لطف بزرگ طالبان به اقتصاد ایران

لطف بزرگ طالبان به اقتصاد ایران مورد توجه رسانه های داخلی قرار نگرفته است.

ب️ه گزارش تحریریه، لطف بزرگ طالبان به اقتصاد ایران با آزادسازی آب سد کمال خان به سمت ایران مورد توجه رسانه های داخلی قرار نگرفته است که عجیب به نظر می رسد. 

کارشناسان پیش بینی می کنند که از ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده آب رهاسازی شده از سد کمال خان، وارد خاک ایران شود که اثر مستقیم بر کشاورزی سیستان خواهد داشت. 

 مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان در این باره گفت: پیش بینی می شود با حجم آبی که به سمت ایران حرکت می کند بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت دیگر آب رهاسازی شده از سد کمال خان وارد خاک ایران شود. آن چیزی که توافق شده است این است که این جریان تا آنجا ادامه پیدا خواهد کرد که حق آبه ایران به طور کامل پرداخت شود.

این اقدام طالبان درحالی در حال انجام است که دولت اشرف غنی خواهان تبادل آب و نفت شده بود و کشور ایران را دزد نامید! که با سکوت دولت حسن روحانی همراه بود. 

پایان/

۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 16023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 33
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 5
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      24 10
      حسن غرب زده اکنون سکوت کرده
      • حاجی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
        39 24
        حسن غرب زده بود شما هم روس زده بودید وهستید کی اشرف غنی گفت ایرانیها دزدن گفت سهمیه ایران را میدهیم اضافه سهمه اگه خواستن نفت بدهند حاکم عاقل یعنی همین خوب ما هر چی داریم به دیگران و حزب الله لبنان میدهیم قرار نیس دیگران هم همین کار رو انجام بدهند
      • تندیس IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
        0 0
        در جواب حاجی :چیزی که برای ان ناراحتم تحریف سخنان برای استفاده در اغراض شخصی است . عزیزان امروز عصر اینترنت است و همه سخنان شخصیتها قابل سرچ و دستیابی است بروید بررسی کنید ببینید اشرف غنی دقیقا چه گفته ، هیچ جای سخنان او کلماتی که گفته اقای حاجی را تایید کند نیست ، او دقیقا گفت زمان آب مفت گذشته است ، ایران اگر آّ میخواهد باید انرا با نفت مبادله کند . هیچ کجا نگفته حقابه ایرانرا میدهیم و در برابر مازاد ان نفت می گیریم . در بیان نظرات صادق باشید . همین حالا در اینترنت سرچ کنید و دقیقا جملات وی را گوش کنید . از اقدام طالبان هم خیلی زوق زده نشوید آیا اطلاع دارید سد کمال خان افغانستان در شرف پر شدن است ؟ این سد خاکی با هسته رسی چنانچه بیش از خط تعدیل آبگیری کند در معرض آسیب قرار میگیرد و با توجه باینکه این سد محل تهاجم سیلابهای منطقه آبگیر خود تا اواسط فصل بهار است از هم اکنون مسئولان مربوطه خط تعدیل را رعایت کرده و خروجی سد را بر اساس دبی ورودی تنظیم میکنند و این مسئله کاری به دولت اشرف غنی یا دولت طالبان ندارد ، هر که سرکار باشد باید برای حفظ سد همین کار را بکند .
      • Aa IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
        0 0
        حسن بد هموطن سد پر شده برای برف و باران بعد دریچه باز شده کاری که در تمام دنیا انجام میشود و هر بی سوادی میداند پس به سیاست و سیاستمداری نیست کاری است که مسئول سد انجام داده است.
    • سالار IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      45 11
      مگه افغانیها دلشون به حال ما بسوزه والا این دزدهای خودمون مملکت رو غارت کردن
      • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
        3 21
        افغانیا دلشون به حال خودشون بسوزه.... مردم ایران احتیاج ندارن....یه عمرخودشون روپای خودشون ایستادن بازم وایمیستن....شرایطشان از زمان جنگ واوایل انقلاب بدترنیست که....شمام زیاداز افغانیاخوشت میادبروافغانستان پیش بربرهابمون... فضول من وملت ایران نباش!
    • مهدی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      37 8
      این رهاسازي موقتیست!هم به دلائل اقلیمی هم به دلائل سیاسی!!
    • ایرانی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      47 4
      چه لطفی! این حقابه ی ایران و حق مسلم ایرانه که تابحال بخاطر ناحقی از ایران دریغ شده بود شما که خبرگزاری هستید چرا یک آمار از میزان آب مصرفی یارانه ای توسط مهاجران افغانی مقیم ایران نمیدید؟
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      50 2
      بدلیل بارندگی زیاد در افغانستان طی روزهای اخیر این اب را رها کرده اند. طالبان اگر نیت خیردارند این اب را در تابستان رها کنند؟
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      38 1
      این حق آبه مصرف فرانشیز آب یارانه ای سالانه یا چند ماهه چند میلیون افغان ساکن در ایران هم نیست و در ضمن این موقتی است و طالبان آلت دست هر کشوری در جهان هستند و از آنها هر حرکتی ممکن است در هر لحظه و هر مکان وهر زمان رخ دهد چون تعادل ندارند آخه .
      • کامران IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
        0 0
        دوست عزیز، با نیت طالبان کاری ندارم چون تخصصی در سیاست ندارم. ولی با توجه به تخصص خودم خدمتتان عرض کنم که بیش از 90 درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی است و 10 درصد بقیه در صنعت و منازل. اگر مصرف خانگی را 5 درصد در نظر بگیریم تازه بخش زیادی از آن نه مصرف واقعی بلکه هدررفت از سیستمهای فرسوده لوله کشی است. شاید حدود 2 درصد آب کشور را این 80 میلیون نفر استفاده میکنند. چند نفر از این 80 نفر افغانی هستند و چقدر آب یارانه ای مصرف میکنند را خودتان حساب کنید. یا حق
    • ناصر IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      33 2
      زمستان است انهامجبور شدند بخاطر پر شدن سد دریچه ها را باز کنند اگر آنها بهار و تابستان این کار را کردند بگوئید لطف کردند و کمک کردند نه حالا
    • یل IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      22 2
      بی سواد، اولا اینا باید جریمه ی چن سال ممانعت از ورود حق آبه رو بدن. ثانیا مطمئن باشین یه چیزیم گرفتن که وظیفشون رو هر چند با تاخیر فراوان، انجام بدند. با دانش و با شعور حرف بزن
    • رضا IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      28 2
      لطفا دلارهایی که روانه کرده اندراهم بگویند.
    • بهروز IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      24 1
      تند نرو برادر اگر سیلاب نبود خبری از آب نبود .تابستان آب دادند معلوم میشود
    • احمد IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      18 2
      از کی تاحالاغاصبین حقوق ملت افغانستان و همدستان تروریستهای القاعده و داعش ما را مورد لطفشان قرار داده اند؟؟؟!!!!
    • مهدی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      19 1
      لطف نکردن سدکمال خان درحال پرشدن هست وممکن لبریزوخسارت واردکنه ازناچاری دریچه سدرابازکردن!!
    • علی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      12 0
      چرا پرت و پلا می گید چه لطفی قرارداد رها سازی آب داریم باید اجرایی کند و دیگر اینکه آورد هیرمند در شرایط نرمال بیش از ۱۰۰۰مترمکعب است و باید نیاز تالاب جهت جلوگیری از ریزگرد و تلطیف هوا برای هردو کشور مهم است این سد خروجی آورد را قریب ۳۰۰ مترمکعب کاهش و الباقی آورد با سرریز بسوی گودال شوره زار گود زره انتقال می یابد که حاکی از عمق کین و عداوت به ایران و قصد اخاذی است حال عدم رهاسازی آب شمشیر دوسر تیز برای هر دوکشور در امر تالاب است و اینکه مااکنون با دادن مسیر ترانزیت و سوخت ارزانتر ، مصالح ساختمانی مناسبتر، موادغذایی مناسب ... بسیار لطف می کنیم
    • محمد IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      2 3
      در پاسخ حاجی عرض شود که هشت سال دارو دسته حسن نیویورکی و دمچه هاش له زدن برا کاسه آش غرب و آمریکا اما متأسفانه وضع این شد که هست و هزار متاسفانه که شما اینقدر پرو هستید که از زیر در رفتید گردن نمی گیرید
    • هرمز IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      3 0
      بارندگی زیاده و اب اضافی و مخرب را به سوی ایران رها کرده اند - در حالیکه سیستان بلوچستان در سیلاب زمستانه غرقاب است - تابستان باید این اب رها کند
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 0
      الان دیگه باید بگیم کور از عصا چی میخواد دو چشم بینا .ببین این مردم چقدر بدبخت شدن که با این خبرها تازه میگن از لطف افغانستان چرا تشکر نمیکنید . چی فکر میکردیم چی شد.
    • Aa IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 1
      به نویسنده مطلب بگویید حسن بد ولی عزیز دل سد ها پر شده و در هر کشوری باشد برای عدم تخریب سد دریچه باز میشود حالا ایران آنقدر برف و باران آمده افغانستان چقدر آمده که سد پر شده پس دروغ ننویس.
    • US ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      3 0
      آب اگه حقمون، سهممون پس چرا تیتر میزنی لطف طالبان، این حیواناتی که به زن و بچه های خودشان هم رحم و مروت ندارن؟
    • گلناز IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      انقدر افراطی بودن هم خوب نیست ، طالبان بخاطر بارش خیلی زیاد و لبریز شدن سد مجبور شده دریچه سد رو باز کنه ، انقدر بی شرفید که میخواید نظام تروریست طالبان رو خوب جلوه بدید??
    • فرهاد IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      مطمعنایه چیزی دادن یابارندگی زیاد بوده دریچه رابازکردن کسی دلش بحال مانمیسوزه اونم طالبان
    • رشیدی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      ازکارشایسته به هردلیلی باید قدردانی کردمگرطی چندسال گذشته که آمریکا مسلط بوده زمستان وجودنداشته وبارندگی نبوده بالاخره به فال نیک میگیرم وایران هم به گردن افغانستان حق زیادی دارد.
    • سعید. IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      یعنی اینقدر احمق و بچه هستید سد داره پر میشه برای ضریب اطمینان و جلوگیری از سیل و خرابی سد آنرا باز کرده آمد خوشتان می آیید ملت را مدیون کنید تشکری ندارد مجبور بودند
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      باز کردن حقآبه لطف نیست وظیفس احمق
    • سومی IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      این اب حقمون هست لطف دیگه چه صیغه ای است تازه بعد از دو دهه حق به حقدار رسید مردم و ملت اچیران رو خواهشا احمق حساب نکن
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      اقای نویسنده بی سیاست طالبان گمارده و پرورده امریکاست .امریکا به طالبان دستور داده سد را باز کنند اونا هم باز کردند.این از درایت ایت ا... رئیسی و تیم مذاکره کننده هسته ایست نه طالبان.شما نویسنده های بی سیاست باید بروید درس سیاست بخوانید.
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      اقای نویسنده بی سیاست طالبان گمارده و دست پرورده امریکاست .امریکا به طالبان دستور داده سد را باز کنند اونا هم باز کردند.این از درایت ایت ا... رئیسی و تیم مذاکره کننده هسته ایست نه طالبان.شما نویسنده های بی سیاست باید بروید درس سیاست بخوانید.
    • خاک IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      اولا بنده یک سیستانی هستم واز نزدیک شاهد ماجرا. چند نکته :۱_این لطف نیست عزیز من وظیفه ی اوناست از هزاران سال جریان رودخونه همین طوری بوده وسیستان پرآب ۲.سد کمال خان وجود نداشته وپارسال(۹۹) افتتاح شد و آبی که از سد کجکی که سد بزرگیست در ۴۰۰تا ۵۰۰ کیلومتر ی سیستان باز در پشت این سد گرفتار می‌شود مگر اینکه سرریز شود و با این کار هم طالبان کلاهشان را بالا میندازن که ما حق آبه شما رو دادیم وشما باید در خیلی از موارد مثل صدور برق به شهر زرنج افغانستان و تجارت آسان و....با ما همکاری و به نوعی یارانه ای باید حساب بشه ۳.بهترین موقعیت برای مسئولین است تا خودی نشان دهند وخود را به عنوان حلّال مشکلات معرفی کنند .نکته آخر برادران خواهران دولت ایران باید جداً پیگیر این مسئله باشند و از تمام اهرمها تشویق وتنبیه و سازمان ملل و...استفاده کند تا حال که اراده خدا بر این بوده که دشت سیستان در پایین دست رود هیرمند قرار گرفته آب نه مثل گذشته بلکه به اندازه یک چهارم قبل وارد شود ولی نه اینکه کلا قطع شود ومردم مهاجرت کنند چون زابل دشتی خاکیست که فقط کشاورزی ودامداری آن را زنده نگه می دارد.
    • مهری IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      خدا لعنتت کنه روحانی اشرف غنی خودش هم دزد بود هم نوکر آمریکا بعد به ما میگه دزد تو روحانی سکوت میکنی وجوابی ندادی که دزد خودش وهفت جدو آبادش