آماده‌باش بانک‌های اروپایی و آمریکایی

بانک مرکزی اروپا با افزایش تنش‌های پیرامون اوکراین، بانک‌ها را برای حمله سایبری احتمالی تحت حمایت روسیه آماده می‌کند.

به گزارش تحریریه، به نقل از رویترز، بن بست میان روسیه و اوکراین، سران سیاسی و تجاری اروپا را برآشفته کرده است چرا که نگران آسیب‌هایی هستند که حمله نظامی احتمالی روسیه به کل منطقه وارد خواهد کرد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اوایل هفته گذشته پس از سفر به مسکو، به منظور میانجی‌گری به اوکراین رفت.

منابع آگاه اظهار کردند: اکنون بانک مرکزی اروپا که توسط کریستین لاگارد، وزیر فرانسوی سابق هدایت می‌شود و بر بزرگترین وام دهندگان اروپایی نظارت دارد، برای تهدید حملات سایبری به بانک‌ها که ممکن است از سوی روسیه انجام شود، به حال آماده‌باش در آمده است.

در حالی که بانک مرکزی اروپا به کلاهبرداری‌های معمولی متمرکز بود که در دوران پاندمی رایج شده بودند، بحران اوکراین توجه این رگولاتور را به تهدیدهای حملات سایبری از سوی روسیه جلب کرده و بانک مرکزی اروپا از بانک‌ها درباره تدابیر دفاعی‌شان سوال کرده است.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: بانک‌ها بازی‌های جنگ سایبری را برای آزمودن قابلیت خود برای دفع یک حمله سایبری احتمالی انجام می‌دهند.

این نگرانی‌ها تنها به بانک مرکزی اروپا منحصر نبوده است. دپارتمان خدمات مالی نیویورک در ژانویه هشداری به موسسات مالی صادر کرد و به آنها درباره حملات سایبری تلافی جویانه روسیه در صورت حمله نظامی به اوکراین و تحریم مسکو از سوی آمریکا هشدار داد.

پس از این که روسیه حدود ۱۰۰ هزار نیرو را نزدیک مرز اوکراین مستقر کرد، آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس همگی به پوتین درباره حمله به اوکراین هشدار داده‌اند.

وب سایتهای متعدد اوکراین اوایل امسال هدف حمله سایبری قرار گرفتند که پیامی با مضمون "بترسید و منتظر بدتر باشید" را از خود بر جای گذاشته بودند. سرویس امنیت دولتی اوکراین اعلام کرده بود نشانه‌هایی دیده است که این حمله را به گروه‌های هکری مرتبط با سرویسهای اطلاعاتی روسیه مربوط می‌کند. اما کرملین مکررا ارتباط با حملات هک در سراسر جهان را تکذیب و اعلام کرده است آماده همکاری با آمریکا و کشورهای دیگر برای مقابله با جرایم سایبری است.

با این حال رگولاتورها در اروپا به حال آماده باش درآمده‌اند. مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس به سازمان‌های بزرگ هشدار داد تاب‌آوری امنیت سایبری خود را در بحبوحه عمیق شدن تنش‌های اوکراین تقویت کنند.

کاخ سفید روسیه را عامل حمله سایبری نوت پتیا در سال ۲۰۱۷ معرفی کرده است. این ویروس بخش‌هایی از زیرساخت اوکراین را فلج کرد و باعث از کار افتادن هزاران رایانه در ده ها کشور شد.

این آسیب‌پذیری بار دیگر در سال میلادی گذشته انعکاس یافت که یکی از بزرگترین حملات سایبری علیه یک شرکت فناوری آمریکایی انجام گرفت و از طریق آن سازمان‌های دولتی متعدد آمریکا با رخنه اطلاعاتی روبرو شدند. هک شرکت نرم‌افزاری سولار ویندز به هکرها اجازه داد به هزاران شرکتی که از محصولات این شرکت نرم افزاری استفاده می‌کردند دسترسی پیدا کنند. بانک مرکزی دانمارک تایید کرد زیرساخت مالی این کشور در این حملات آسیب دیده است.

پایان/

۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
کد خبر: 16644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • 1 IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      فکر کردم انها هم می خواهند یارانه بدهند
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      فکر کردم میخان بدهی ایرانو بدن تا کمی ارزانی بشه اگه حزب االه و یمن بگذاره.