بعد از جاده ها، قطارها هم دیگر امن نیست

در هفته های اخیر علی رغم هشدارهای متعدد کارشناسان و حتی برخی مسئولان ریلی، سوانح متعدد در این صنعت در حال اتفاق افتادن است که به نظر می رسد برخی کم کاری ها علت بروز این سوانح هستند.

به گزارش تحریریه، در ۳ ماه اخیر تعدد سوانح ریلی به یکی از معضلات تبدیل شده است. این در حالی است که همواره حمل و نقل ریلی ایمن ترین مورد صنعت حمل و نقل شناخته می‌شود.

به گفته برخی کارشناسان، تعداد سوانح ریلی در هفته‌های اخیر از تعداد سوانح جاده‌ای پیشی گرفته است.

معاون وزیر راه (۳۰ آذر): ایمنی راه آهن، خط قرمز دولت است

سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن ۳۰ آذر ماه امسال در مراسم الحاق ۵۲۶ دستگاه ناوگان به شبکه حمل و نقل ریلی با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر حوزه ایمنی ما خط قرمز دولت است و جان مردم در این بخش بسیار ارزشمند است بنابراین باید تمرکز خود را بر افزایش ایمنی در مسیرهای ریلی افزایش دهیم.

وی بیان کرد: به جای آنکه ماهی ۵ لوکوموتیو از ریل خارج شود ما در حال حاضر تعداد خروجی لوکوموتیو خود را به صفر رسانده‌ایم و در بازه‌ای از زمان هم تعدادی لوکوموتیو اضافه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: باید توجه جدی به حوزه مسافری شود و نظارت خود در حوزه توسعه انسانی و مسافری را افزایش دهیم.

صالحی گفت: در حال حاضر بسیاری از خط‌های ما با مشکلاتی روبروست سعی خواهیم کرد رفع این مشکلات را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم.

انتقاد مجدد مدیرعامل راه آهن از تعدد سوانح ریلی در ۱۹ دی ماه

سید میعاد صالحی ۱۹ دی ماه امسال بار دیگر از تعدد سوانح ریلی انتقاد و در جلسه ستاد ارتقای ایمنی و مدیریت بحران شرکت راه آهن با یادآوری اینکه حوادثی که در راه‌آهن رخ می‌دهند، اغلب دارای دلایل اصلی مشابه و پرتکرار هستند اظهار کرد: باید این ایرادها و علل وقوع آن‌ها به سرعت و البته گام به گام و به طور کامل برطرف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایمنی مهمترین شاخص راه‌آهن است و موضوعی مهم‌تر از ایمنی وجود ندارد و ایراداتی که از ادوار گذشته بر جای مانده‌اند، باید اصلاح شوند.

وی تاکید کرد: باید خروجی تمامی تلاش‌ها به نفع مردم باشد و اقدامات در جهت ایمنی و رفاه مردم صورت پذیرد.

برخی از مهم‌ترین سوانح ریلی سه ماهه اخیر

طی روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۳ سانحه ریلی در منطقه راه آهن زاگرس به وقوع پیوست که خساراتی در پی داشت.

صبح امروز پنج شنبه ۳۰ دی‌ماه یک واگن فله‌بر به شماره ۹۴۵۳۹۰۵ در ایستگاه شوش حد فاصل ایستگاه اندیمشک و اهواز از خط خارج و منجر به مسدودی سه ساعته خط شد.

دیروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه نیز به علت ورود واگنت ریلی (درزین د ۸۱) حامل مأموران به خط مسدود در ایستگاه بالارود، منجر به برخورد شدید با ماشین آلات خطی متوقف شده شد که منجر به خسارت شدید به هر دو دستگاه شد.

همچنین در روز سه شنبه ۲۸ دی نیز یک واگن باری لبه کوتاه در ایستگاه اندیمشک از خط خارج شد.

هر ۳ حادثه مذکور در یک منطقه راه آهن و طی ۳ روز متوالی به وقوع پیوسته است.

گزارش‌ها حاکی از خروج از خط یک واگن فله در راه آهن شمال در روز پنج شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ حد فاصل ایستگاه‌های زرین دشت به مهاباد در استان مازندران بود که به وارد آمدن خسارت به واگن و خطوط و همچنین مسدودی خط منجر شده بود.

صبح ۲۳ دی ماه نیز در هنگام مانور و جابه جایی قطار در ایستگاه تهران یک واگن مسافری به علت برخورد دچار خروج از خط و وارد آمدن خسارت به آن شد.

مقام مسئول صنعت ریلی: سوانح ریلی اخیر ربطی به تحریم‌ها ندارد / ‬ پای برخی کم کاری‌ها در میان است

یک مقام مسئول صنعت ریلی درباره مشکلات اخیر و سوانح دو هفته گذشته در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار کرد: نخست باید یک تقسیم بندی از این سوانح اتفاق بیفتد؛ ابتدائا در دو مرحله ترنست آتش گرفت سپس در دو یا سه مرحله ریل باس ها آتش گرفتند و سه مرحله هم لوکوموتیو ها آتش گرفتند؛ به طور کلی ۱۰ مورد آتش سوزی در شبکه ریلی رخ داد.

وی درباره آتش سوزی لوکوموتیوها افزود: هم حادثه روز چهارم و حادثه آتش سوزی روز پنجم بهمن ماه امسال که در نزدیکی ایستگاه ارومیه بود، بر اساس بررسی‌ها، وقوع آتش اولیه در نزدیکی گیلاس سوخت است؛ به لحاظ فنی، سوخت در مدار گازوئیل لوکوموتیو باید رفت و برگشت داشته باشد که در هر دو مورد به دلیل بالا بودن فشار گیلاس سوخت، این قطعه دچار ترکیدگی شده است.

این منبع آگاه اظهار کرد: در یک دهه گذشته تا کنون حادثه شکستگی گیلاس سوخت نداشته ایم که احتمالاً ای سوانح به دلیل پایین بودن کیفیت این قطعه بوده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه به نظر می‌رسد این سوانح در حال پنهان سازی است، درباره حادثه آتش سوزی لوکوموتیو زیمنس در ایستگاه زادمحمود گفت: آتش سوزی به دلیل آتش گرفتن قطعه ترکشن موتور بوده است؛ همچنین ترنست ها هم به دلیل گرم شدن موتورها و سپس آتش گرفتن سوخت و روغنی که روی موتور ریخته بوده، دچار سانحه آتش سوزی شده بودند.

این فعال صنعت ریلی با بیان اینکه سو مدیریت در بروز این سوانح رخ داده است، یادآور شد: در سال‌های گذشته همواره تحریم بوده ایم اما سوانح با این حجم و شدت رخ نمی‌داد بنابراین نمی‌توان آن را گردن تحریم‌ها انداخت.

وی خاطرنشان کرد: وقتی آلودگی سوخت و روغن در محیط کنار اگزوز، سبب آتش گرفتن ریل باس ها شده، نشان می‌دهد یا پیمانکار کم کاری کرده یا ناظر پیمانکار به درستی آن را بررسی نکرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سنوات گذشته سابقه نداشته که یک قطار وارد منطقه راه آهن شمال شده و با ۱۲ واگن تصادف و آنها را از ریل خارج کند، گفت: در ایستگاه سرخ آباد ورسک ۸ تا ۹ واگن از خط خارج شدند، حادثه خروج از خط در ایستگاه ماهشهر رخ داد یا اینکه در ایستگاه خانگیران به مختوم قلی در منطقه سرخس اخیراً شاهد برخورد لوکوموتیوها یا برخورد کشنده‌ها در ایستگاه بافت رخ داده است که قطعاً عمدی نیست ولی نشان دهنده کم کاری است.

وی به مطالبات ۲ هزار میلیارد تومانی مالکان خصوصی لوکوموتیو از راه آهن گفت: اگر راه آهن بتواند بخشی از بدهی‌هایش به بخش خصوصی و مالکان لوکوموتیوها بدهد تا تعمیرات دوره‌ای کشنده‌ها یا دستمزدهای کارگران را پرداخت کند، بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

منبع: مهر

پایان/

۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
کد خبر: 16333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =