چگونه حرفه ای های بورس تازه واردها را بلعیدند

در اردیبهشت سال گذشته بدلیل جو روانی و هیجانی که در بین مردم بوجود آمد میلیونها نفر بدون هیچ تجربه و آگاهی وارد بورس شدند و پس از مدتی کوتاه سرمایه های آنها به باد رفت.

1. در اردیبهشت ٩٩ سهام عدالت وارد بورس شد و ١٩ میلیون نفر اعلام کردند که تمایل دارند خودشان سهام شان را مدیریت کنند؛ ناگهان ١٩ میلیون نفر در بورس تصمیم گیر شدند، بورس هر کشور را حداکثر باید ٢٠٠ شرکت مدیریت کند؛ وقتی ١٩ میلیون نفر «صفر کیلومتر» وارد بورس شدند بوسیله حرفه ای های بورس، یک لقمه شدند، علت زیان: ورود ١٩ میلیون نفر صفر کیلومتر به بورس بود.

2. ٧٨درصد سهام بورسی، مستقیم و غیر مستقیم دولتی است و رئیس قبلی بورس در مصاحبه ای اظهار داشتند مالکین دولتی شرکتهای بورسی، اساسا افزایش ارزش سهام «الویت» آنها نیست و نمی خواهند که سهام گران شود و این هزار درصد درست است(هزار درصد از من است).

معمولا بدون اینکه سود شرکت بیشتر شود سهام گران می‌شود و ٧٨ درصدی ها که باید مجمع را مدیریت کنند در جلسات مجمع با اعتراض سهامدار مواجه می شوند که خواستار این هستند که متناسب با افزایش قیمت سهام، سود بیشتر دریافت کنند و اولا چنین چیزی اتفاق نیفتاده است (یعنی سود بیشتر  نشده) ثانیا ٧٨ درصدی ها مایل به تقسیم سود بین سهامداران (٢٢درصدی ها) نیستند. 

نتیجه اینکه افزایش ارزش سهام به نفع ٧٨ درصدی ها نبوده و نیست و ٧٨ درصدی ها از سقوط سهام قلبا نیز خوشحال هستند و این گفته رئیس قبلی بورس را ١٩ میلیون نفری ها نمی فهمند. 

3. رشد ارزش سهام در بهار و تابستان ٩٩ به سبب کرونا هم بود به سبب کرونا؛ اقتصاد ایستاد و بانکها و خیلی بخش های دیگر با نقدینگی مازاد مواجه شدند و این نقدینگی مازاد که روی دست اقتصاد مانده بود به سمت بورس رفت، بیشتر از ظرفیت بورس، پول وارد بورس شد و این به رشد نجومی بورس انجامید؛ بعد و  به مرور، پول مازادی که به سمت بورس رفته بود به بخش های قبلی بازگشت و بورس سقوط کرد و اقتصاد افزایش ارزش سهام را پس گرفت. 

قبلاً خیلی بیشتر از ظرفیت بورس، پول وارد بورس شد و اکنون خیلی کمتر از ظرفیت بورس، پول وارد بورس میشود و نتیجه وضع موجود است. 

4. یک عده حرفه ای یک سری سهام داغان را می خرند بعد روی آن مهندسی مالی انجام می دهند و سهم را باد می کنند و به گروه ١٩ میلیونی می فروشند و جیب اینها را خالی می کنند و این روند را همین طور تکرار می کنند. 

اینکه مدام؛ یک سری سهام را باد کنند و به ١٩ میلیونی ها بفروشند  به عکس العمل منجر می شود.

عکس العمل بی اعتمادی به بورس است. 

عکس العمل این است که در یک ماه گذشته خالص خرید حقیقی ها ٢٠ هزار میلیارد تومان بود؛ یعنی هیچ. 

وقتی خرید حقیقی ها ٢٠ هزار میلیارد تومان باشد سهام کاهش ارزش می یابد. 

کاهش خرید سهام، واکنشی به این نکته است که بیش از ظرفیت ١٩ میلیون نفری ها سهام را باد کردید.

پایان/ 

۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 16458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =