تورم ۵۵ درصدی در انتظار مردم ترکیه

درحالیکه ترکیه با هیچ تحریم و محدودیت بین المللی روبرو نیست تورم آن در ماه دسامبر ۲۰۲۱ به فراتر از ۳۶ درصد بود و پیش بینی می شود در نیمه نخست سال جاری به ۵۵ درصد برسد.

به گزارش تحریریه،  اوضاع ترکیه هر روز بدتر می شود و تئوری های اقتصادی هم چندان پاسخگو نیستند. تارنمای «PATURKEY» با اشاره به تصمیم های اتخاذ شده از سوی «رجب طیب اردوغان» نوشت تحولات تورم ترکه را به ۳۶ درصد رساند و برای سال ۲۰۲۲ باید انتظار بیشتر از ان را داشت. 

 دیدگاه های اقتصادی غیرمتعارف سیاستگذاران اصلی ترکیه و پیش فرض های ارائه شده از سوی بانک مرکزی ترکیه موجب بدتر شدن انتظارات تورمی شدند و در نهایت تصمیم ها تضعیف بیشتر لیر ترکیه را به دنبال داشت که نتیجه همه آن ها به افزایش شدید قیمت ها و تورم بالا در ماه دسامبر منجر شد.

افزایش ۱۳.۶ درصدی ماه به ماه قیمت مصرف کننده موجب شد تا تورم ماهانه به ۳۶.۱ درصد در ماه دسامبر افزایش یابد که بسیار بیشتر از انتظارات تورمی ۸.۵ درصدی تورم هزاره بود. با توجه به غافلگیری که به واسطه صعود تورم در ماه دسامبر رخ داد در کنار ترکیب عوامل تورمی موجب شد تا پیش بینی های تورمی برای سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز اصلاح شود.

از این رو کارشناسان اقتصادی، تورم برای ماه می را ۵۵ درصد می دانند و پیش بینی می کنند تا ماه نوامبر در سطح فراتر از ۵۰ درصد باقی خواهد ماند و در پایان سال به ۳۵ درصد کاهش می یابد.

As Turks wrestle with inflation, central bank cuts rates again | Business  and Economy News | Al Jazeera

پیش بینی آمار اقتصادی به ویژه تورم  در سال بعد از آن هم با نتایج انتخابات سال ۲۰۲۳ و تشدید سیاست های پولی در اوایل سال آینده میلادی ارتباط نزدیکی دارد.

نکته اینجاست هیچ پشیمانی یا عذرخواهی در میان سیاست گذاران ترکیه ای دیده نمی شود و بعید است در ماه های آینده تغییری دیده شود. تسهیل سیاست های پولی برای بانک مرکزی خوشایند خواهد بود و جای تعجب نیست که افزایش سریع وام دهی یا ارائه تسهیلات بیشتر را هم در آینده شاهد باشیم.

از ابتدای سال جدید شاهد افزایش قابل توجه رسمی در قیمت برق، گاز، تنباکو و مشروبات الکلی بوده ایم و همین امر فشار مضاعفی را بر تورم در ماه ژانویه تحمیل خواهد کرد. مهمتر آنکه افزایش تورم الگوی خرید مصرف کنندگان را تغییر می دهد. مصرف کنندگان با پیش بینی قیمت های بالاتر تمایل پیدا می کنند تا خرید خود را زودتر انجام دهند که این امر بازخوردی افزایشی دارد و تورم را بیشتر می کند به ویژه در زمانی که سیاست ها تسهیل می شوند. سرانجام، افزایش تورم احتمالا به بدتر شدن انتظارات تورمی منجر خواهد شد که تاثیر این موضوع را  با تقویت اینرسی تورمی و  افزایش نرخ مبادله ارزهای خارجی دو چندان می کند.

در واقع مولفه عبور قیمت ارز از سطح بالاتر از انتظار است که در ماه دسامبر هم موجب غافلگیری و صعود بیش از حد تورم شد.

در مورد جزئیات داده های شاخص قیمت مصرف کننده در ماه دسامبر نکات زیادی برای بیان وجود ندارد. جای تعجب نیست که قیمت اقلام حساس به ارزهای خارجی مانند کالاهای مصرفی بادوام، انرژی و مسافرت بیشترین افزایش احساس شد اما باید توجه داشت فشار قیمت در سراسر جهان بسیار قوی بوده است.

 شاخص ماهانه قیمت مصرف کننده  ۱۳.۲ درصد افزایش یافت و تورم سالانه به ۳۱.۹ درصد رسید. در واقع، تورم سالانه در تمام هشت شاخص اصلی بانک مرکزی ترکیه بالاتر از ۳۰ درصد بود. تورم سالانه در انرژی به ۴۲.۹ درصد و تورم در مورد موادغذایی به ۴۳.۸ درصد افزایش یافت.

 تورم سالانه برای کالاها ۴۱.۱ درصد و برای خدمات ۲۲.۳ درصد بود و این تفاوت بیشتر به دلیل قیمت های جهانی کالا و افزایش شدید نرخ مبادله ارزهای خارجی و گرانتر شدن کالاهای وارداتی بود.

پایان/

۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
کد خبر: 15745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Email IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      1 1
      ای ترکیه ی نامرد ! میخوان رودست ایران بلند بشن ولی کور خوندن انشالله با همت مدیران و مسئولان زحمتکش کشور عزیزمون جایگاه اولی رو از اونها و دیگر کشورهای متورم جهان پس خواهیم گرفت!!!
    • مهران IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 1
      اردوغان دیگه میدونه کارش تمومه و دیگه رای نمیاره داره با تصمیم های بچه گانه اقتصاد ترکیه رو ویران میکنه