واقعیات پشت پرده دلار 4200 تومانی به روایت اعداد و آمار

اثبات انحراف بزرگ در دلار 4200 تومانی با اعداد و ارقام نشان می دهد که چرا مدیران و اقتصاددانان دولت حسن روحانی برای حفظ این رانت عظیم وارد میدان شده اند.

به گزارش تحریریه، باوجود دلایل متقن استوار بر شواهد میدانی مبنی بر فساد گسترده در پرداخت دلار 4200 تومانی؛ جدای از مبانی نظری قدرتمند نظری و علمی در رد نظام چند نرخی؛ هنوز عده ای با انگیزه های پنهان از ادامه پرداخت ارز ترجیحی دفاع می کنند. 

بررسی های میز بازار تحریریه نشان می دهد که اگر تمام کالاهایی که به نوعی مشمول پرداخت دلار 4200 تومانی هستند ازجمله، مرغ، تخم مرغ، گاو، گاومیش، شتر، لبنیات، روغن خوراکی و ماهی را بخواهیم واردات کنیم و به طور مطلق تولید نداشته باشیم به 14.1 تا 16 میلیارد دلار هزینه ارزی نیاز داریم. اگرچه گاو در داخل الزاما از نهاده دامی وارداتی استفاده نمی کند و گاوهای محلی از علوفه محلی استفاده می کنند، بخش عمده لبنیات محلی به گوسفند و گاوهای محلی تعلق دارد که نهاده وارداتی نیاز ندارند، بخش قابل توجهی از روغن خوراکی گیاهی کشور داخلی و یا حیوانی است و کاری با ارز ترجیحی ندارد، شتر از علوفه صحرا استفاده کرده و نیازی به نهاده دامی وارداتی ندارد، ماهی های رودخانه و ... از غذای وارداتی استفاده نمی کنند و جزئیاتی از این دست، اما با این وجود نیازی به این هزینه های سرسام آور ارزی که در سال 1400 به سمت 18 میلیارد دلار میل می کند وجود ندارد. 

باتوجه به اینکه موافقان رانت دلار 4200 تومانی زمین و زمان را به هم دوخته اند که در صورت حذف این ابررانت از اقتصاد ایران قیمت مرغ به 50 هزار تومان، 60 هزار تومان و 80 هزار تومان خواهد رسید، مورد مرغ را بررسی می کنیم تا ابعاد فاجعه بهتر خود را نشان دهد. اگرچه با پرداخت ماهانه 200 هزار تومان به هر خانوار به صورت یارانه نقدی کل نیاز مرغ آنها پاسخ داده می شود و نیازی به نابود کردن ذخایر ارزی کشور با تخفیف 20 هزار تومانی برای هر دلار آمریکا در دوره تحریم اقتصادی وجود ندارد. 

طبق گفته رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، 55 درصد از هزینه های تمام شده مرغ کشور وارداتی است که باوجود 2.2 میلیون تن تولید در کشور و قیمت مرغ وارداتی هر کیلو 1.8 دلاری ادعایی اسدالله نژاد؛ که با قیمت 1.6 دلاری سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس به نقل از وزارت جهاد کشاورزی برای تحویل در تهران از یک سو و با هزینه خرید از برزیل با قیمت 80 سنت در هر کیلو که تحریریه در بررسی میدانی استخراج کرده است، تفاوت دارد، اما عجالتا ادعای این فعال بازار مرغ را می پذیریم، حداکثر نیازمند 1.2 میلیارد دلار نهاده و داروی وارداتی هستیم. 

صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفتگو با تسنیم به صراحت اعلام کرد که کل گردش مالی صنعت مرغ در سال 1399 حدود 35 هزار میلیارد تومان بود که کمتر از 1.5 میلیارد دلار است و نشان می دهد به بهانه کنترل قیمت یک بخش کوچک در اقتصاد چه هزینه های خارج از تصوری از بیت المال شده است و می شود. 

قیمت مرغ با دلار 4 هزار تومانی در سال 1396 اندکی بیش از 6 هزار تومان بود که به بیش از 30 هزار تومان در سال 1400 رسیده و 5 برابر شده است. درحالیکه در این بازه زمانی دلار به 24 هزار تومان(دلار نیما که مبنای واردات است) رسیده و بدون توجه به اینکه قیمت نهاده آن که 55 درصد از هزینه ادعایی را شکل می دهد در سطح همان سال 96 باقی مانده، پا به پای دلار بالا رفته است و تفاوت معنی داری را نشان نمی دهد. 

این نگاه که بتوان سطح قیمت ها را که به دلیل 10 بربار شدن حجم نقدینگی از سال 1392 تاکنون به صورت بی کیفیت جهش کرده است با سیاست ارزی کنترل کرد، یک سیاست غلط و نیرنگ سیستماتیک از طرف ذی نفعان رانت ارزی است که بر مردم تحمیل کرده اند و مدام به مسئولان کشور سیگنال ترس و تهدید صادر می کنند. 

دلیل اصلی نوسانات بی پایان در بازار ارز همین هزینه های سنگین ارزی از جیب مردم است که ذی نفعان را برای دستکاری بازار ارزهای خارجی به شدت حریص می کند و آنها اجازه تعدیل نرخ ارز را نمی دهند. اگر دولت رئیسی از مهرماه سال جاری به قانون بودجه 1400 عمل کرده و ارز ترجیحی را حذف می کرد، هم می توانست یارانه نقدی مردم را افزایش داده و قدرت خرید آنها را جبران کند و هم باعث آرامش در بازار ارز می شد که بر سایر بازارها هم اثر مستقیم بر جای می گذاشت. 

در صورتی که میزان ارز پرداختی با نرخ ترجیحی به 18 میلیارد دلار در سال جاری برسد که شواهد آن وجود دارد، 360 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 40 درصد از کل بودجه دولت رانت توزیع شده است که تعمق در این عدد می تواند توضیحی مشخص بر یقه درانی طیف های مختلف سیاسی؛ به خصوص مدیران و اقتصاددانان طرفدار دولت حسن روحانی مانند عبدالناصر همتی و فرشاد مومنی؛ در دفاع از بقای دلار 4200 تومانی باشد. 

پایان/

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 16207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • GB ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      1 0
      احسنت خیلی عالی بود