عبدالباری عطوان: بایدن قطر را به مهلکه آمریکا-روسیه می‌کشاند/ کیسینجر: اتحاد روسیه و چین غرب را نابود می کند

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب عنوان داشت، سفر شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» پادشاه قطر به آمریکا و جایگزین کردن گاز قطر به جای گاز روسیه، دوحه را به جنگی می کشاند که هیچ ارتباطی به آن ندارد. درواقع اما آمریکا می خواهد با مهره قطر و تضعیف اقتصاد روسیه، مانع ائتلاف پکن-مسکو شود که به گفته کیسینجر نابودکننده غرب است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» پادشاه قطر دوشنبه آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد. این خطرناک ترین سفر یک مقام قطر در طول تاریخ قطر است زیرا این سفر قطر را به سوی جنگی می کشاند که این جنگ هیچ ارتباطی به قطر ندارد. قطر در هرگونه جنگی میان روسیه با آمریکا و ناتو در اروپا بازیگر اساسی خواهد بود. لوله های گاز قطر پیش از این در سوریه هم به بحران دامن زدند. آمریکا می خواهد با تزریق گاز قطر به اروپا این گاز جایگزین گاز روسیه در اروپا شود. 

عطوان افزود: اکنون آمریکا و کشورهای غربی، روسیه و گاز آن را هدف قرار داده اند. آنها می خواهند با از طریق تحریم ها، خزانه روسیه را از در آمدهای گازی حاصل از فروش به اروپا محروم کنند. اکنون آنها تلاش می کنند گاز قطر را جایگزین گاز روسیه کنند.

وی در بخش دیگری اظهارات خود آورد: میدان گازی قطر با ایران مشترک است. آمریکا با این اقدام می خواهد روابط قطر و ایران را هم بر هم بزند. سوالی که در پایان مطرح می شود این است که آیا قطر در برابر خواسته های آمریکا تسلیم می شود؟ آیا قطر قدرت رویارویی با ائتلاف روسیه و چین را دارد؟

به باور این تحلیلگر برجسته عرب،  اکنون داستان جنگ مطرح است. روسیه نیروها و جنگ افزارهای خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه مکالمه تلفنی داشت. در این مکالمه تفلنی هیچ ضمانت امنیتی به روسیه داده نشد. این درحالی است که روسیه ضمانت امنیتی ناممکنی نخواست و فقط خواسته است که اوکراین به ناتو ملحق نشود.

مسکو درخواست کرده است که ناتو علیه روسیه گسترش نیابد و جمهوری های شوروی سابق را شامل نشود. روسیه تقاضا داد که در رومانی و بلغارستان و اوکراین موشک های راهبردی ناتو مستقر نشوند. «بایدن» رئیس جمهوری آمریکا از همان روز نخست که قدرت را به دست گرفت روسیه را بزرگترین خطر برای اروپا و ناتو و جوامع غربی مطرح کرد. دلیل آن است که غربی ها از ائتلاف روسیه و چین دلهره دارند. «کیسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به بایدن نسبت به ائتلاف روسیه و چین هشدار داده و گفته است که اگر آنها به ائتلاف برسند، غرب را ویران خواهند کرد.

پایان/

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 16319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =