خط فقر در سال ۱۴۰۰ به چه عددی رسید؟

آمارهای متفاوت از خط فقر توسط دستگاه‌های اجرایی نشان از سردرگمی و عدم استفاده از استاندارد واحد دارد که می‌تواند تاثیرات منفی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی داشته باشد.

به گزارش تحریریه، با افزایش تورم و ریزش ارزش ریالی بار دیگر بحث درباره خط فقر مطرح‌ شده است. خط فقر یک معنای نسبی دارد که اندازه آن با توجه به اقتصاد هر کشور متفاوت است، به‌طور مثال تعریف فقر در کشور نروژ با کشور سودان متفاوت است. این اختلاف در ایران نیز وجود دارد و اعلام برخی از ارقام از سوی سازمان‌ها ذی‌ربط همواره مخالفت‌های متعددی را به دنبال داشته است. سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه برای اولین بار گزارش رسمی از خط فقر در ایران را منتشر کرد، گزارشی که در آن خط فقر سرانه هر فرد معادل یک‌ میلیون و ۲۵۴ هزار تومان بوده است. بر اساس این بررسی خط فقر سرانه یک خانوار سه‌ نفره، ۳‌ میلیون و ۷۶۲ هزار تومان و برای خانواده‌های چهار نفره این رقم ۵ میلیون و ۱۶ هزار تومان برآورد شده است. این رقم در حالی اعلام شد که میانگین تورم در سال گذشته حدود ۳۶.۴ درصد بوده است.

خط فقر در حوالی ۱۰ میلیون تومان

اما داده‌های مرکز آمار ایران رقم‌های دیگری را برای کف زندگی در تهران و استان‌های دیگر اعلام کرده است به‌طوری که کف هزینه زندگی برای هر خانوار حدود ۱۰ میلیون تومان در ماه است؛ و این رقم در ارزان‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان حدود ۶.۵ میلیون تومان در ماه اعلام شده اما به‌طور متوسط خط فقر حدود ۸ میلیون تومان است.

اعلام خط فقر ۱۰ میلیون تومانی مبنای کارشناسی ندارد

داریوش ابوحمزه معاون رفاه اجتماعی وزیر رفاه با اشاره به رقم خط فقر می‌گوید «مطرح‌شدن رقم ۱۰ میلیون تومان خط فقر توسط برخی از دستگاه‌ها مبنای کارشناسی ندارد و اگر عدد صحیح باشد ۹۰ درصد ایرانیان زیرخط فقر هستند».

وی ادامه می‌دهد «خط فقر بر مبنای حداقل کالری مورد نیاز افراد در ماه و بر اساس استاندارد بین‌المللی تعریف می‌شود، ۲۱۰۰ کالری برای هر فرد خط فقر خوراکی است، اما هر کسی هزینه‌های غیرخوراکی هم دارد که هزینهٔ خط فقر خوراکی با یک ضریبی به دیگر هزینه‌ها تعمیم داده می‌شود».

ابوحمزه عنوان می‌کند «در سبد بین‌المللی ۲۱۰۰ کالری عدد کل است و به‌طور خاص مشخص‌ شده که هر فرد چقدر برنج، گوشت، پروتئین و مواد غذایی باید مصرف کند، ‌ هزینه‌های غیرخوراکی مانند حمل نقل، آموزش، مسکن و بهداشت به‌صورت حداقلی در محاسبهٔ خط فقر در نظر گرفته می‌شود؛ برای مثال در برآورد خط فقر مسکن کوچک در محله‌ای متوسط، تحصیل در مراکز دولتی و درمان حداقلی محاسبه می‌شود.».

خط فقر در تهران ۵ میلیون تومان است

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میانگین خط فقر در کشور برای خانواده ۴ نفره حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیشتر و نزدیک به ۵ میلیون تومان است.

درصد قابل‌توجهی از مردم ایران زیرخط فقر هستند

یوسف داوودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس با استناد به آمار بانک مرکزی بیان می‌کند «با اعلام رسمی بانک مرکزی خط فقر در سال جاری ۱۱ میلیون تومان است که درصد قابل‌توجهی از مردم ایران بر همین اساس زیرخط فقر هستند و باید فکر اساسی برای زندگی آنان شده و سبد حمایتی به آنان داده شود».

سردرگمی مردم با اعداد متفاوت خط فقر

مشاهدات و تجربه عینی مردم در زندگی با آمار اعلام‌ شده از سوی وزارت رفاه همخوانی ندارد و تورم ۶۰ درصدی به‌وضوح قدرت خرید مردم را کاهش داده است و این موضوع در افزایش تعداد افراد زیرخط فقر بسیار تأثیرگذار بوده، این در حالی است که معاونت رفاه وزارت کار خط فقر ۱۰ میلیون تومانی را رد می‌کند.

منبع: آنا

پایان/

۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 16032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      1 0
      حقوق زیر خط فقر زیر ۲۰ میلیون تومان است