آیا موضع جدید شورانی نگهبان درباره واردات خودرو با تذکر رهبر انقلاب ارتباط دارد؟

آیا موضع جدید شورانی نگهبان درباره واردات خودرو به تذکر جدی و بی سابقه رهبر انقلاب ارتباط دارد؟ و یا ناشی از مساله دیگری است.

به گزارش تحریریه، پس از تذکر صریح رهبر معظم انقلاب نسبت به وضعیت صنعت خودروسازی کشور آنهم بعد از چند دهه حمایت، لزوم بازخوانی سیاستگذاری های گذشته اهمیت پیدا کرده و بازار اظهارنظرها را داغ کرده است. 

در همین باره، دکتر طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره طرح ساماندهی خودرو گفت: ما در ابتدا ابهاماتی درباره این طرح داشتیم که در مرحله آخر و پس از رفع ایرادات اعلام کردیم که مصوبه مجلس هیچ مغایرت و ابهامی ندارد؛ اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مغایرت‌هایی درباره این مصوبه مجلس تشخیص داد و طبق قانون ما این مغایرت‌ها و ایرادات را به مجلس اعلام کردیم لذا شورای نگهبان هیچ ایرادی نسبت به این طرح ندارد.

ظاهرا تذکر رهبر معظم انقلاب نسبت به اوضاع عجیب و خارج از کنترل شده بازار خودرو کشور باعث عقب نشینی شورای نگهبان شده است. البته برخی حقوقدانان ایراد اساسی نسبت به ورود هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام و پذیرش ایران ورود توسط شورای نگهبان دارند، و ورود این گروه در بین راه ارسال طرح از مجلس و بررسی در شورای نگهبان؛ را از نظر قانونی بلاوجه ارزیابی می کنند. 

اظهارات جدید سخنگوی شورای نگهبان از یک سو و حذف واردات 50 هزار خودرو سواری در لایحه بودجه 1401 به وسیله کمیسیون تلفیق را می توان ترکیبی از یک سیاستگذاری جدید دانست که خروجی آن تایید طرح مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام که با اصرار مجلس به این نهاد ارسال شده است، خواهد بود.

پایان/

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 16695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 1
      اگرمسئولین همت کنندکیفیت خودرو را بالاببرند...چراپول مملکت راخرج واردات خودروکنیم..یاعلی
      • امیر حسین IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
        0 0
        مسئولین ۴۳ سال فرصت داشتند که کیفیت را بالا ببرند و قیمت را کنترل کنند اما متاسفانه کیفیت که بالا نرفت هرروز هم بر قیمت بنجل های داخلی افزوده شد. هیچ بازار و صنعت و اقتصادی پیشرفت نمیکند مگر زیر سایه ی رقابت که این رقابت هم به وسیله ی باز گذاشتن درهای واردات برروی محصولات مختلف میباشد خصوصا واردات خودرو که مستقیم با جان و مال ملت در ارتباط است . رفع معضل امروزی صنعت و بازار خودرو فقط و فقط واردات است ولاغیر . وسلام
      • shb IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
        0 0
        کشورهای صاحب تکنولوژی برتر در زمینه خودروسازی هم مثل : آلمان، ژاپن، ایتالیا، آمریکا و..... هیچکدوم جلوی واردات خودرو رو نگرفتند و اجازه دادند مردمشون آزادانه انتخاب کنند. تو دوست داشتی برو داخلی بخر .