سلبریتی اقتصاددانان و رند سیاسی 4 میلیارد دلار قالب کرد و رفت!

سلبریتی اقتصاددانان و رند سیاسی در سایه همراهی رسانه های اصولگرا و ضعف مجلس و دولت، 4 میلیارد دلار قالب کرد و رفت!

به گزارش تحریریه، فرشاد مومنی معرکه گیر و رند سیاسی، و سلبریتی اقتصاددانان در سایه همراهی رسانه های غرق در اغتشاش پارادایمی اصولگرا و ضعف مجلس و تیم اقتصادی دولت، 4 میلیارد دلار ارز با نرخ دلار 4200 تومانی قالب کرد و رفت! تا دولت سیزدهم همچنان در تب نوسانات بازارها بسوزد و خوراک رسانه ای کافی برای احیای دولت حسن روحانی فراهم شود که روند آن آغاز شده است. 

فرشاد مومنی پس از جدی شدن حذف دلار 4200 تومانی در جریان بررسی لایحه بودجه 1401 کل کشور، نگران شد و با حمایت لایه های سیاسی وارد عمل گردید و دور فشرده ای از سفرها و سخنرانی ها را در شهرهایی مانند قم! به راه انداخت که تلاش وی با نقش آفرینی حمیدرضا حاجی بابایی عضو سابق حزب عدالت و توسعه تکمیل شد و اراده دولت را برای حذف فوری بمب ساعتی دلار 4200 تومانی با ایجاد دور گسترده ای از کشمکش ها سست کرد. 

نتیجه این تاخت و تاز سلبریتی اقتصاددانان و رند دنیای سیاست که همواره نظریاتی شاذ و بی خاصیت ارائه کرده و علیرغم ارتباطات مشخص با احزاب چپ - کارگزار مدعی رویکرد مستقل است، تخصیص 4 میلیارد دلار فقط برای 3 ماهه نخست سال 1401 است که این عدد می تواند تا 11 میلیارد دلار طبق اعلان روابط عمومی بانک مرکزی گسترش یابد که نشان می دهد سال 1401 را باید سال غارت ملی دانست که تنها در 3 ماهه بهار نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان(با معادل دلاری) رانت توزیع شده است.

فرشاد مومنی که دارای اطلاعاتی ناچیز از مساله پول و نقش آن در اقتصاد است، با پیش کشیدن سطحی مباحث نهادگرایی به دنبال ایجاد نظام اقتصادی دهه شصت حول دال مرکزی مارکسیسم و دولت گرایی است که در این منظوه آشفته، قیمت های نسبی برهم خورده و آشفته بازاری ایجاد می شود که تمام تعادل های اقتصاد کلان از منطق خارج می شود. تورم ارتباطی به خلق پول بانک ها ندارد و به شبکه توزیع ربط دارد!

در یکی از موضع گیری های شاذ و بی مبنا، این معرکه گیر سیاسی مدعی شده است که مصرف گوشت قرمز خانوارهای ایرانی در سال 1366 حدود 127 کیلو بود و هم اکنون به 6 کیلو در سال رسیده است! فارغ از اینکه وی چگونه به خاطر نمی آورد که مردم در دهه شصت به ندرت رنگ گوشت قرمز به چشم می دیدند، اما این اعداد یعنی چه و چه معنایی دارد؟

به زبان ساده یعنی اینکه:

  1. در دهه شصت مرغ ماشینی در رژیم غذایی مردم جایگاهی نداشت، اما هم اکنون با سیاستگذاری های غلط انجام شده سرانه مصرف مرغ ایران با 32 کیلوگرم 2 برابر میانگین جهانی است که برای یک خانوار ایرانی با بُعد 3.8 نفر به معنای 121.6 کیلوگرم مصرف سالانه است که به روشنی جایگزین شدن مرغ با گوشت قرمز را نشان می دهد.
  2. مصرف سالانه 6 کیلوگرم گوشت قرمز برای هر خانوار ایرانی به معنای مصرف حدود 8 میلیون دام در کشور است. خوب! باید از این معرکه گیر سیاسی سوال کرد که تکلیف 55 میلیون راس بُز و گوسفند باقی مانده کشور چه می شود و چه بلایی سرشان می آید؟ کاری به تعداد گاو، شتر، شترمرغ، ماهی و میگو و سایر پرندگان هم نداریم! کاری به صدها هزار تن گوشت وارداتی هم نداریم!

چنانکه به روشنی ملاحظه می کنید، فرشاد مومنی فاقد هرگونه درک درست از متغیرهای اقتصادی است و فارغ از خلا سنگین نظری در سخنان وی و پشت مفاهیم تعریف نشده اقتصاد نهادگرا پنهان شدن، اما از تجزیه و تحلیل چند عدد و رقم ساده نیز عاجز است و آمار را به صورت استقرا ناقص و به شدت گزینشی استفاده می کند. 

فرشاد مومنی با معرکه ای که در زمستان سال 1400 به راه انداخت، موفق شد تا بمب مخرب دلار 4200 تومانی را همچنان فعال نگاه داشته و دولت سیزدهم را در باتلاق نظام چندنرخی ارزی زمینگیر کند که خروجی آنرا در نوسانات شدید در بازارهای مختلف می توان دید. چرا فرشاد مومنی و سایر رندهای سیاسی که قبای اقتصاددان به تن کرده اند، درباره نتایج ادامه پرداخت دلار 4200 تومانی سکوت کرده و چیزی نمی گویند؟ مگر نه اینکه قرار بود در صورت ادامه پرداخت رانت ارزی قیمت ها افزایش پیدا نکند؟

این گروه و قرینه آنها در جریان اصولگرایی که منکر اثر پول بر تورم بوده و آنرا به شکل سخیفی به افزایش قیمت روغن پالم در اندونزی و یا ایرادهای شبکه توزیع تقلیل می دهند، و یک بار هم خواستار سپردن شرکت های خودروسازی به نظامیان می شوند زیرا دور موتور موشک ها چندبرابر دور موتور خودروها است! توانسته اند سطح مباحث اقتصادی ملی را به نازل ترین درجه رسانیده و جلوی اصلاحات واقعی و اصیل را در اقتصاد ایران بگیرند. 

چنانکه از قبل پیش بینی می شد، پس از موفقیت فرشاد مومنی در قالب کردن دلار 4200 تومانی در سال 1401، این چهره سیاسی مجددا به لاک انزوا فرو رفته و تا زمانی که احساس خطر نکند در سکوت ادامه خواهد داد و پس از جدی شدن روندی اصلاحی در اقتصاد ایران توسط نهاد یا قوه ای، مجددا فعال شده و دور جدیدی از تحرکات روانی و رسانه ای را برای متوقف کردن آن آغاز خواهد کرد.

پایان/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 18562

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضایی IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      3 1
      با همین مقاله اثبات کردید زیر علم چه افرادی و گرایشی سینه سه ضرب می زنید سایت تحریریه پایداریچی کاسب تحریم.
    • رضایی IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      3 1
      درضمن کسی که حذف ارز 4200 رو افتخار میدونه مشخصا از نعمت عقل برخوردار نیست چه برسه فهم و شعور و سواد اقتصادی. به قول یاس من و نقد نکنین از خودتون مایه بزارین. منو نقد نکن از خودتون مایه بذارین صد تومنی پاره های لای هزاری.. مردی نظر رو ثبت کن
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 0
      غیرفحاشی، چیز دیگه ای بلد نیستید گویا کی مجبورتون کرده حرف بزنید خوب؟!
    • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      2 0
      مقاله تان خیلی توهین آمیز است. علم و اخلاق حکم می کند که به جای اهانت به افراد، نظراتشان را نقد کنید عقل شما چقدر این را می پذیرد که یک صاحبنظر صرفا با سخنرانی کردن در جاهای مختلف بتواند مسیر تصمیم گیری با این اهمیت را تغییر دهد؟ قدری منصف باشید
    • مهدوی IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      2 0
      روی چه اصلی از اقتصاد می فرمایید حذف ارز ترجیحی باعث ثبات اقتصادی و ثبات قیمت ها میشه؟ تا حالا کی اقتصاد کشور با نرخ ارز بالا کاهش قیمت های داخلی رو شاهد بوده که حالا با حرف ارز دولتی شاهد باشیم؟؟؟؟ شما واقعا درکی از علم اقتصاد دارید جناب پرفسور ؟؟؟؟؟