آیا تعطیلات هفتگی به چهارشنبه تا جمعه افزایش می یابد؟

تعدادی از شرکت های جهان به منظور افزایش بهره وری و ایجاد تعادل میان کار و زندگی کارگران و کارمندان خود روزهای کاری را به 4 روز در هفته کاهش می دهند.

به گزارش تحریریه، برخی شرکت ها و کشورها برنامه ای را به صورت آزمایشی به اجرا در آورده اند که در آن کارمندان تنها چهار روز در هفته به محل کار خود مراجعه می کنند.

تارنمای مجمع جهانی اقتصادی در گزارشی نوشت، انگلستان برنامه آزمایشی شش ماهه ای را به اجرا می کند که در آن هفته کاری برای کارمندان ۳۰ شرکت چهار روزه برنامه ریزی شده است. شرکت هایی مانند مایکروسافت در ژاپن و یونیلور در نیوزلند نیز پیش از این چنین طرحی را  انجام داده بودند.

هدف کارفرمایان بهبود بهره وری از طریق ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی برای کارکنان است.

تا به حال بحث‌های زیادی در مورد هفته کاری چهار روزه وجود داشته است، اما همه‌گیری کرونا و اجبار برای دورکاری و اجرای مقررات اجتماعی در کنار پیشرفت‌های فناوری تغییر ذهنیت برخی کارفرمایان را موجب شد که طبق آن بازتر عمل می کنند و به نیروی کار خود اعتماد بیشتری دارند.

در نتیجه این ابتکار، محبوبیت مفهوم هفته کاری چهار روزه در حال افزایش است و به نظر می رسد اگر نتیجه آزمایش در انگلستان مثبت باشد و بهره وری شرکت به همراه رفاه کارکنان بیشتر شود تعداد بیشتری از بنگاه ها به سوی آن گرایش پیدا می کنند.

 برنامه آزمایشی هفته کاری چهار روزه توسط اندیشکده Autonomy و محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و کالج بوستون برگزار و اداره می شود؛ طبق این پژوهش کارمندان همان حقوقی را دریافت خواهند کرد که برای پنج روز کار دریافت می کردند.

نظرسنجی موسسه Statista از روس ها در سال ۲۰۲۱ نشان داد که افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال بیشتر از بقیه گروه های سنی از هفته کاری چهار روزه حمایت کردند. با این حال، افراد ۴۵ ساله و بالاتر نسبت به این ایده نگرش منفی بیشتری داشتند.

در ماه نوامبر، Atom Bank بزرگترین کارفرمای انگلیسی بود که طرح هفته ای چهار روز کاری را به اجرا در آورد. این موسسه ۴۳۰ کارمند خود را با هفته‌ای کوتاه‌تر و بدون کاهش حقوق خوشحال کرد.

چهار روز کار در هفته در سایر نقاط جهان

نگاهی می اندازیم به شرکت‌های دیگری که برنامه آزمایشی هفته کاری چهار روزه را شروع کرده اند.

ژاپن

در ژاپن وقتی مایکروسافت طرح بالا را اجرایی کرد مدعی شد که بهره وری کارکنان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مایکروسافت همچنین عنوان کرد هزینه برق آن ۲۳ درصد کم شد و تعداد پرینت ها برای مرخصی روز جمعه ۶۰ درصد کمتر شد.

ایسلند

ایسلند هم چهار روز کاری را بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ اجرا کرد و عنوان داشت موفقیت آن چشمگیر بوده است. ۲۵۰۰ کارگر در این آزمایش شرکت کردند.

در نهایت اعلام شد رفاه کارکنان به واسطه افسردگی و استرس کمتر و سلامت بیشتر و تعادل بین کار و زندگی بهبود یافته است.

نیوزلند

در سال ۲۰۱۸ یک موسسه خرید و فروش املاک در نیوزلند ۲۴۰ کارمند خود را وارد آزمایش کاری فوق کرد که در نتیجه ۷۸ درصد این کارکنان اعلام کردند تعادل بین کار و زندگی خود را بهتر مدیریت کردند؛ این آمار ۲۴ درصد بهتر از حالت قبل بود.

اندرو بارنز، بنیانگذار آژانس املاک Perpetual Guardian، می‌گوید هفته کاری چهار روزه «فقط یک روز تعطیل بیشتر در هفته نیست، بلکه در مورد بهبود بهره‌وری و رعایت استانداردهای خدمات مشتری، دستیابی به اهداف و پیامدهای تجاری شخصی و تیمی بهتر عمل کرده است».

در سال ۲۰۲۰، شرکت یونیلور نیوزلند نیز این برنامه را اجرایی کرد و  ۸۱ کارمند مستقر در این کشور را در یک دوره آزمایشی یک ساله قرار گرفتند.

«نیک بنگس» مدیر عامل یونیلور نیوزلند، عنوان داشت: هدف ما اندازه گیری عملکرد خروجی است و نه زمان. ما معتقدیم روش های قدیمی کار منسوخ شده اند و دیگر برای هدف مناسب نیستند.

دو کارشناس مجمع جهانی اقتصادی داووس هم اعتقاد دارند زمان آن فرارسیده است که هفته کاری به ۴ روز برسد. برای نجات سیاره زمین باید کمتر کار کرد زیرا در این صورت انتشار گازهای گلخانه ای هم کمتر می شود.

ایرلند

در ژانویه ۲۰۲۲ هم ۱۷ شرکت در ایرلند اجرای طرح آزمایشی ۴ روز کار در هفته را به اجرا گذاشتند. مجریان در بیانیه ای اعلام کردند با این اقدام به دنبال درک بهتر از پیامدهای کاهش زمان کار بر بهره وری، رفاه انسان و پایداری محیط زیست هستند.

اسپانیا 

اسپانیا هم در سال ۲۰۲۱ به دنبال تلاش یک حزب چپگرا بررسی ۴ روز کاری در هفته را آغاز کرد. این حزب اعتقاد دارد: با چهار روز کاری یعنی ۳۲ ساعت کار در هفته ما وارد بحث واقعی زمانه خود می شویم.

هفته کاری روزگاری شش روزه بود اما اکنون قرار است به ۴ روز کاری کاهش یابد

طرح هفته کاری پنج روزه اغلب به هنری فورد آمریکایی نسبت داده می شود، وی در سال ۱۹۱۴ پیشنهاد کرد که تولید خودروی او از هفته کاری شش روزه به پنج روز تغییر کند.

ایجاد و پیگیری اتحادیه ها در قرن بیستم موجب شد تا پنج روز کاری در یک هفته به همراه دو روز استراحت به امری عادی تبدیل شد.

برای ترویج یک رویکرد مثبت و پیشگیرانه برای هدایت آینده اشتغال، مجمع جهانی اقتصاد ابتکار آمادگی برای آینده کار را راه اندازی کرد. هدف این طرح، رشد خطوط جدید و نشان دادن توزیع هوشمندانه سرمایه انسانی از طریق مهارت آموزی و ارتقاء مهارت است.

اگر این روش در ایران پیاده سازی شود تعطیلات آخر هفته از چهارشنبه آغاز شده و تا جمعه ادامه می یابد. با این حال ایران در مقطع کنونی جز یکی از معدود کشورهای جهان است که تنها یک روز تعطیلی در هفته؛ جمعه؛ دارد و دارای تعطیلات سالانه بسیار پایینی است.

پایان/

https://www.weforum.org/agenda/2022/01/four-day-week-work-life-balance-trial?utm_source=twitter&utm_medium=social_scheduler&utm_term=New+Zealand&utm_content=31/01/2022+09:38

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 16411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =