پیش بینی قیمت دلار در آخرین روز هفته؟

پیش بینی قیمت دلار در آخرین روز هفته نشان می دهد که الاکلنگ دلار به رالی سالهای اخیر خود ادامه خواهد داد.

به گزارش تحریریه، بررسی عناصر موثر برای پیش بینی قیمت دلار در آخرین روز هفته نشان می دهد که الاکلنگ دلار به رالی سالهای اخیر خود ادامه خواهد داد و روند کاهشی آغاز شده بار دگیر به سد 27 هزار تومان برخورد می کند. 

اینکه بانک مرکزی نمی تواند قیمت دلار را در هیچ عددی به ثبات نسبی برساند نشان می دهد که اقتصاد کلان در معرض حمله ویروسی قرار گرفته است، زیرا بانک مرکزی افغانستان که تصویر رئیس مسلسل به دست آن به سوژه رسانه های بین المللی تبدیل شده بود بر بازار مسلط شده و هر دلار را به زیر 100 افغانی کاهش ارزش داده است، اما عبدالناصر همتی پرادعا و علی صالح آبادی که هنوز نمی داند رئیس بانک مرکزی شده است از ایجاد ثبات حتی برای یک ماه در بازار ارز عاجز هستند. 

درآمدهای ارزی کشور 10 برابر دوره شدید تحریم شده است، اما 60 درصد از این ارز به جریان های ذی نفع گیرنده دلار 4200 تومانی تقدیم می شود تا این جریان پرقدرت سیاسی یک بانک مرکزی موازی ایجاد کرده و عنان نظام ارزی کشور را در اختیار بگیرد و چون منافع مستقیم در بی ثبات سازی دارد، فارغ از این که عایدات ارزی کشور چقدر است شاهد کاهش قیمت دلار و ایجاد ثبات در بازار؛ در هر قیمتی؛ نخواهیم بود. 

به نظر می رسد که دلار آمریکا بار دیگر در مرز 27 هزار تومان متوقف شده و مجددا راه بی ثباتی در پیش بگیرد. در صورت انتشار خبر توافق هسته ای، شوکی موقت به بازار وارد می شود، اما دوران ماه عسل برجامی طولانی نیست و بار دیگر شاهد نوسانات شدید ارزی در کوتاه مدت خواهیم بود. مشکل بازار ارز ایران به ورودی ارزی کشور ربطی ندارد و پای یک عنصر تخریبی در میان است. 

رسیدن توافق هسته ای به گام اخر نباید فعالان باهوش اقتصادی را تا زمانی که ارز ترجیحی حذف نشده است دچار خطای محاسباتی کند.

پایان/

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸
کد خبر: 16442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =