مدل چینی یا آمریکایی، کدام را می پسندید؟

با تشکیل دوقطبی در دنیای فناوری و تشدید رقابت پکن و واشنگتن، کشورهای بی طرف باید بین دو مدل مختلف چینی و آمریکایی یکی را انتخاب کنند.

به گزارش تحریریه، پایگاه تحلیل خبری «modern diplomacy» در گزارشی با عنوان سیاست های آمریکا و نفوذ چین در خاورمیانه نوشت چین و آمریکا هر یک درگیر رقابتی بر سر تشکیل اتحادهای بین المللی جدید جهت مقابله با یکدیگر شده اند. 

شاخص اصلی سیاست دولت بایدن در قبال چین در برخی از جنبه های زیر منعکس شده است که عبارتند از تمایل ایالات متحده برای از سرگیری گفت وگوهای دوجانبه، بدون کاهش رویکرد تندی که از سوی دولت ترامپ اتخاذ شده بود. به نظر می رسد دولت بایدن هیچ گزینه ای جز سخت گیری بیشتر در قبال چین در چنته ندارد.

رقابت بین آمریکا و چین  با تشکیل دنیای فناوری دوقطبی آغاز شده است و در این شرایط کشورهای بی طرف باید بین دو مدل مختلف چینی و آمریکایی یکی را انتخاب کنند.

باوجودی که مقامات چینی گفتمانی را بر مبنای ظهور شرق و افول غرب تبلیغ و تکرار می کنند، رهبری چین معتقد است که ایالات متحده برای دهه های آینده قدرت مسلط در جهان باقی خواهد ماند و چین هنوز نمی تواند به عنوان یک جایگزین برای آن مطرح شود.

در این مرحله، واشنگتن سلاحی در اختیار دارد که چین در حال حاضر نمی تواند با آن برابری کند، این اهرم سیاست اتحادهای آمریکا است. اتخاذ رویکرد چندجانبه مخاطرات استراتژیکی را برای چین ایجاد می‌کند، زیرا همه این اتحادها تلاشی از سوی آمریکا برای وادار کردن چین به دادن امتیاز به کاخ سفید است.

پس از امضای توافقنامه دفاعی تازه  AUKUS از سوی ایالات متحده و توافق چهارگانه با ژاپن، هند و استرالیا، تردیدهایی مطرح شد که در آن گفته می شود واشنگتن تلاش دارد تا این توافقنامه ها به ویژه پیمان چهارگانه را به نوعی با آسه آن ربط بدهد تا یک اتحاد منطقه ای قوی تر را برای محدود کردن و مهار چین تشکیل دهد.

 در این چارچوب به نظر می رسد قرارداد چهارگانه مکمل دیگر ابتکارات منطقه ای است. در این شرایط، برخی از اعضای گروه آسه آن  که شامل حدود ده کشور از آسیای جنوب شرقی است، نگران هستند که کارزار آمریکا در منطقه منجر به تشدید تنش با چین شود.

شکی نیست که امضای «توافقنامه جدید دفاع هسته‌ای Aukus» میان ایالات متحده آمریکا، استرالیا و انگلستان و لغو قرارداد زیردریایی استرالیا با فرانسه، ممکن است به نزدیکی و اتحاد چین- فرانسه- اروپا منجر شود. پاریس از اعلام تشکیل یک اتحاد نظامی بین ایالات متحده آمریکا، استرالیا و انگلیس متعجب شد و تاکید کرد مواضع دو رئیس جمهور (بایدن و مودی) را از نزدیک دنبال خواهد کرد. این امر در زمانی رخ می دهد که فرانسه به هند به عنوان شریکی مهم خود در منطقه اقیانوس هند بسیار وابسته است. 

وضعیت در بین کشورهای خاورمیانه پیچیده تر به نظر می رسد، در این منطقه هم کشورها به ویژه در مورد ایجاد شبکه های نسل پنجم و سایر پروژه های مرتبط با بنادر استراتژیک تحت فشار آمریکا قرار می گیرند. یکی از موارد خود اسرائیل است که هراس آمریکا از حضور چین در بنادر حیفا را تشدید کرده است. این موضوع امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند و به چینی‌ها اجازه می‌دهد تا تحرکات نیروی دریایی آمریکا در اسرائیل را زیر نظر داشته باشند و منافع آمریکا در اسرائیل و منطقه را تهدید کنند.

بر این اساس، چالش کنونی ایالات متحده آمریکا و شبکه جهانی اتحادهای واشنگتن، بهبود وضعیت یا مدل امنیتی آمریکا در دریای چین جنوبی و منطقه آسیا و بهبود موقعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا در جنوب شرق آسیا است.

بنابراین، تلاش آمریکا برای احیای ائتلاف چهارگانه ممکن است به رویکرد دولت بایدن در قبال چین مربوط باشد و نشان دهد در صورت لزوم به عنوان رقیب و در صورت امکان همکار و حتی در شرایطی به عنوان دوقطب منازعه رفتار می کند.

پایان/

۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 16065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      1 0
      مدل عمو ترامپ