مدیران بی کفایت باعث ورود مستقیم رهبر معظم انقلاب شدند

مرحبا با اشاره به انتقاد معظم له از وضعیت خودروسازی گفت که مدیران بی کفایت باعث ورود مستقیم رهبر معظم انقلاب شدند.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با تحریریه به موضوع ورود رهبر معظم انقلاب به بحث تولیدات خودروسازان داخلی و انتقاد از فرآیندهای صورت گرفته پرداخت و در این باره گفت: وضعیت خودروسازی در کشور به قدری بغرنج شده که رهبر معظم انقلاب هم به این بحث ورود کردند، در حالی که عموما معظم له جز در مسائل کلان اظهارنظر نمی کنند و غیر از حوزه های کلان از لسان ایشان سخنی نمی شنویم، چرا که معتقد هستند مدیران کشور باید حلال مشکلات باشند و در بخش های مختلف تدبیر به خرج داده و خود مسائل را مدیریت و هدایت کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: ورود به بحث از دست رفتن کیفیت و ظلم به مصرف کننده توسط رهبر معظم انقلاب، پرده از این موضوع برداشت که وضعیت خودروسازی ما بسیار نامطلوب است و فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد. هر چند بنده معتقدم نباید تحلیل شخصی از بیانات رهبر معظم انقلاب داشته باشیم، اما به نظر می رسد ورود ایشان به این بحث در حالی که فقط در خصوص مسائل کلان صحبت می کنند نشان می دهد کار به جایی رسیده که دامنه نگرانی ها از صنعت خودروسازی بسیار افزایش یافته است.

غلامرضا مرحبا دراین باره تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب عموما در مسائل غیرکلان، زمانی اظهار نظر می کنند که در خصوص موضوعی احساس نگرانی کنند یا به این نتیجه برسند که از جایگاه رهبری باید برای هشدار دهی وارد شوند یا اینکه نسبت به مدیریت مدیران آن بخش یا دست اندرکاران اجرایی کشور ناامید شده باشند، لذا به شخصه به بیان مساله ایجاد شده می پردازند.  

سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی درخصوص ظلم تحمیل شده به مردم ایران از سوی خودروسازان گفت: صنعت خودروسازی یکی از بزرگترین صنایع کشور به شمار می رود که سطح اشتغالزایی بالایی دارد اما واقعیت این است مردم به هیچ وجه از عملکرد خودروسازان رضایت ندارند.   سال هاست مردم ایران از سوار شدن خودروی باکیفیت و استفاده از خودروهای استاندارد روز دنیا محروم هستند. ممنوعیت واردات خودرو بر دامنه تنگنای وارد شده بر مردم افزوده است، از این جهت رهبر انقلاب بر خود واجب دیدند که به این موضوع بپردازند.

وی در ادامه افزود: دو شرکت اصلی خودروسازی کشور اعم از ایران خودرو و سایپا عملکرد مطلوبی ندارند. جدای از شرکت های مونتاژ کننده خودروهای چینی که البته قیمت این خودروها نیز جای بحث دارد، اما چون سهم شرکت های ایران خودرو و سایپا در تولید خودرو با برند ملی بیشتر و پررنگ تر است، این دو شرکت کمترین خدماتی به مردم ارائه نداده اند.

غلامرضا مرحبا در ادامه بحث توضیح داد: به عنوان ایرانی آرزو دارم همه مردم ایران سوار بر خودروی داخلی با بهترین طراحی، امکانات و کیفیت شوند. کیفیتی که امکان صادرات خودروی ایرانی را به سایر کشورها فراهم کند تا همه مردم منطقه از خودروی به روز ایرانی برخوردار شوند. در حالی که تمرکز بر این هدف می توانست ارزآوری داشته باشد و بازار کار ایران را رونق دهد، در عمل خودرو سازان حتی نتوانسته اند رضایت مشتری داخلی را کسب کنند، چه برسد به صادرات خودروی ایرانی.

مرحبا با انتقاد از روند کاهش کیفیت خودروها نسبت به سال های گذشته، گفت: در تمام خودروسازی های دنیا هر ساله رقابت بر سر تولید خودرویی متفاوت با آپشن های بهتری نسبت به خودروی قبلی است، در حالی که به دلیل انحصار موجود در صنعت خودروسازی ایران تولیدات ما سال به سال بی کیفیت تر از قبل می شوند.

وی در این باره تصریح کرد: حتی خودروهای جدیدی که با طراحی و اسامی جدید تولید و راهی بازار می شوند، به مراتب بی کیفیت تر از خودروهای دهه های گذشته هستند. با اینکه خودرو طراحی و تولید سال 1400 است اما کیفیت بسیار پایین تری از کلاس مشابه تولید دهه هشتاد دارد. به عبارت دیگر می توان گفت در صنعت خودروسازی کشور با فاجعه ای رو به رو شده ایم که رهبر معظم انقلاب به این بحث ورود کردند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان بحث خاطر نشان کرد: خودروهایی با کمترین کیفیت ممکن، در حالی که خودروهای کلاس مشابه ماشین های داخلی، به مراتب با کیفیت بالاتری در کشورهای مختلف دنیا تولید می شود، آن هم با قیمت های ارزان تر. این موضوع حاصل انحصار ایجاد شده در صنعت خودروسازی و فقدان رقابت است. اگر دولت از خودروسازان حمایت های غیرضروری نمی کرد، قطعا امروز وضعیت این صنعت به مراتب بهتر از حال حاضر بود.

پایان/

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 16726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      متاسفانه یکی از کسانی که باعث شده اند از آقا خیلی هزینه شود و قلب ایشان بدرد بیاید بی کفایتی آقای قالیباف است که تخلفات بسیار کلان ایشان یکی پس از دیگری داره مشخص می شود