در ۲۰۲۲ بحران جمعیت دغدغه جهانی می‌شود

در حالی که جهان در سال ۲۰۲۲ بین تلاش برای خروج از رکود اقتصادی یا مقابله کامل با کرونا مردد است مهمترین نگرانی کشورهای جهان در حوزه جامعه شناسی رخ می دهد و سطح پائین زاد و ولد و مهاجرت دردسرساز خواهد شد.

به گزارش تحریریه، «دانیل ماس» ستون نویس «بلومبرگ» سال ۲۰۲۲ را سالی پیش بینی کرد که در آن باید اقدامات بسیار زیادی برای مقابله با تورم انجام شود. 

وی در گزارش خود در زمینه جنگ علیه تورم نوشت پس از آنکه تورم جهانی تصمیم گیران را کور و ناتوان کرد، آن ها تلاش زیادی انجام می دهند تا خسارت ها را جبران و روند بهبود اوضاع را تسریع کنند. بر این اساس ممکن است سال ۲۰۲۲ زمینه برای یک دوره طولانی رشد اقتصادی جهان فراهم شود مگر آنکه بانک های مرکزی به بهانه مقابله با یک جهش ویرانگر ویروس کرونا مانع توسعه نشوند.

از استرالیا که به عنوان نمونه ای از رشد اقتصادی در دوره پیش از همه گیری کرونا مورد ستایش قرار می گرفت تا آمریکا و انگلیس و منطقه یورو، همگی در مقابله با شتاب تورمی در سال ۲۰۲۱ کم توان بودند و به نوعی از آن چشم پوشی کردند. کشورها سال ۲۰۲۱ را با افزایش سریع قیمت ها طی کردند حال آنکه دولت ها همچون یک دهه گذشته، برای داشتن اندکی تورم خوشحال بودند.

آن ها اکنون وارد جنگی سخت شده اند و هنوز مشخص نیست سیاستگزاران حاضر به ادامه خط مشی های پیشین هستند یا خیر؟ آیا بهبودی اقتصاد را ترجیح می دهند یا اینکه در اقدامی محافظه کارانه همان روش های ۱۲ ماه گذشته را در مقابل سویه اومیکرون نیز در پیش می گیرند.

Inflation, Virus, War: What Market Professionals Fear Most For 2022

خطرات به ویژه در آسیا بیشتر از بقیه مناطق جهان است زیرا در این منطقه محدودیت های اجتماعی برای مقابله با کرونا جامع تر از دیگر نقاط و حتی طولانی تر از همه جا اجرایی شده اند.

زمانی مشاهده می شد که چین به سرعت در حال حرکت به سوی برتری اقتصادی در جهان بود اما اکنون به تدریج این عطش در حال سرد شدن است. علاوه بر این مسائلی گوناگون آسیا را آزار می دهند و از پویایی های آن می کاهند.

یکی از مهمترین مسائل  سال 2022 در حوزه جامعه شناسی جهان رخ می دهد. نرخ زاد و ولد در جهان بسیار کمتر از سطح مورد نیاز برای حفظ جمعیت است. ولی همزمان مهاجرت به عنوان یک چالش مهم برای دولت ها مطرح خواهد بود. 

پایان/

۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 15487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =