آدرس غلط جدید همتی به اقتصاد، چرا رئیس کل اسبق بانک مرکزی دست بردار نیست؟

آدرس غلط جدید عبدالناصر همتی به اقتصاد باعث حیرت اقتصاددانان مستقل شد، چرا رئیس کل اسبق بانک مرکزی دست بردار نیست؟

به گزارش تحریریه، آدرس غلط جدید عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی به مردم و اقتصاد ایران باعث حیرت اقتصاددانان مستقل شد، و این سوال را پررنگ کرد که چرا رئیس کل اسبق بانک مرکزی دست بردار سیاسی کاری و بازی با سرنوشت مردم ایران نیست؟

همتی در توئیتی نوشت: "‏رئیس جمهور نکات خوبی به بانکها ابلاغ کردند که اجرای آنها مفید است. اما، دغدغه اصلی، توقف فشار به بانکها برای تأمین مالی دولت و اعطای تسهیلات تکلیفی به شرکتهای دولتی است که با اضافه برداشت بانکها و خرید اوراق دولتی از بانکها در ماههای اخیر جمعاً۱۸۰ همت پایه پولی خلق کرده است."

همتی را می تواند بدترین رئیس بانک مرکزی تاریخ ایران دانست که دوران وی به الاکلنگ ارزی تبدیل شده بود و به این همه اکتفا نکرد و با گرفتن اختیارات ویژه از سران قوا! به همه کاره اقتصاد کشور در 3 سال منتهی به میانه 1400 تبدیل شد و اقتصاد ایران را به لبه پرتگاه هل داد که هنوز معلوم نیست چرا سقوط کامل نکرد. 

یک سوال مشخص از همتی که به حافظ منافع بانک های خصوصی تبدیل شده است باید از طرف ایشان پاسخ داده شود. بانک های خصوصی در دوران ایشان صفر ریال تسهیلات تکلیفی پرداخت کرده اند و سهم بانک های دولتی هم کمتر از 5 هزار میلیارد تومان بوده است. ایشان از کدام تسهیلات تکلیفی صحبت می کند؟ خلق پول روزانه بانک ها به میزان 3200 میلیارد تومان بابت ناترازی و فساد است و یا خرید اوراق دولت؟ آیا دولت ماهانه بیش از 200 هزار میلیارد تومان اوراق می فروشد؟

باتوجه به اینکه رئیسی بر نقطه حساسی دست گذاشته و مطالب مهمی را برای سیاستگذاری درست و صحیح بیان کرده است، آیا باید ورود انتحاری همتی که باید در لاک سکوت فرو رفته باشد تا مردم خاطرات دوران مشعشع وی را فراموش کنند، را با هدف نجات بانک های خصوصی که عمده 87 درصد از خلق پول را در 20 سال گذشته انجام داده اند تفسیر کرد؟

عبدالناصر همتی با کدام سواد اقتصادی به ریاست بانک مرکزی رسید و تالیفات و نظریات تخصصی وی چیست؟ آیا بانک مرکزی جای سیاسیون جناحی است تا تعادل های اقتصاد کلان را برهم زده و بخش واقعی اقتصاد را متلاشی کنند؟ اینکه سلطان بازی های پانزی دل نگران اقتصاد کشور شده است نشان می دهد که دولت سیزدهم در مسیر درستی حرکت می کند و باید سیاست صحیح انتخاب شده را با استفاده از مدیران مجرب؛ با اجرای دقیق، تکمیل کند. 

پایان/

۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 15992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضایی IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      این مقاله یک خودزنی مطلق بود. همین مونده بود همتی رو به این سبک و سیاق نقد کنید..