چرا خودرو گران است؟ وزیر صمت نمایندگان را سر کار گذاشت و رفت، نمایندگان هم قانع شدند!

در جریان طرح سوال مجلس شورای اسلامی از سید رضا فاطمی امین، پرسیدند که چرا خودرو گران است؟ وزیر صمت نمایندگان را سر کار گذاشت و رفت!

به گزارش تحریریه، در جریان طرح سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، پرسیدند که چرا خودرو گران است؟ وزیر صمت هم پاسخ های بی ربط داد و نمایندگان را سر کار گذاشت و رفت! اما نمایندگان قانع شدند!

سید رضا فاطمی امین در نشست علنی امروز (سه شنبه 5 بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمد باقری بناب در خصوص بی کیفیتی خودروهای داخلی، گفت:

  1.  بی کیفیتی خودروها قابل انکار نیست و خریداران خودرو شاکی هستند.
  2. حدود 70 درصد کیفیت خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود و 30 درصد مربوط به مونتاژ و خودروسازی.
  3. پایین بودن کیفیت قطعه به روابط بین خودروسازان و قطعه سازان برمی گردد چرا که این روابط به خوبی تنظیم نشده است و پول قطعه‌ساز در زمان مناسب داده نمی‌شود و با تأخیر داده می‌شود و گاهی مبالغ و قیمت‌ها به درستی تعیین نمی‌شود و قطعه‌ساز کیفیت را پایین می‌آورد. 

محورهای طرح شده به وسیله فاطمی امین نشان می دهد که یا وی از تخصص کافی برخوردار نیست و یا اینکه نمایندگان را سر کار گذاشته است. 

  1. اینکه خودروهای تولید داخل بی کیفیت هستند بدیهی است و نیازی به تاکید وزیر ندارد. 
  2. کلیت خودرو از پلتفرم و طراحی قطعات تشکیل شده است که با استانداردهای کیفیتی مشخصی به وسیله خودروساز به کارگیری می شود. خودروساز قطعات را انتخاب کرده و با بازرسی کیفیت مجوز استفاده می دهد و قطعه ساز نمی تواند قطعه به خودروساز تحمیل کند. مونتاژ هم به خودروسازان مربوط می شود که با اتمسفر کنونی خودرو که ترکیبی از انحصار و مدیریت دولتی است، دلیلی برای ارتقا نمی بینند و موضوع را به شکلی سطحی برگزار می کنند. اینکه قطعه ساز مشکل نقدینگی دارد نه به مردم بیگناه مربوط می شود و نه به بازرسی و کنترل کیفیت شرکت های خودروسازی و بحثی بی ربط است که افراد ناآشنا به اصل موضوع صنعت خودرو را به وجد آورده و فریب می دهد. 
  3. روابط بین قطعه ساز و خودروساز مانند روابط سایر فعالان اقتصادی به قوانین کشوری باز می گردد و تبدیل شدن آن به بحث وزیر و نمایندگان مجلس به صورت نشان دادن آن به عنوان ریشه اصلی مشکل کهنه بازار خودرو؛ نشان می دهد که با یک عدم فهم فراگیر روبرو هستیم. 

وزیر و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به جای بحث های شرکتی که به سیاستگذار مربوط نمی شود و در حیطه تصمیم های شرکت های خودروسازی و قطعه سازی کشور است می بایست بر شفاف سازی عناصر اصلی تعیین کننده صنعت خودرو؛ یعنی مالکیت، انحصار و حجم بازار متمرکز شوند تا از دایره بسته کنونی خارج شویم. 

لطفا از پاسخ های سرکاری قانع نشوید!

پایان/

۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 16198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      1 0
      ایران خودرو وسایپا به علت انحصار مانند زالوخون مردم را می مکندوبه هیچ کس پاسخگو نیستند. راه حل فقط وفقط آزادسازی واردات خودرومیباشدکه منجر به فضای رقابتی خواهدشد
    • م ن IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      0 0
      مثلا امروز وزیر اوردید که چی این حرفها که خود ملت خوب میدونن یکی نگفت چرا وضع بازار بهم ریخت شما چه کارید بابا بخدا این وزیر این کاره نیست
    • ناشناس IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      0 0
      اقایون نماینده وقتی ی نفر تب شدید داره اول تبشو پایین میارن بعد دنبال درمانشن عقل سلیم میگه واردات تب بازارو میخابونه بعد ب قول اقای وزیر درمانش کنه واقعا سر کارتون گذاشت