اومیکرون قیمت نفت را 100 دلاری می‌کند

شیوع گسترده اومیکرون بر روی واردات و صادرات کالا، افزایش تورم، تشدید بحران انرژی، بالتر رفتن قیمت مواد غذائی و شرایط کشورهای بدهکار تاثیرگذار خواهد بود مهمتر آنکه نفت به بشکه ای فراتر از ۱۰۰ دلار می رسد.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های «المستقبل» امارات در گزارشی درباره تاثیر شیوع اومیکرون بر روی اقتصاد جهانی نوشت، پس از سپری شدن بیش از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا، سویه جدید اومیکرون در حال انتشار است که اوضاع بازارهای مالی جهانی را در ماه های اخیر در شرایط سختی قرار داد. دامنه انتشار آن در مقایسه با دیگر سویه ها گسترده تر است.   

طبق این گزارش با پیدایش هر سویه جدید، کشورهای جهانی محدودیت هایی را در نظر می گیرند که این موضوع بر روی بازارهای مالی تاثیرگذار خواهد بود. به نظر می رسد اومیکرون هم بر روی اقتصاد جهانی تاثیر خواهد گذاشت. این سویه بر روی واردات و صادرات کالا، افزایش تورم، افزایش بحران انرژی، افزایش مواد غذائی و همچنین ناگوار شدن شرایط بدهکاری کشورها و شرکت های جهانی تاثیر منفی خواهد داشت. 

در بخشی از گزارش مرکز پژوهش ها و بررسی های المستقبل امارات می خوانیم: اومیکرون به طور آشکار بر روی فعالیت اقتصادی در سه ماه نخست سال جاری تاثیر گذار خواهد بود. به طوری که پیش بینی می شود رشد اقتصاد جهانی در سه ماه نخست سال به رقم ۲ درصد برسد. در حالی که پیش از این رقم ۲.۵ درصد پیش بینی شده بود.

برپایه گزارش های سازمان بین المللی کار پیش بینی می شود که ۲۰۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ کار خود را از دست بدهند و به صف بیکاران اضافه شوند و حدود ۵۲ میلیون فرصت کاری در مقایسه با سال گذشته میلادی کاهش یابد.

اومیکرون سبب لغو بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ سفر هوایی در سراسر جهان شده است. پیش بینی می شود محدودیت های مربوط به سفر سبب از بین رفتن اعتماد مصرف کنندگان و شرکت ها شود و دامنه فعالیت اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان را کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، اوپک فرض را بر این گرفته است که تاثیر اومیکرون بر تقاضای جهانی نفت محدود و موقتی باشد. از این رو، سیاست تولید خود درباره افزایش روزانه ۴۰۰ بشکه از آغاز ماه فوریه ادامه می دهد. پیش بینی می شود مصرف نفت خام طی سال جاری به دوران پیش از شیوع کرونا برسد. این موضوعی است که به طور مستقیم بر روی سطح قیمت ها و افزایش قیمت نفت خام برنت به سطح ۸۷ دلار تاثیر خواهد گذاشت.

Oil prices steady as Omicron caution lingers amid renewed curbs

بیشتر نهادهای بین المللی پیش بینی می کنند قیمت ها به در سه ماه آخر سال جاری به بشکه ای ۱۰۰ دلار برسد. درباره گاز طبیعی و مایع هم پیش بینی می شود قیمت آن به بالاترین میانگین قیمت نسبت به ۵ سال گذشته برسد. 

در عرصه صنایع هم پیش بینی شود که تولیدات صنعتی طی سه ماه نخست سال جاری به ویژه در نتیجه محدویت های مربوط به کرونا و کاهش کارگران و انرژی و مسائل مربوط به نقل و انتقال انرژی با کاهش روبرو شود. 

مرکز پژوهش ها و بررسی های المستقبل در پایان گزارش خود آورد: شیوع سویه جدید کرونا با کاهش میانگین رشد، موجب کاهش شغل و تولیدات صنعتی می شود و  بر دامنه ابهام ها و تغییرات در بازارهای جهانی خواهد افزود. این سویه برای کشورهای در حال توسعه و فقیر بسیار خطرناک تر است زیرا این کشورها به دلیل واردات مواد غذایی و افزایش این محصولات بیشتر تاثیر می پذیرند و ۶۰ درصد از این کشورها با خطرات مربوط به بدهی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

پایان/

۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
کد خبر: 16446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =