سرنوشت زورآزمایی جدید دلار برای کاهش قیمت پس از سیگنال فوری آمریکا

سرنوشت زورآزمایی جدید دلار برای کاهش قیمت در معاملات فردا به نتایج جالبی برای تیم اقتصادی دولت سیزدهم تبدیل خواهد شد که می تواند آنها را از تردید خارج کند.

به گزارش تحریریه، اعتماد اجتماعی به دولت سیزدهم در وضعیت حساسی قرار گرفته است و به سرانجام نرسیدن هیچ یک از متغیرهای موثر در بازار کالاها و خدمات می تواند تبعات سنگینی برای دولت مردم داشته باشد و بر سرنوشت آینده آن اثرگذار باشد. بازار مسکن، بازار خودرو، بازار ارزهای خارجی، بازار کالاهای مصرفی و ... هیچ یک به سمت ثبات حرکت نکرده و مردم در حال رسیدن به قضاوت مشخص در باره عملکرد دولت سید ابراهیم رئیسی هستند که نباید از نگاه ستاد دولت دور بماند.

متغیری که به صورت سریع و فوری بر بازار داخل اثر گذاشته و ملاک مهمی برای قضاوت مردم درباره عملکرد دولت تعریف می شود، نرخ ارزهای خارجی است که دولت در این زمینه توفیقی به دست نیاورده و این ناکامی باعث فشار روانی بر تصمیم گیران دولت شده است. افزایش تقریبا 10 برابری عادیات ارزی کشور نسبت به تابستان سال 1399 از یک سو و فشار قیمت دلار به سمت بالا باعث سردرگمی دولت شده و آنها را به نتیجه گیری غلط درباره ردپای مستقیم جریان های امنیتی کشانیده است. 

خطای بزرگ دولت این است که نمی داند عنصر برهم زننده بازار ارز وجود ارز ترجیحی دلار 4200 تومانی است که ذی نفعان بیش از 200 هزار میلیارد تومانی را برای دستکاری گسترده در بازار ارز با هر شکل ممکن به خط می کند. تزلزل دولت در حذف ارز ترجیحی به شکل عجیبی رقم خورده و هرگاه عزم دولت برای حذف آن جدی می شود افرادی مانند همتی با سابقه وحشتناک در نهاد پولی کشور، فرهاد رهبر با سوابق اقتصادی و امنیتی، فرشاد مومنی با خاستگاه قوی اصلاح طلبی، حمیدرضا حاجی بابایی با خاستگاه حزب عدالت و توسعه یعنی حزب متبوع حسن روحانی و چهره هایی در جریان اصولگرایی به میدان می آیند و دولت را از حذف ارز ترجیحی منصرف می کنند که خروجی آن نابود شدن عایدات جدید ارزی دولت و فشار بر بازار ارز برای افزایش است که به اعتبار دولت در نزد افکار عمومی ضربه سنگینی وارد می کند. اگر دولت سیزدهم 6 میلیارد دلار ترجیحی اضافه بر مازاد را به جای ریختن در جیب جریان های قدرتمند رانتی به مردم اختصاص داده بودف می توانست شروعی بسیار عالی و امیدوارکننده داشته باشد، اما این فرصت از دست رفته است.

با سیگنال های جدید آمریکا مبنی بر دسترس بودن توافق و امکان شروع سریع راستی آزمایی 10 روزه، در معاملات فردا، فشار روانی به سمت کاهش بازار را فرا می گیرد، اما دلیلی ندارد که سرنوشتی متفاوت از ماههای گذشته رقم بخورد. زیرا سرنوشت زورآزمایی جدید دلار برای کاهش قیمت در معاملات فردا به مقابله به مثل ذی نفعان ارزی می انجامد و البته می تواند نتایج جالبی برای تیم اقتصادی دولت سیزدهم داشته باشد تا بتوانند بهتر از قبل به متغیرهای سیاسی-اقتصادی حساس شده و بازی خوانی سیاسی خود را تقویت کنند. به طوریکه باعث شود در حذف ارز ترجیحی تردید نکرده و خود را از شر این بمب ساعتی خلاص کنند.

نتیجه اینکه اگرچه می توان گفت معاملات بازار ارز فردا از نظر سیاسی میل به کاهش قیمت دارد، اما بعید به نظر می رسد که شاهد اتفاقی متفاوت از یک سال اخیر باشیم. 

پایان/

۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
کد خبر: 16092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مردم IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      1 0
      عزیز با این تفاسیر نمیشود. ملتی را فریب داد. سالهاست بنزین میخواهید گران کنید . سفسته بازی میکنید. ارز را میخواهید گران کنید سفسته بازی میکنید. هر کاری میخواهید. کنید با سفسته میخواهید مردم را فریب دهید. اری ملت بیچاره و فقیر شده ایران متوجه شیطنتهای این خیل شیاد هستند. منتها صبورند. به قول شاعر این گرگ سالهاست که با گله بیچاره ایرانی اشناست.
    • بهروز IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      شما اصلا منتشر نمیکنین معلوم نیست خودتون کدوم طرفی هستین