عمق خاک عربستان، هدف بعدی انصارالله

شکست سیاست های ریاض در مورد یمن، خروج همه سامانه های موشکی آمریکا از پایگاه هایش در عربستان و خالی شدن انبارهای موشک پاتریوت عربستان حکایت از آن دارند که ماه های آینده با حملات انصارلله به عمق خاک سعودی بسیار سخت و فاجعه بار خواهد بود.

به گزارش تحریریه، به نظر می رسد سال جدید میلادی برای عربستان و جنگ آن در یمن سخت و شوم خواهد بود و این کشور را شوکه خواهد کرد. تنها در نخستین روزهای ۲۰۲۲ کشتی اماراتی که سلاح را به شهر جازان در جنوب عربستان منتقل می کرد از سوی انصارالله یمن متوقف شد. بحران موشکی که عربستان این روزها از آن رنج می برد، بسیار فجیع شده است. روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس با تکیه بر منابع بلند پایه آمریکا تاکید کرد که عربستان از کمبود موشک های رهگیری پاتریوت رنج می برد. از این رو، این کشور از قطر و امارات خواسته است که به ریاض کمک کنند. 

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود نوشت، عربستان از آمریکا موشک هایی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار خریداری کرده که کنگره هم موافقت خود را با این موضوع بیان داشت. اما تحویل این موشک ها به عربستان ماه ها و شاید سال ها طول بکشد. بنابراین عربستان از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته است که هرچه سریعتر این کشور را با موشک هایی که در اختیار دارند، تجهیز کنند. انبار موشک های پاتریوت عربستان به دلیل استفاده از این موشک ها برای مقابله با حمله موشک های بالستیک و پهپادهای انصارالله یمن به عمق عربستان طی دو سال گذشته در حال خالی شدن است. «تیم لندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا به یمن گفت در سال ۲۰۲۱ میلادی، یمنی ها ۳۷۵ بار با موشک های بالستیک خود عمق سرزمین های عربستان را هدف قرار دادند. 

طبق این گزارش، نیروی هوایی عربستان در هفته های اخیر حمله های خود به نیروهای ارتش و نیروهای مردمی انصارالله را افزایش داده است تا مانع پیشروی این نیروها در شهر راهبردی مارب شود. همچنین عربستان به تجاوز خود به صنعا و فرودگاه این شهر شدت بخشیده است. نیروهای انصارالله هم در برابر این حمله ها ساکت ننشسته اند و شاید با موشک های بالستیک و پهپادهای خود عمق سرزمین های عربستان را هدف قرار دهند.

در این شرایط خالی شدن زرادخانه موشک های پاتریوت عربستان فاجعه ای بزرگ را برای سعودی ها به دنبال خواهد داشت. احتمال دارد موشک ها و پهپادهای یمنی اهداف راهبردی عربستان از جمله تاسیسات شرکت آرامکو، فرودگاه ها و دیگر زیر ساخت های عربستان را هدف قرار دهند و زیان های بسیاری بیشتری را برای این کشور به بار بیاورند.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: ماه های آینده برای عربستان بسیار سخت خواهد بود. به ویژه این تحولات در شرایطی رخ می دهد که همه اقدامات مقام های ریاض برای پایان دادن به جنگ یمن از جمله برگزاری چند دور گفت و گو با مقامات ایران در بغداد نتیجه ای را به دنبال نداشته است. در همین دوره دولت «بایدن» نیز همه سامانه های موشکی پاتریوت و تاد را از پایگاه های آمریکا در عربستان که از تاسیسات نفتی این کشور دفاع می کردند، خارج کرده است.

پایان/

۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 15872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =