تصمیم بایدن برای کاهش تحریم نفتی ونزوئلا

پس از ناکارآمد شدن سیاست فشارحداکثری دولت آمریکا علیه ونزوئلا، درآمدهای نفتی دولت «نیکلاس مادورو» افزایش یافته است؛ اکنون شرکت های نفتی آمریکایی خواستار کاهش یا رفع این تحریم ها و تسهیل تجارت با کاراکاس شده اند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» نوشت، چهار نفر از افراد مطلع اظهار داشتند دولت بایدن در حال بررسی پیشنهاد شرکت شورون (CVX.N) برای اجازه به شرکت بزرگ نفتی آمریکا برای پذیرش و تجارت محموله های نفتی ونزوئلا برای بازپرداخت بدهی های پرداخت نشده است.

نمایندگان شورون در ماه‌های اخیر در سطح بالا با دیپلمات‌های آمریکایی و برخی نمایندگان مخالف دولت ونزوئلا جلساتی برگزار کردند تا تحریم و مجوز فعالیت در ونزوئلا را تغییر دهند.

دو منبع ناشناس گفتند که هیچ تصمیمی گرفته نشده و جدول زمانی برای بررسی بیشتر همچنان نامشخص است.

شورون از واشنگتن درخواست کرد امتیازات تجاری را که برای مدتی در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از آن برخوردار بود، بازگرداند. به این شرکت و سایر تولیدکنندگان خارجی اجازه داده شد نفت ونزوئلا را برای بازپرداخت سود سهام و بدهی‌های سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت نفت دولتی PDVSA دریافت و صادر کنند.

این توافق تا اواسط سال ۲۰۲۰ به شورون اجازه می داد بین ۱ تا ۲ میلیون بشکه در ماه نفت خام ونزوئلا را مبادله کند، اما تحت تاثیر کارزار فشار حداکثری ترامپ به حالت تعلیق درآمد.

این استراتژی تاثیر منفی زیادی بر محموله‌های نفت ونزوئلا داشته است، و نتوانسته مانع از رسیدن درآمدهای نفتی به نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا شود و امکان جهش صادرات را فراهم کرده است.  

یکی از افراد مطلع گفت: دولت بایدن انگیزه های زیادی برای کاهش تحریم ها علیه ونزوئلا پس از استراتژی شکست خورده ترامپ دارد. یکی از مهمترین مسائل ارائه چیزی بر روی میز مذاکره با مادورو است.

ونزوئلا صدها میلیون دلار را به شورون که آخرین شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده در این کشور بوده، به دلیل سرمایه گذاری مشترک با کاراکاس بدهکار است.

وزارت خزانه داری ایالات متحده از اظهارنظر در مورد این موضوع خودداری کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که دولت تصمیم های تحریمی احتمالی را پیش از بررسی موضوع اعلام نمی کند.

تخفیف تحریم ها مشوق بایدن به مادورو

به اعتقاد ناظران، دادن مجوز جابجایی به برخی محموله های نفتی آن هم در دوره تحریم های ایالات متحده می تواند نشان دهنده انعطاف پذیری در قبال ونزوئلا باشد. کاهش محدودیت‌ها به نفع یک شرکت نفتی برتر، که می‌تواند مشاغل ایالات متحده را افزایش دهد، با واکنش کمتر جمهوری‌خواهان مواجه خواهد شد.

دولت بایدن همچنین به دنبال راه‌هایی برای تشویق مادورو برای بازگشت به گفت‌وگو با مخالفان ونزوئلا بوده است.

اعمال ترتیبات جدید برای شورون همچنین می‌تواند روابط با هند را هم بهبود بخشد، زیرا پالایشگاه‌های این کشور هم در گذشته جزو بزرگترین دریافت‌کنندگان نفت ونزوئلا بودند که توسط شرکت‌های مجاز ایالات متحده عرضه می‌شد.

برخی در کاخ سفید می گویند بایدن تمایلی به کاهش اقدامات تنبیهی اصلی خود ندارند مگر اینکه مادورو ابتدا گام‌های مشخصی را بردارد.

رویترز تصریح کرد علاوه بر شورون، شرکت‌های نفتی اروپایی و آسیایی هم برای حضور در ونزوئلا و تجارت نفت با این کشور، کاخ سفید را تحت فشار قرار می دهند. به طور قطع اگر در مورد مجوز شورون از سوی دولت تجدید نظر شود، این امر تأثیر چشمگیری بر تلاش لابی شرکت‌های دیگر خواهد داشت.

پایان/

۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 16602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =