تسهیل قوانین سرمایه‌گذاری در چین

چین قوانین ورود سرمایه گذاران خارجی به بخش تولید خودرو در داخل کشورش را تغییر داد.

به گزارش تحریریه، پکن بر اساس قوانین جدید خودروسازان خارجی را برای ورود به بازار این کشور به مشارکت با خودروسازان داخلی چین مجبور نمی کند. به عبارت دیگر از سال ۲۰۲۲ شرکت های خودروساز خارجی می توانند به طور کامل در چین سرمایه گذاری مستقلی را انجام دهند.

دولت چین از اولین روز سال ۲۰۲۲ محدودیت‌ها برای خودروسازان خارجی را لغو  کرده و از این به بعد به آنها اجازه می‌دهد در صورت تمایل، مالکیت کامل فعالیت‌های خود در آن کشور را در دست داشته باشند. پیش از این، شرکت‌های خودروسازی خارجی مجبور بودند با شرکت‌های مستقر در چین در سرمایه‌گذاری مشترک شریک شوند؛ بنگاه های خارجی نمی‌توانستند بیش از ۵۰ درصد از سهام آن‌ها را در اختیار داشته باشند؛ علاوه بر این شرکت های خارجی تنها می‌توانستند حداکثر دو شرکت را در چین تأسیس کنند.

چین مالکیت مشترک شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی در بیشتر صنایع خود را الزامی کرده است. بخش  خودرو در سال ۱۹۹۴ تحت این قانون قرار گرفتند. این مقررات برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته شد تا امکانات، فناوری و سود خود را در چین حفظ کنند.

به گزارش نشریه تجاری «Nikkei Asia» دولت چین از سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که مراحل ابتدایی شکوفایی صنعت خودروسازی خود را آغاز خواهد کرد. در همان سال پکن محدودیت‌های مربوط به وسایل نقلیه با انرژی جایگزین، مانند خودروهای الکتریکی را لغو کرد و سپس این مقررات را در سال ۲۰۲۰ برای خودروهای تجاری به اجرا در آورد.

اکنون اعلامیه جدید پکن بخش خودروهای سواری را هم تحت پوشش قرار داده است که حدود ۸۰ درصد از بازار خودرو در چین را تشکیل می دهد. بیشتر تولیدات خودرو در چین برای فروش محلی و در داخل این کشور در نظر گرفته شده اند.

شرکت‌های ژاپنی که در این کشور سرمایه‌گذاری مشترک دارند، تویوتا، هوندا و نیسان هستند. با اینحال نشریه فوق عنوان داشت که بیشتر خودروسازان ژاپنی هنوز آمادگی لازم برای افزایش سهام خود در سرمایه‌گذاری مشترک را اعلام نکرده اند.

در بخش خودروسازی چین شرکت‌های دیگری همچون فورد، مرسدس بنز و جنرال موتورز و غیره نیز مشارکت دارند.

پس از برداشته شدن محدودیت ها در تولید خودروهای الکتریکی، تسلا در سال ۲۰۱۹ یک شرکت تابعه را که به طور کامل تحت مالکیت خودش در چین قرار داشت، افتتاح کرد.

فولکس واگن نیز در سال ۲۰۲۰ سهم خود را در مشارکت ساخت خودروهای الکتریکی از ۵۰ به ۷۵ درصد افزایش داد و انتظار می‌رود که BMW  نیز در سال ۲۰۲۲ سهم خود را به طور مشابه در سرمایه‌گذاری مستقر در چین افزایش دهد.

بر اساس گزارش China Daily، در سال ۲۰۲۰ بزرگترین برندهای چین از تولیدات SAIC Motor بودند که وابسته به فولکس واگن و MG انگلیس است.

علاوه بر این خودرو چانگان، وابسته به مزدا و سوزوکی است؛ گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی با ولوو و لوتوس مشارکت دارد و دانگ فنگ موتور نیز به نیسان مرتبط است.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 16267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =