عبدالباری عطوان: بعد از ابوظبی نوبت به دبی می‌رسد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب عنوان داشت، حمله موشکی و پهپادی به ابوظبی پیامی از سوی انصارالله به امارات مبنی بر این بود که یمنی ها در عملیات و تهدیدهای خود جدی هستند؛ حمله روز گذشته آغاز کار بود و پس از ابوظبی نوبت به دبی می رسد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: تحولات جدیدی در میان یمن و امارات در جریان است. در ابتدای سال جدید میلادی پیش بینی کرده بودیم که این سال شگفت آور خواهد بود. اما انتظار نداشتم که نتیجه این شگفتی ها با این سرعت بی سابقه خود را نشان دهد. نخستین رویداد توقف کشتی اماراتی در بندر الحدیده بود. این کشتی، سلاح ها و تجهیزات نظامی را به عربستان منتقل می کرد. اکنون نیز پهپادهای یمنی شهر ابوظبی امارات را هدف قرار دادند.

آنها فرودگاه ابوظبی و انبارهای نفت شرکت نفتی «ادنوک» امارات را هدف قرار دادند. شرکت نفتی «ادنوک» امارات همانند شرکت «آرامکوی» عربستان است. این نشان می دهد که عملیات یمنی ها بسیار حساب شده بود و طبق برنامه پیش رفته است. این اقدام یمنی ها بسیار شگفت آور بود. 

وی عنوان داشت، برای نخستین بار ۳ تن از اماراتی ها در این حمله کشته و شمار دیگری هم زخمی شدند. دود و آتش حریم از این منطقه به بالا می رفت زیرا در این منطقه انبارهای نفت وجود دارد و شرکت نفتی ادنوک که ستون فقرات صنعت نفت امارات را تشکیل می دهد در این منطقه قرار دارد.

سرهنگ «مهدی المشاط» فرمانده نیروهای یمنی این عملیات یمنی ها را تبریک گفت. پیام تبریک این فرمانده نیروهای یمنی نشان می دهد که عملیات فوق با برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای صورت گرفته و جبهه جدیدی علیه امارات آغاز شده است. 

UAE: Three killed in suspected Houthi attack on Abu Dhabi | Middle East Eye

عطوان افزود: پیش از این یک توافق نانوشته ای میان امارات و جریان انصارالله یمن در جریان بود ولی اکنون این توافق از بین رفته است زیرا پیش از این امارات اعلام کرده بود که از یمن عقب نشینی کرد و اکنون بازگشت امارات سوالاتی را مطرح می کند. 

به باور عطوان، راز حمله کنونی یمنی ها به امارات را باید در میدان های نبرد شبوه و مارب جست و جو کرد. امارات دامنه نبرد را به میدان های نبرد شبوه و المارب منتقل کرده است و به طور مستقیم در این جنگ وارد شده است. عربستانی ها از همه امکانات خود در مارب استفاده کردند، اما آنها نتوانستند جلوی پیشروی انصارالله یمن در منطقه مارب و شبوه را بگیرند. اکنون آنها از اماراتی ها خواسته اند به این میدان ها وارد شوند. زیرا همه چاه های نفت یمن در این دو شهر قرار دارد.

طبق اظهارات این تحلیلگر برجسته جهان عرب، «حمله انصارالله به ابوظبی پیامی از سوی انصارالله به امارات بود. محتوای این پیام آن است که ما تا کنون شما را هدف قرار ندادیم. اما اکنون به شما می گوییم که ما قاطعانه عمل می کنیم و در عملیات و تهدیدهای خود جدی هستیم و تاسیسات نفتی شما را هدف قرار می دهیم و حمله به تاسیسات نفتی ادنوک آغاز کار است. اکنون ابوظبی را هدف قرار دادیم و شاید نوبت دبی هم برسد». 

عطوان در بخش پایانی اظهارات خود گفت: انتخاب ابوظبی و هدف نگرفتن دبی دلیلش آن است که حجم مبادلات تجاری دبی با ایران بیش از ۱۴ میلیارد دلار در سال است. دبی یکی از گذرگاه های اصلی ایران برای شکست تحریم های آمریکایی طی ۴۰ سال گذشته بوده است.

هدف قرار دادن زیر ساخت های نفتی موضوع مهمی است زیرا امارات به سرمایه گذاری های خارجی تکیه کرده است. این کشور بر روی تولیدات نفتی اتکا دارد و اگر این سرمایه گذاری ها و زیر ساخت ها تهدید شوند سرمایه گذاران از این کشور خارج خواهند شد.

پایان/

۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 16002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =