9 انتقاد به نماینده صریح مجلس که مدافع دلار 4200 تومانی است

بررسی سخنان نماینده صریح مجلس شورای اسلامی که مدافع دلار 4200 تومانی است نشان می دهد که هنوز در بین نخبگان سیاسی فهم دقیقی از کارکرد بازار وجود ندارد.

به گزارش تحریریه، روح الله ایزدخواه نماینده صریح مردم تهران در جریان بررسی لایحه بودجه 1401 مسائلی را مطرح کرد که باید به صراحت تبارشناسی کرد تا جلوی آدرس دادن های غلط گرفته شود. وی گفت: با وجود مخالفت اخیر مجلس، زیرکانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است. امکان اظهار نظر اولیه برای ما سلب شده و این مسئله قابل اغماضی نیست. معنای حذف ارز ترجیحی در اوج تورم، گران کردن غذای مردم است. این تصمیم نشان از استیصال در پیشبرد تغییرات اساسی و ساختاری است.

درباره سخنان روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران که نشان داده برخلاف نمایندگان سیاسی مجلس دارای صراحت و جدیت در پیگیری منافع مردم است نکات مهمی وجود دارد. 

1- ریشه تورم در کیفیت خلق پول بانک های خصوصی است که پول خلق کرده و آنرا صرف خرید دارایی های موجود و ایجاد بازی های پانزی می کنند. نگاه پولی به اقتصاد یک توهم بی ربط نیست و به شما پیشنهاد می کنیم عقل خود را دست اقتصاددانان مدعی نهادگرایی مانند احمد توکلی، فرشاد مومنی، حسین راغفر و ... که نشان داده اند فهمی نسبت به تعادل های اقتصاد کلان ندارند، ندهید. اگر می خواهید جلوی تورم را بگیرید، نظام بانکی کشور را اصلاح کنید تا دست آن از خلق پول روزمره که چنین بی قانونی حتی در مرکز سرمایه داری نیز وجود ندارد، کوتاه شود. یکی از اصلاحات ساختاری در هر اقتصادی، برچیدن نظام چندقیمتی است و نه تثبیت آن با اسم کمک به سفره مردم. دلار 4200 تومانی به سفره مردم نمی رسد، اما سفره میلیاردرهای رانتی را رنگین کمان کرده است. 

2- قیمت مرغ از سال 1396 تاکنون 6 برابر شده شده و قیمت دلار نیز 6 برابر شده است. قیمت مرغ در بازارهای جهانی و تحویلی بندرعباس 80 سنت یعنی حدود 20 هزار تومان با دلار آزاد و کمتر از 3500 تومان با دلار ترجیحی است. اما در واقعیت میدانی چه خبر است؟ مرغ را با دلار 4200 تومانی وارد کرده و با قیمت آزاد به فروش می رسانند. ایران از تولیدکننده مرغ به واردکننده تبدیل شده است، با این تفاوت که هم برای نهاده دلار رایگان(با تخفیف 80 درصدی) داده می شود، هم مرغ را وارد می کنیم و هم در نهایت گرانی مرغ داریم! ترکیب این سیاستگذاری فقط از مدیران مادام العمر وطنی بر می آید. 

3- کسانی که می گویند، در شرایطی که نرخ تورم 4 سال اخیر به طور ممتد بالاتر از 40 درصد بوده و در 8 سال خیر میانگین بیش از 20 درصد بوده است، برای رفاه مردم باید قیمت چند قلم کالا را تثبیت کرد، یا اقتصاد را نمی شناسند و یا منافع فردی دارند. اگر دمای کوره بالا رفت شکستن دماسنج کمکی به موضوع نمی کند، بلکه باید شدت آتش را کم کرد. اگر به فکر رفاه مردم هستید دستمزدها را افزایش دهید و چنانکه خود شما واقفید ریشه تورم دستمزدها نیست که در نهایت به افزایش تقاضای موثر می انجامد، بلکه نظام بانکی افسارگسیخته کنونی است. 

4- بازار نهاده ها تا پیش از تعریف دلار ترجیحی انحصاری نبود و 2 هزار فعال در آن کار می کردند. خانواده معروف مدنظر شما هم ناچار از ارزان فروشی برای گرفتن سهم بیشتر از بازار بود و متهم به دامپینگ می شد، اما با ظهور دلار ترجیحی به انحصارگر تبدیل شده و عملا هزاران فعال از بازار واردات نهاده بیرون رانده شده اند. انتظار دارید که دولت بین هزاران نفر دلار پاشی کند تا ذرت های وارداتی را صرف تولید کلوچه کنند و با نرخ آزاد صادرات نمایند؟ 

5- رسیدگی به پرونده های قضایی 70 میلیارد دلار ارز ترجیحی توزیعی(پس شما هم معتقدید همه این رقم ناصواب توزیع شده است) یعنی دستگاه قضائی را به ناکجاآباد بفرستیم. حسن روحانی هم می گفت که ما دلار را توزیع کردیم بروید با متخلف ها برخورد کنید! چرا انتظار دارید فعالان اقتصادی از 500 درصد حاشیه سود رانتی صرفنظر کنند؟ 

6- بانک مرکزی از بازار آزاد دلار می خرد و آنرا با تخفیف 80 درصدی به ذی نفعان رانتی تحویل می دهد، که ریال این خرید و فروش را باید خلق کند. آیا این مکانیسم را تورم زا نمی دانید؟ از خود سوال نمی کنید که چرا این اختراع دولت حسن روحانی از طرف مدعیان اقتصاد آزاد پاس داشته شده و از حفظ آن با استفاده ابزاری از رسانه های اصولگرا دفاع می شود؟ واقعیت این است که این جریان های سیاسی توانسته اند از طیف مقابل برای دفاع از رانت سنگین ارزی خود یارگیری گسترده انجام دهند.

7- فرموده اید که باید بر بازار نظارت شود. اگر منظور حضرتعالی از نظارت، نظارت بر نظام قیمتگذاری است، پیشنهاد می کنیم دنبال "ماموریت غیرممکن" نروید. زیرا هیچ بازاری با این منطق قابل نظارت نیست. کمااینکه جریان های چپ از دهه شصت میراث شوم قیمتگذاری را در این اقتصاد کاشته و تمام مزیت های نسبی را در آن متلاشی کردند. پیشنهاد می کنم با نمایندگان طرحی برای پرداخت ارز ترجیحی به شامپو تدوین کنید تا از فردا شاهد سوژه جدید کالای نایاب شده(در آینده)ای به نام شامپو باشیم که طبیعتا ساعت ها صداوسیما برای آن برنامه خواهد ساخت و حسینی بای سر در انبار محتکران شامپو خواهد کرد. بازارها با اصل نظارت بر قیمتگذاری قابل نظارت نیستند. باید محیط بازار را شفاف و رقابتی کرد. 

8- در 2 سال اخیر هزاران میلیارد دلار خلق پول با هدف پوشش تعطیلی های ناشی از همه گیری کرونا در دنیا انجام شده است، اما هیچ کشوری غیر از توزیع مستقیم پول کار دیگری نکرده و مانند ایران نظام چندنرخی که نتیجه آن فساد مطلق است، ایجاد نکرده است. چرا انتظار دارید با تکرار کارهای گذشته نتیجه متفاوتی گرفته شود؟

9- لطفا تحقیق بفرمایید تا بر شما مشخص شود که قیمتگذاری در اسلام نکوهیده شده و از طرف رسول اکرم(ص) بدعت نامیده شده است. اما افراد کم اطلاع گمان می کنند هرچه بیشتر قیمتگذاری کنیم، اسلامی تر رفتار کرده ایم.

پایان/

۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 15642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سالار IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 0
      علی برکت اله اقا بسه دیگه نفهمهای دنیا هم فهمیدند ارز 4200 تومانی داره میره تو جیب دلال نه جیب مردم این نماینده احتمالا دیر خبر شده بدبخت چیزی گیرش نیومده از ارز 4200 تومانی بابا این همه بودجه مملکت رو با ارز 4200 تومانی تقسیم کردند بین خودشان زودتر خبر میشدی فایده نداره دیگه چیزی گیرت نمیاد
    • سالار IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 0
      9 انتقاد 1 دیر خبر شدی2حالا فهمیدی ارز 4200تومانی سود داره 3برو از هم کیشات نصف سود بگیر 4احتمالا تو مجلس خواب بودی5یا احتمالا سکه میخریدی6عیبی نداره مصوبه بعدی7از هائیتی هم اومدن ارز 4200 خریدن 8احتمالا فکر کردی هنوز ارز 4200 تومانه9غصه نخور پیر میشی
    • GB ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 0
      این جماعت مجلس هم یه دوره توی افغانستان ببینن بد نیست😂
    • رضا US ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      0 0
      کجا قیمت مرغ کیلویی 30 سنت هست برای ما دو تن بخرید لطفا! قیمت جهانی مرغ : https://ycharts.com/indicators/us_chicken_wholesale_price_georgia_dock با دلار آزاد می شود : 70 هزار تومان
    • دانشجوی دکتری شهید بهشتی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      1 0
      بنده به عنوان دانشجوی دکتری رشته اقتصاد به نویسنده مطلب توصیه می کنم تجربه سیاست های تعدیل اقتصادی در دوران آقای هاشمی رو مرور کنند که چه بر سر کشور برآورد و تورم تا کجا رسید. سیاست های بازار آزاد و قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا در زمانی سیاست صحیحی است که ساختارها و نهادهای بازار به درستی شکل گرفته باشد و در این شرایط بحرانی کشور حذف ارز 4200 تومان شرایط رو بحرانی تر خواهد کرد. خواهش بنده این است که به خاطر مقاصد سیاسی خود سخنرانی این نماینده مجلس را که از آگاهی و فهم درست این مطالب را بیان کرده است،زیر سوال نبرید. دولت به جای تخصیص ارز به شکل صحیح، صورت مساله رو پاک کرده و نتیجه آن افزایش شدید تورم انتظاری و رسیدن قیمت دلار به نزدیک پنجاه هزار تومان است. این نسخه های نئولیبرالی برای جامعه فعلی ایران نتیجه ای جز فقیر تر کردن اقشار ضعیف جامعه ندارد.