جدیدترین عارضه واکسن‌ معروف اهدایی به ایران

 هیأت ایمنی آژانس دارویی اروپا یک التهاب نادر ستون فقرات را به عوارض جانبی واکسن آسترازنکا اضافه کرد.

به گزارش تحریریه،«میلیت عرضی» با التهاب یک یا هر دو طرف نخاع شناخته می شود و می تواند باعث ضعف در دست یا پا، علائم حسی یا مشکلاتی در فعالیت مثانه یا روده شود.

این هیأت پس از بررسی داده‌ها به این نتیجه رسید که رابطه بین این واکسن و عارضه عصبی «میلیت عرضی» یک احتمال منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، افزوده شدن این عارضه نادر تغییری در سود و خطر واکسن ایجاد نکرده است و مزایای زدن واکسن همچنان بالا است.

این هیأت ایمنی، توصیه مشابهی نیز برای واکسن تک دزی «جانسون اند جانسون» ارائه داده است.

نهاد دارویی اروپا اطلاعاتی در مورد تعداد مواردی که پس از تزریق واکسن مشاهده شده است ارائه نکرده است.

آسترازنکا در این مدت با مشکلات متعددی روبرو شده است از جمله تأخیر در تولید و بررسی توسط ناظران به دنبال مشاهده موارد نادر عوارض جانبی مانند لخته شدن خون که منجر به محدود کردن یا توقف استفاده از آن در چندین کشور شد.

واکسن‌های آسترازنکا و جانسون بر اساس فن‌آوری مشابهی طراحی شده‌اند و موارد مربوط به عارضه عصبی جدی در مراحل اولیه آزمایش‌های بالینی، مدتی این آزمایش‌ها را متوقف کرد.

آژانس دارویی اروپا همچنین توصیه کرده است که اطلاعات مربوط به عارضه ایجاد لخته خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا به‌روز شود چرا که این عارضه پس از دریافت دز دوم کمتر مشاهده شد.

از هزار و ۸۰۹ مورد لخته خون مشاهده شده در سراسر جهان، هزار و ۶۴۳ مورد پس از تزریق دز نخست و ۱۶۶ مورد بعد از دز دوم گزارش شده است.

لازم بذکر است که ۲۵ دیماه ۱۴۰۰ سفارت ژاپن در تهران اعلام کرد که طی دو روز گذشته ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا اهدایی ژاپن در قالب دو محموله به فرودگاه امام خمینی (ره) رسید.

این دو محموله  به دنبال واکسن‌های اهدا شده قبلی در ماه ژوئیه،‌ در پاسخ به شیوع اخیر سویه جدید ویروس در سراسر جهان ارسال می‌شود. 

به این ترتیب تعداد کل واکسن‌های اهدایی ژاپن به حدود ۳.۶ میلیون دوز می‌رسد. 

۷ دیماه ۱۴۰۰ نیز سفارت کشورمان در یونان در صفحه توییتر خود نوشت: در پی هماهنگی های متعدد در روزهای اخیر و دیدار احمد نادری سفیر کشورمان در آتن با ازمیرلیس دبیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه یونان، صبح پنجشنبه تعداد ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازانکای اهدایی دولت یونان به تهران ارسال خواهد شد.

در گذشته نیز کشورهای دیگری چون اتریش، ایتالیا و کره طی اعلامیه هایی از هدا واکسن آسترازنکا به ایران خبر داده بودند.

نکته جالب اینجاست که مدتهاست استفاده از این واکسن در کشورهای دانمارک، اتریش، نروژ به دلیل عوارض ممنوع شده است و حتی در اردیبهشت ۱۴۰۰ کمیسیون اروپا خواستار شکایت از شرکت آسترازنکا شد.

پایان/

۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 15948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =