نگاه اندیشکده های غربی به جایگاه جدید آمریکا

مراکز پژوهشی و اندیشکده های آمریکایی از سرعت افول انسجام داخلی و قدرت جهانی ایالات متحده ابراز نگرانی می کنند.

به گزارش تحریریه، یکی از بزرگترین ضربات به اعتبار جهانی ایالات متحده واقعه ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بود که موجب شد تا میزان شکاف، ناتوانی سیاسی و اجتماعی و حتی اختلافات داخلی در این کشور برای همگان نمایان شود. آن واقعه چهره واقعی از سیاست و جامعه این کشور را عریان به دنیا نشان داد. حال تحلیلگران اثرات شورش و حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره را در ابعادی جهانی تحلیل می کنند.

«موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک» چالش مهم سال ۲۰۲۲ را بحران داخلی ایالات متحده‌ می داند که حتی ظرفیت این کشور برای رهبری جهانی را تهدید می‌کند. طبق تحلیل این اندیشکده یک سال پس از شورش ۶ ژانویه کنگره، ایالات متحده همچنان با اصلی ترین تهدید علیه دموکراسی خود از زمان جنگ داخلی تاکنون روبرو است.

این بحران گرچه از قطبی‌سازی سیاسی چند دهه گذشته ناشی می شود اما در دوره ترامپ و به ویژه در یک سال پس از خروج وی از کاخ سفید تشدید شده است به گونه ای که نه تنها اوضاع داخلی بلکه جایگاه جهانی واشنگتن را در مقابل رقبای پرقدرت بین المللی هم به شدت تضعیف کرده است. 

انتظار می رفت رهبری حزب جمهوریخواه از دونالد ترامپ به عنوان محرک اصلی شورش دوری بجوید اما وی همچنان در میان اعضای جمهوریخواه محبوب است و حتی چهره های اصلی حزب سخنان وی در مورد دزدیده شدن انتخابات را تکرار می کنند و تلاش دارند از آن به عنوان یک شعار انتخاباتی تا سال ۲۰۲۴ بهره ببرند.

این اندیشکده اعتقاد دارد در صورتی که دولت قوی در کاخ سفید مستقر بود می شد با این روند مقابله کرد اما وضعیت آمریکا چندان خوب نیست. کرونا و موضوع واکسن، بهبودی اقتصادی و بیکاری و افزایش ناگهانی تورم همگی از مسائلی هستند که دولت در کاخ سفید را در تنگنا قرار داده اند، ضمن آنکه محبوبیت بایدن هم در کمترین سطوح قرار دارد. ۳۴ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴  اگرچه زمان زیادی است اما شکل مدیریت دموکرات ها بر موضوع موجب تردید های فراوانی شده است. 

Uniting for Total Collapse: The January 6 Boost to Accelerationism –  Combating Terrorism Center at West Point

اندیشکده شورای روابط آتلانتیک نیز در تحلیلی به قلم دانیل فرد، به موضع گیری درباره حوادث روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و تاثیر آن بر دموکراسی در آمریکا و کاهش روند انتقال دموکراسی آمریکایی به سایر نقاط جهان پرداخت. و تاکید کرد اکنون ایالات متحده، دیگر ملتی نیست که در آزادی محض تصور می‌شد و آمریکای فعلی با گذشته بسیار متفاوت است.

نویسنده معتقد است که آمریکا در سال‌های گذشته به یک دولت قومی و به یک کشور سفیدپوست در امتداد اعتقادات کنفدراسیون جنوبی در زمان جنگ داخلی آمریکا تبدیل شده و در واقع انحطاط یافته است. اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و اطرافیانش راه خود را ادامه می‌دادند، به یک استبداد تبدیل می‌شد.

اندیشکده فوق تاکید دارد که همین دموکراسی آمریکایی که الهام بخش جنبش‌های دموکراتیک در سرتاسر جهان بوده، هم اکنون به شدت به خطر افتاده است!

پایان/
 

۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 15734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =