، تریبون خوب است اما از این طریق نباید هر چیزی را به زبان آورد، ما قصوراتی داریم ولی نباید تولید را خراب کرد و بگوییم مثلا کارخانه خودروسازی را تعطیل کرد.

وی در رابطه با قیمت خودرو اظهار داشت: اگر بخواهیم خودرو 206 تیپ 2 را در کشور چین تولید کنیم حداقل قیمت آن درب کارخانه بدون ارزش افزوده و عوارض گمرکی و هزینه حمل و نقل کمتر از 9 هزار دلار نخواهد بود که با قیمت ارز فعلی حدود 260 میلیون تومان می‌شود.

منبع: فارس

پایان/

۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 15425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Amir IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      3 0
      بهترین مدیر کار بلد
    • علوی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      2 1
      من منتقد صنعت خودرو سازی هستم اما انصافا بازوی قدرتمند ایرانخودرو ساپکو هست اون هم بخاطر همین پیرمحمدی. اینم از هوش بالای فرشاد مقیمی بوده که از چنین مدیر کاربلدی استفاده کرده. ساپکو همون چیزیه که ایرانخودرو رو غیر قابل مقایسه با سایپا کرده. کاش سایپا هم چنین مدیران کاربلدی داشت.