سکوت کشورهای عربی در برابر تجزیه دوباره سودان

اوضاع سودان دوباره بحرانی شده است و این کشور را به سوی تجزیه دوباره پیش می رود. این در حالی است که کشورهای ثروتمند عربی که با وعده های اقتصادی خود سودان را به جنگ یمن و مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وارد کردند اکنون با فراموش کردن وعده های خود از دور نظاره گر اوضاع این کشور هستند.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود درباره تحولات سودان نوشت، چند سالی نیست که دولت نظامی در سودان تصمیم به ورود به ائتلاف سعودی و اماراتی در جنگ علیه یمن گرفت و در برابر فشارهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا تسلیم شد و زیر بار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی رفت؛ از آن زمان تاکنون اوضاع سودان از شرایط بد به شرایط بدتر سیر می کند. اوضاع اقتصادی این کشور بهبود نیافته و صلح اجتماعی در این کشور تحقق پیدا نکرده و رویای برقراری دولت مدنی به سرابی تبدیل شده است. 

از چند روز قبل صدها هزار تن از تظاهرات کنندگان سودانی برای دهمین بار از زمان کودتای نظامی اکتبر گذشته به رهبری «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش این کشور و «حمیدتی» معاون دست به تظاهرات زدند. آنها با این کودتا، شورای حاکمیتی انتقالی را منحل کردند و همکاری میان ارتش و جنبش آزادیخواهی و تغییرات مدنی را از بین بردند.

همچنین آنها هیچ یک از وعده های خود را عملی نساختند و تنها حکومت نظامیان را از طریق قوانین فوق العاده تقویت کردند. عبدالفتاح البرهان و گروه کوچکی از افسران پیرامون وی در امانت خیانت کردند و با یکه تازی در حکومت برای تقویت کودتای نظامی خود از مشت آهنین استفاده نمودند و آزادی ها را مصادره و شبکه های اینترنت را قطع کردند تا مانع از هرگونه ارتباط میان مردم باشند. آنها با این اقدامات خود به سود رسانه های وابسته به نظامیان عمل کردند تا بیانیه های گمراه کننده دیکتاتوری حاکم را انتشار دهند.

سودان در شرایط هرج و مرجی به سر می برد که سراسر این کشور را فراگرفته است. شاید این آشوب ها به تجزیه دوباره سودان منجر شود و شاید هم این تحولات به جمهوری های جدایی طلب مذهبی یا منطقه ای در این کشور منتهی گردد و همه نهادها از جمله نهاد ارتش که ستون فقرات اتحاد ملی کشور را تشکل می دهد از بین بروند.

ائتلاف اخیر عبدالفتاح البرهان با عبدالله حمدوک نخست وزیر این کشور فتنه ای را در سراسر سودان به راه انداخته است. توافق اخیر آنها یک مشروعیت موقتی به کودتای نظامی بخشیده است و تهدیدهای اخیر حمدوک مبنی بر کناره گیری و در ادامه عقب نشینی وی از این تصمیم نشان داد که آنها با توطئه های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تضعیف سودان و تجزیه دوباره آن همراه هستند. 

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که سودان را به جنگ یمن و مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وارد کردند اکنون از دور نظاره گر اوضاع سودان هستند. آنها همه وعده های خود درباره حمایت از اقتصاد سودان را فراموش کرده اند. اکنون این مردم ملی گرای سودان هستند که تاوان پس می دهند و امنیت، ثبات، همزیستی و وحدت شرافتمدانه آنان هدف قرار گرفته است.

از این رو، مردم سودان باید به تظاهرات خود ادامه دهند تا البرهان، حمیدتی و حمدوک را از بین ببرند و دولت مدنی را به سودان برگردانند و این افراد و کسانی را که از کودتا در سودان حمایت کردند به دست دستگاه قضایی بسپارند تا آنها را به خاطر همه جنایت هایی که علیه سودان و مردم این کشور مرتکب شدند، محاکمه کنند.

پایان/

۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 15460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =