وحشت آمریکا و اسرائیل از قدرت موشکی مثلث ایران، روسیه و چین

توسعه سامانه های موشکی پیشرفته از سوی چین و روسیه و ایران یک تغییر بزرگ را در موازنه قوای نظامی به سود این مثلث رقم زده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود درباره برتری نظامی روسیه بر آمریکا نوشت، کارشناسان امور نظامی چین گاهی گزارش ها و تحلیل هایی را منتشر می کنند که نشان می دهند برتری آمریکا در زمینه جنگنده ها در حال ازبین رفتن است. علت این موضوع آن است که روسیه در این زمینه در دو بعد برتری دارد. نخست اینکه نسل پنجم هواپیماهای جنگی آمریکا به ویژه هواپیمای «اف 35» در حفظ برتری خود شکست خورده است و جنگنده های روسی مثل «سوخو 35» و «سوخو 57» در این زمینه برتری دارند و جنگنده های آمریکا دارای ایرادهای فنی بسیاری هستند. دوم اینکه نهادهای نظامی روسیه طی 20 سال گذشته صنایع موشک های رهگیری نظیر موشک اس 400 و اس 500 را توسعه داده اند. این موشک ها می توانند بیشتر جنگنده های آمریکایی را رهگیری کنند. 

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: پژوهش های نظامی غربی هم نشان می دهد که آمریکا نیاز به 20 سال زمان و میلیاردها دلار هزینه دارد تا نسل جدید جنگنده های خود را توسعه دهد.

این در حالی است که روسیه نیاز به مدت زمان و هزینه بسیار کمتر برای توسعه زرادخانه های موشکی در این زمینه دارد. چشم پوشی بسیاری از کشورها از خریده جنگنده های آمریکا هم بیانگر این موضوع و ایرادهای موجود در این جنگنده ها است.

به نوشته روزنامه رای الیوم، جنگنده های نسل چهارم امریکا نظیر هوپیمای «اف 16» و «اف 15» تنها طی چند روز جنگ ها را در منطقه خاورمیانه یکسره می کردند. این در حالی است که اکنون با اقبال گسترده برای خرید هواپیمای سوخوی مدرن روسیه و سامانه های موشکی «اس 400» و «اس 500» که می توانند جنگنده ها را در فاصله 500 کیلومتری از زمین سرنگون سازند، اوضاع تغییر کرده است. اکنون چهار کشور روسیه، چین، کره شمالی و ایران در عرصه صنایع نظامی دست برتر را دارند. شاید موفقیت ایران در پرتاب موشک هایی که قادر به حمله ماهواره به فضا هستند و همچنین سرنگونی پهپاد «گلوبال هوک» آمریکا در ارتفاع بیش از 20 کیلومتری در حریم هوایی تنگه هرمز یکی از بزرگترین دستاوردهایی باشد که اسرائیل و آمریکا را شوکه کرده است.

روزنامه رای الیوم افزود: سامانه های موشکی پیشرفته به ویژه نسخه جدیدی از آنها که از سوی چین و روسیه توسعه داده شده است که 10 برابر بیشتر از صوت سرعت دارند یک تحول بزرگ در به کنترل در آوردن فضا و پایان دادن به برتری نظامی آمریکا در این زمینه است. این نشان می دهد که یک تغییر بزرگ در موازنه قوای نظامی به سود چین و روسیه رخ داده است. نگرانی آمریکا و اسرائیل هم از این بعد قابل تحلیل است.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد، پافشاری آمریکا و کشورهای اروپایی برای گنجاندن برنامه موشکی ایران در دستور کار مذاکرات هسته ای وین هم بیانگر این نگرانی است. شاید مقاومت ایران در برابر این فشارها و محدود کردن مذاکرات به برداشتن تحریم ها و جبران خسارت های ایران یکی از برجسته ترین شکست های آمریکا و اسرائیل باشد.

پایان/

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 15659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 1
      کم کم خودمون با چین و روسیه مقایسه می‌کنیم. خوبه. اولا جنگ جنگ اقتصادی است با موشک تحریم همه چی نابود شد و ثانیا موشک داره می‌ره کنار سلاح لیزی داره جای موشک میگیره
      • Brd IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
        0 0
        سلاح لیزری هنوز وجود نداره.تازه امریکا فقط یک نمونه رو برای پدافند هواییش تازه ازمایش کرده.وقتی هم ساخته بشه کاربرد پدافندی داره نه تهاجمی البته حالا حالاها
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      رای الیوم از کدام کشوره؟