آشتیانی: حکم کمیته اخلاق تهدید غیرمستقیم است/ عزیزی خادم تصمیماتی گرفت که وجاهت نداشت

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: با تصمیماتی که عزیزی‌خادم ابتدای دوران ریاستش در فدراسیون فوتبال گرفت و از لحاظ مدیریتی وجاهتی نداشت، گفتم عمر مدیریت وی به یک سال هم نمی‌رسد.

امیررضا واعظ آشتیانی درباره تصمیم برخی اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برای برکناری شهاب عزیزی خادم اظهار داشت: عزیزی خادم اوایل فعالیتش در فدراسیون فوتبال تصمیم‌هایی گرفت که از لحاظ مدیریتی وجاهتی نداشت. در همان زمان اعلام کردم اگر وی با همین رویه کارش را ادامه دهد، طول دوران مدیریتی‌اش به یکسال هم نخواهد رسید. در موارد مختلف درباره شیوه‌های مدیریتی عزیزی خادم صحبت‌هایی داشتم و گفتم برخورد با هرگونه قصور و کوتاهی رئیس فدراسیون، در ابتدا با هیأت رئیسه است.

وی ادامه داد:  با مطالعه شرح وظایف اعضای هیأت رئیسه می‌گفتم آنها باید درباره فعالیت‌های عزیزی خادم تصمیم‌گیری کنند. حتی برخورد با وی و برکناری قطعی‌اش را جزو وظایف مجمع فدراسیون دانستم. بارها اعضای هیأت رئیسه و مجمع را به چالش کشیدم اما پس از یک سال هیات رئیسه به این نتیجه رسید، عزیزی خادم در تصمیمات و نوع مدیریتش، مشارکتی با اعضای هیأت رئیسه ندارد. به همین دلیل اعضای هیات رئیسه حق دارند نسبت به روش مدیریتی وی که در طول یکسال نتیجه‌ای نداشته تصمیم‌گیری و با عزیزی‌خادم برخورد کنند. این اقدام هم مبتنی بر چارچوب قانون و کاملاً درست است.

معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی خاطرنشان کرد: سال گذشته این موضوع را مطرح کردم. متأسفم که اعضای هیأت رئیسه تا امروز حتی نسبت به وظایف خود کوتاهی هم کرده اند اما در حال حاضر تصمیمی درست و قانونی اتخاذ کرده‌اند. باید دید در رأی‌گیری نهایی اعضای هیأت رئیسه عزیزی خادم موقت از سمت خود برکنار می‌شود یا همچنان با همین روند به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.

آشتیانی در مورد اینکه آیا عزل عزیزی خادم به سود فوتبال کشورمان است، توضیح داد: مشکل ما این است که تصور می‌کنیم مسئولیت‌ها قائم به فرد است. اگر در یک سازمان مسئولیت‌ها قائم به فرد باشد، یعنی دیگر اعضا و ارکان مجموعه هیچ‌کاره هستند و رئیس همه کاره است اما اگر ساختاری منطقی داشته باشیم و هر فرد با قرار گرفتن در جایگاه خودش، وظیفه‌اش را انجام بدهد دیگر دغدغه قائم به فرد بودن وجود ندارد. ضمن اینکه تصمیم‌گیری‌هایی در فدراسیون در حوزه دبیرکلی است. در فدراسیون ساختارمند اگر رئیس استعفا بدهد، برکنار شود یا فوت کند، همه کار خودشان را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: اکنون تیم ملی به جام جهانی صعود کرده و باید برایش دیدارهای دوستانه پیش‌بینی کنیم اما این موضوع در اختیار رئیس فدراسیون نیست که بگوییم با برکناری عزیزی‌خادم، تیم ملی هم به مشکل برمی‌خورد. کمیته‌ها و ساختارهای تعریف شده باید کارشان را به درستی انجام دهند. اگر چنین چیزی داریم، جای نگرانی نیست اما اگر در مورد کوچک‌ترین مسائل هم رئیس فدراسیون باید تصمیم بگیرد، می‌توانیم نگران باشیم. با مطالعه قوانین می‌بینیم رئیس فدراسیون تا این اندازه گستردگی مسئولیت ندارد. اما برخی دوستان به عنوان رؤسای فدراسیون برای خودشان، خارج از اساسنامه مسئولیت تعریف کرده‌اند. به همین دلیل تصور می‌کنیم فدراسیون قائم به فرد است. اشتباه بزرگ این جا است که به دلیل قائم به فرد بودن فکر می‌کنیم اگر رئیس فدراسیون نباشد، هیچ چیزی سرجایش نیست.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: با برکناری عزیزی خادم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. حتی اگر فدراسیون یک سال با سرپرست اداره شود، مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد اما باید دید قوانین و مقررات چه می‌گویند. اگر مجموعه ساختارمند باشد، هر فردی طبق چارچوب وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. اگر ارکان فدراسیون تصور کنند با عزل رئیس همه چیز متوقف می‌شود، این موضوع نشان‌دهنده واقعیت تلخی است ک افرادی که در جایگاه‌های مختلف قرار گرفته‌اند با وظایف خود آشنا نیستند، اختیار ندارند و بیشتر شباهت به دکور دارند. 

آشتیانی در خصوص فعالیت‌های عجیب کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و صدور حکم محرومیت 6 ماهه مهرداد سراجی به عنوان یکی از امضاکنندگان نامه عزل عزیزی خادم، توضیح داد: باید با مطالعه آئین نامه‌ها ببینیم کمیته اخلاق چه وظایفی دارد و استدلالش برای صدور احکام چیست؟ این کمیته باید برای صدور هر حکمی ادله مستند و محکمه پسندی داشته باشد. حتی اگر مدارک این کمیته برای صدور حکم سراجی مستدل باشد، متاسفانه این رای را زمانی صادر کرده که برخی اعضای هیات رئیسه خواستار استیضاح عزیزی‌خادم شده‌اند.

وی افزود: همزمانی این دو موضوع این شک را به وجود می‌آورد که کمیته اخلاق سعی دارد با صدور حکم علیه سراجی، شرایطی ایجاد کند تا سایر اعضای هیات رئیسه هم از موضع خود عقب‌نشینی کنند. حکم کمیته اخلاق، تهدید غیرمستقیمی را تداعی می‌کند. برای من هم جای تردید است چرا قبل از تصمیم‌گیری هیات رئیسه برای استیضاح رئیس فدراسیون فوتبال، کمیته اخلاق چنین کاری انجام داد. مدتی قبل با مخاطب قرار دادن فیفا و AFC اعلام کردم اگر ثابت شود کمیته اخلاق، بی‌اخلاقی کند، مر قانون را رعایت نکند و روی خطاهای رئیس فدراسیون چشم پوشی کرد، تکلیف خودش چه خواهد شد؟

منبع: فارس

پایان/

۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 16669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پدرام CA ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      آدمیزاد چه توانایی عجیبی در نشان دادن وقاحت داره.... واعظ جان نابود کردن چی؟ اون قائم به فرد میتونه باشه؟ اون که دیگه سیستم نمیخواد. یک ادم ... میخواد! هر کس جای شما بود میرفت و از خجالت دیگه مصاجبه نمیکرد شما تازه داری چنگ و دندون نشون میدی؟ این ملت از دست شماها باید چه کار کنه؟